Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Hvad gør man med sit flexlån?
Fra : anders

Dato : 19-11-05 23:42

Hej

Jeg er en klaphat til det med penge, men har da hørt lidt om at renten nok
vil stige...
Hvad gør man så i min situation. når renten skal tilpasses i år og igen om
tre år? Men regner stærkt med at jeg inden næste tilpasning om tre år, har
solgt lejligheden og købt et hus. Det drejer sig om et lån på ca. 750.000,-
og mon ikke det bliver lidt mere når jeg køber hus.
Vil det koste mere at ændre lånet, end det ville ar at lade det være som det
er?

(Det er stort set sort snak for mig når folk snakker om faldende kurser og
forskellige typer obligationer!)

Mvh
Anders

Fra : Leonard

Dato : 20-11-05 00:00

"anders" <junk@xotminusdette.dk> wrote:

>Hvad gør man så i min situation. når renten skal tilpasses i år og igen om
>tre år? Men regner stærkt med at jeg inden næste tilpasning om tre år, har
>solgt lejligheden og købt et hus.

Spørg din kreditforening om hvad der er smartest når du har planer om
at sælge. Der er forskel på hvad det koster at komme ud af et lån i
utide.

Personligt vælger jeg et 1-årigt flexlån, det huer mig ikke at være
bundet af noget i længere tid end nødvendigt.
--
Leonard

Jeg ved ikke meget om økonomi,
jeg har bare brugt rigtig mange penge i tidens løb

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-11-05 08:38

In article <437faa2b$0$41137$14726298@news.sunsite.dk>, anders wrote:
> [...]
> er?
>
> (Det er stort set sort snak for mig når folk snakker om faldende kurser og

Hvis det er Realkredit Danmark kan du vist lave det om til et F1 for 500 kr,
det er under alle omstændigheder billigere at indfri end et F3. rentemæssigt
tror jeg ikke der vil være den store forskel, men det er også en sats.

Bankerne er vilde med at sælge F3. Hvis man tror på flexlån, så skal man være
i F1 for at få den fulde udnyttelse. Hvis man er tvivler, så skal man være
i F1 så man hurtigere kan skifte til faste lån.

Den eneste grund til at vælge F3 er såfrermt du ved du skal sælge om ca.
3 år - og vil kende ydelsen indtil da.

Fra : Leonard

Dato : 20-11-05 12:05

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote:

>Den eneste grund til at vælge F3 er såfrermt du ved du skal sælge om ca.
>3 år - og vil kende ydelsen indtil da.

Og så skal det ikke sælges om 2 år og 11 mdr. for så koster alligevel
fuld pris at indfri lånet.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-11-05 13:59

In article <h0m0o118fph461t2bf2kp2mr3mfvll3v5m@4ax.com>, Leonard wrote:

> Og så skal det ikke sælges om 2 år og 11 mdr. for så koster alligevel
> fuld pris at indfri lånet.

Man kan altid købe de underliggende obligationer, der typisk vil være over
kurs 100. Så man vil betale lidt for det. Ikke fuld pris.

Fra : anders

Dato : 20-11-05 14:12

> Man kan altid købe de underliggende obligationer, der typisk vil være over
> kurs 100. Så man vil betale lidt for det. Ikke fuld pris.

Se DET der står her er sort snak...

Men ellers tak for hjælpen.

Mvh
Anders

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-11-05 15:13

In article <4380763d$0$41148$14726298@news.sunsite.dk>, anders wrote:

> Se DET der står her er sort snak...

Det der sker med almindelige obligationer er, at de som regel handles til
under kurs 100 fra udstedelse op til den dag de udløber om 20-30 år. Hvis
renten stiger, så falder obligationerne i kurs.

For at indfri lånet, så kan man med almindelige obligationer (konvertible)
gøre det til kurs 100, eller man kan købe obligationerne på børsen og levere
tilbage til kreditforeningen.

Da jeg lagde lån om til fastforrentet for et par måneder siden, så solgte
jeg obligationer til kurs 101,25 - Dvs jeg fik udbetalt flere penge end
jeg har lån, da jeg altid kan indfri lånet til kurs 100.

Nu er renten steget, og kursen er nede i ca. 98,75. Hvis jeg skal indfri
lånet i dag, så vil jeg ikke betale kurs 100 til kreditforeningen, men vil
i stedet købe obligationer og give dem. De koster 98,75. Så derved sparer
jeg 1,25%.

Et flexlån handles typisk i over kurs 100 i hele sin løbetid. Og det
kan ikke indfries til kurs 100 (det er inkonvertibelt), så her skal du
ud og betale måske kurs 102 for obligationerne hvis du skal indfri lånet
før tid.

Fra : Leonard

Dato : 20-11-05 15:23

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote:

>Man kan altid købe de underliggende obligationer, der typisk vil være over
>kurs 100. Så man vil betale lidt for det. Ikke fuld pris.

Kurs 100 er i min verden fuld pris, så over kurs 100 må være højere.

Fra : Morten

Dato : 20-11-05 14:00

Hej,

Hvis du indfrier et F3 lån før de 3 år er gået, kommer du til at bløde
et kurstab - det kan din bankmand regne på for dig.

Renten kommer ikke til at eksplodere, der er endda nogle der mener den
vil falde (se evt. diskussionerne på www.obligationskurser.dk). Hvis jeg
var i dine sko og skulle sælge snart ville jeg tage F1.

Morten