punkt i DK længst fra kysten
Fra : Peewee

Dato : 19-11-05 08:00

Hvilket punkt i Danmark ligger længst fra kysten ?
Skulle være omkring Ikast iflg. øjemål.

Per

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 19-11-05 16:49

"Peewee" <gabeladhart@yahoo.dk> wrote in message
> Hvilket punkt i Danmark ligger længst fra kysten ?
> Skulle være omkring Ikast iflg. øjemål.

Ikke helt skævt. Jeg får det til at være ca. 7 km syd for Ikast i det rene
ingenting: Koordinaterne (508442,6214643) i UTM, zone 32, euref89/wgs84. Fra
Kølkær er det 3400 meter mod ØSØ eller 550 meter mod VNV fra "Lysgård".

Det ligger 49.5 km fra følgende 3 steder på kysten:
1) Nørrestrand (Horsens Fjord)
2) Hjarbæk Fjord (del af Limfjorden)
3) Stavning Strand (Ringkøbing Fjord)

Man kan sikkert komme frem til lidt andre resultater afhængig af hvilken
kystlinie man regner med (kunstige / naturlige detaljer).

hilsen
Uffe

Fra : Jens Peter Rosenkvis~

Dato : 19-11-05 19:38

Uffe Kousgaard wrote:

> [...]
> Kølkær er det 3400 meter mod ØSØ eller 550 meter mod VNV fra "Lysgård".

Blot af nysgerrighed, har du siddet og målt på et kort eller har du
brugt et program til det?

--
Why do fireflies die so soon?
http://www.jensercube.dk/sig.asp

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 19-11-05 19:54

"Jens Peter Rosenkvist" <jensercube@ofir.dk> wrote in message

> Blot af nysgerrighed, har du siddet og målt på et kort eller har du brugt
> et program til det?

Jeg har en ret detaljeret udgave (vektor data) af kystlinien, som jeg kan
åbne i et GIS program (MapInfo). Oven på dette tegnede jeg en cirkel midt i
Jylland og gjorde den større henh. rettede lidt på centrum indtil jeg kunne
se hvilke 3 steder, der definerer centrum. Dernæst aflæste jeg de eksakte
koordinater for de 3 punkter i KMS's VISIT program (via de elektroniske 4 cm
kort) og beregnede centrum og radius i et regneark.

Formlen for det sidste fandt jeg her som punkt 1.04:
http://www.faqs.org/faqs/graphics/algorithms-faq/

hilsen
Uffe

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 19-11-05 19:51

Uffe Kousgaard skrev:

> [...] Fra Kølkær er det 3400 meter mod ØSØ eller 550 meter
> mod VNV fra "Lysgård".

Du mener vel Lyngsgård?

> Det ligger 49.5 km fra følgende 3 steder på kysten:
> 1) Nørrestrand (Horsens Fjord)
> 2) Hjarbæk Fjord (del af Limfjorden)
> 3) Stavning Strand (Ringkøbing Fjord)

Det er jo perfekt. Jeg har altid fået at vide at ingen dansker
har længere end 50 kilometer til stranden.

Bruger du også "Det levende Danmarkskort?

--
'rluf :·)

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 21-11-05 14:34

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> writes:

> Du mener vel Lyngsgård?

> Det er jo perfekt. Jeg har altid fået at vide at ingen dansker
> har længere end 50 kilometer til stranden.

Det forudsætter selvfølgelig, at du fraregner Grønland. Men selv der,
er der næppe ret mange, der bor mere end 50km fra kysten. Om man kan
kalde det en strand, er til gengæld diskutabelt.

Torben

Fra : Max

Dato : 21-11-05 14:46

Hej Torben

>Det forudsætter selvfølgelig, at du fraregner Grønland. Men selv der,
> er der næppe ret mange, der bor mere end 50km fra kysten. Om man kan
> kalde det en strand, er til gengæld diskutabelt.

På Grønland er der vil ingen der ikke bor på kysten.

Mvh Max

Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-11-05 20:06

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Det er jo perfekt. Jeg har altid fået at vide at ingen dansker
> har længere end 50 kilometer til stranden.

Jeg vil udmilbart tro at mange har mere end 50 Km. til *stranden*, men jeg
har også hørt at der ikke er noget punkt hvor der er mere end 50 Km til
kysten. (Ja, jeg mener at der er mange strækninger hvor der er stor, meget
stor forskæld på om det er en strand, eller bare en kyst)

Ivar Madsen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 19-11-05 20:13

"Peewee" <gabeladhart@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Hvilket punkt i Danmark ligger længst fra kysten ?
> Skulle være omkring Ikast iflg. øjemål.

Jyllands midtpunkt ligger mig bekendt på vejen mellem Viborg og Holstebro,
lidt på den anden side af Ravnstrup, i det første højresving på hovedvejen.

Men det er måske ikke det samme :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 19-11-05 20:50

Per Henneberg Kristensen skrev:

> Jyllands midtpunkt ligger mig bekendt på vejen mellem Viborg og
> Holstebro, lidt på den anden side af Ravnstrup, i det første
> højresving på hovedvejen.
> Men det er måske ikke det samme :)

Nej, ikke helt. Det er midtpunktet mellem Vesterhav og Kattegat
og Skagen og Grænsen, som der står på stenen:
<
http://www.fjendsnet.dk/billedbase/beskriv.asp?id=53&pic=1056

--
'rluf :·)

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 19-11-05 20:22

"Peewee" <gabeladhart@yahoo.dk> wrote in message
> Hvilket punkt i Danmark ligger længst fra kysten ?
> Skulle være omkring Ikast iflg. øjemål.

Korrektion (jeg havde byttet om på Horsens og Vejle Fjord):

Ikke helt skævt. Jeg får det til at være ca. 6 km syd for Ikast i det
sydvestlige hjørne af en næsten "kvadratisk" skov, der ligger langs med
vejen mellem Ikast og Brande.

Koordinaterne er (508204,6215608) i UTM, zone 32, euref89/wgs84.

Det ligger 49.51 km fra følgende 3 steder på kysten:
1) Vejle Fjord