Andet multimedie
bentjuul 3670
LZW kompression af Tiff filer
Fra : enrico

Dato : 20-11-05 12:06

Jeg har altid afleveret Tiff-billeder LZW-komprimeret.

Hvis man i PS CS2 batch-konverterer RAW-filer, har man kun 2 muligheder med
Tiff. Enten gem ukomprimeret eller ZIP-komprimeret.

Hvorfor ikke LZW? Er man ved at gå væk fra denne komression?

Det er nemlig bøvlet, når man arbejder videre med filerne, at man skal huske
at gemme dem om - som LZW...

-enrico

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-11-05 13:49

enrico skrev:

> Hvis man i PS CS2 batch-konverterer RAW-filer, har man kun 2
> muligheder med Tiff. Enten gem ukomprimeret eller
> ZIP-komprimeret.

LZW-algoritmen fungerer ikke godt på billeder med høje bitdybder,
så hvis billedet er i 16-bit så resulterer LZW ofte i en større
filstørrelse(*) end hvis det blev gemt uden komprimering. Derfor
har Adobe valgt at fjerne den mulighed fra Adobe Camera RAW (ACR).
Er billedet i 8-bit, kan du godt gemme med LZW i ACR.

(*) Man har stadig muligheden for at gemme et 16-bit billede med
LZW-komprimering inde fra Photoshop, men prøv at gemme et med LZW
og et uden komprimering. Mit gæt er, at det med LZW vil fylde
væsentlig mere end det uden, og så er der jo ikke det store formål
i at bruge LZW. ZIP ville i sådan et tilfælde være bedre.

--
Hilsen
Madsen