Pinglevs Kongelige Pension
Fra : Sanne Bloch

Dato : 19-11-05 20:58

I en fkt. på ddd.dda.dk for sv.borg købstad i 1801 står der om 3 ugifte
frøkener, at de lever af Pinglevs Kongelige Pension. Har nogle af jer viden
om denne pension? Eller en idé til, hvor jeg kan søge oplysninger.

Jeg har en udskrift fra AO (opslag 43) og mener, at der måske står Pingler
fremfor Pinglev, men jeg er ikke sikker. Og ordet Pension synes jeg heller
ikke lige jeg kan se, men det lyder da sandsynligt nok, at de 3 frøkener
lever af en pension.

Hilsner fra Sanne
-----
Sanne Bloch
http://www.familygenes.webbyen.dk/
http://www.tribalpages.com/tribes/family7913

Fra : Ulrich Alster Klug

Dato : 23-11-05 15:46

Jeg vil gætte på, at der er tale om, at de deler en pension, som oprindeligt
var tildelt en mand ved navn Pingler.

På Rigsarkivet findes register over indskydere i Den. Kgl. Enkekasse, hvori
alle officrer og præster skulle gøre indskud ved vielse.

Har damerne en slægtning, der hedder Pingler?

M.v.h.

Ulrich

Fra : Jesper Holgersen

Dato : 23-11-05 16:00

Ulrich Alster Klug wrote:
> [...]
> alle officrer og præster skulle gøre indskud ved vielse.
>
> Har damerne en slægtning, der hedder Pingler?

Hvilke informationer kan man finde om officeren/præsten og evt. deres
hustruer? Jeg har selv flere militær-folk blandt mine aner (de var
sandsynligvis officerer) og det kunne da være interessant om registeret
kunne hjælpe mig til at finde ud af hvorfra personerne stammer og dermed
komme videre i grenene.

--
Jesper Holgersen (http://jesper.familien-holgersen.dk/)

Fra : Børge Fogsgaard

Dato : 24-11-05 10:03

Jesper Holgersen skrev:

> [...]
> sandsynligvis officerer) og det kunne da være interessant om registeret
> kunne hjælpe mig til at finde ud af hvorfra personerne stammer og dermed

I 75 % af tilfældene er der en dåbsattester på både mand og hustru som
bilag i sagsmappen.
De kan jo sende mig navnene på dine militærfolk, så skal jeg hurtig se
om de er i Enkekasse.

Børge

Fra : Børge Fogsgaard

Dato : 24-11-05 10:00

Jeg har faktisk transkriperet hele Enkekassen (og får den vel på nettet
på et eller andet tidspunkt).
Der er 5 personer med navnet Pingel i Enkekassen. To officerer, en
sognepræst, en regimentskirurg og en By- og herredsfoged.
Men jeg tvivler på at der er tale om en pension fra Enkekassen. I sagens
natur var det kun -enke- pensioner, der blev udbetalt fra Enkekassen.
Børge

Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 24-11-05 12:49

Hej Børge
Du oplyser at du har transkriberet hele enkekassen.
Det er sådan at jeg har en forfader Christopher Zoll , Måske Michael
Christopher Zoll. Zoll er nogle steder stavet Zold.
Han står i folketællingen for 1801 som Koporal i Jydske Regiment Lette
Dragoner i Randers. Jeg har ikke fundet hans fødsel. Da jeg for nylig blev
opmærksom på at han måske kunne være i Enkekassens lister så ville jeg søge
om han var der. Han er for i øvrigt gift men Christiane Jensdatter. Ifølge
folketællingen i 1845 står han som født på Bornholm i Hasle sogn, men her er
der ikke en Christopher der er født i den mulige tid for hans fødsel, jeg
har søgt ca 20 år på begge sider.
Hvis du kan se i din database om han eventuelt er der vil jeg blive glad, og
ikke mindre gladere hvis der er en dåbsattest på ham og eventuelt hans kone.
Med venlig hilsen
Niels Gjermandsen

Fra : Børge Fogsgaard

Dato : 24-11-05 14:16

Niels Gjermandsen skrev:
> [...]
> ikke mindre gladere hvis der er en dåbsattest på ham og eventuelt hans kone.

Han er der ikke.
Jeg skal måske også præcisere at det kun var såkaldte "konglige
betjente", der havde pligt til at tegne pension. En sådan kune være en
officer, en ansat i central- eller lokaladministrationen, i toldvæsenet,
i postvæsenet samt fra ca 1790 de gejstlige.
Ikke alle er dog i Enkekassen. Hvis de kunne bevise at de i forvejen
havde tegnet en pension for konen, kunne de blive undtaget. Man skal
også være opmærksomme på, at adskillige "embedsmænd" ikke var kongeligt
udnævnte, men var privatansat af andre udnævnte embedsmænd. Dette
fænomen ses især blandt folk fra amtadmistrationen og i toldvæsenet.

Børge

Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 24-11-05 19:47

Hej Børge
Mange tak for dit svar.
Jeg troede også det galt oficere og befalingsmænd af hæren. Men det kan være
at det ikke er tilfældet, jeg har ikke selv fået det undersøgt da jeg fik
oplysningen for nyligt at der var en mulighed i at søge i enkakassen, men
det kan være et vildspor.

Fra : Christina Wilson

Dato : 24-11-05 20:34

Hej Børge

Fra : Ulrich Alster Klug

Dato : 24-11-05 21:42

En korporal er ikke en officer. Han er 'over-menig', altså leder for en
mindre gruppe menige, tror jeg nok. - Jeg er ikke så meget inde i graderne i
militæret.

Der er ændret på rang og lign. mange gange indenfor militæret / forsvaret.
Sergeanter er heller ikke officerer.

Fra Løjtnanter (sekondløjtnanter) og op er officerer.

M.v.h.

Ulrich Klug

Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 25-11-05 00:11

hej
Da en korporal er en befalingsmand, og jeg henviser til at jeg er blevet
oplyst at der i starten af englsndakrigenes tid blev krævet at
befalingsmændene, for at kunne gifte sig så skulle de også være medlem af en
pensionskase eller enkekasse. Så gik jeg ud fra at han måske er med. Men det
er jeg jo nødsaget til at få verificeret da oplysnigen stammer fra et
foredreg jeg overhørte, og jeg har ikke haft tid endnu til at grave i netop
denne linie.
Med venlig hilsen
Niels Gjermandsen

Fra : Ulrich Alster Klug

Dato : 25-11-05 21:39

Åh, spændende nyt. Det vidste jeg ikke, men jeg vil ved lejlighed læse efter
i registraturen på RA. Det må stå specificeret i Guiden (Rigsarkivet og
hjælpemidlerne til dets benyttelse).

M.v.h.

Ulrich

Fra : Sanne Bloch

Dato : 26-11-05 11:52

Ja, enker var de tre frøkener jo nok ikke Selvom jeg ikke er kommet
nærmere et svar på, hvilken pension, der er tale om, må jeg sige, at tråden
har udviklet sig til at være meget interessant og oplysende. Jeg tror vi er
mange, som glæder os til du lægger din transskription af Enkekassen på
nettet. Hva' ska' du lave i juleferien
Hilsner og tak til alle fra Sanne