Ondt i maven - hvad skal jeg gøre?
Fra : dktekno

Dato : 18-11-05 23:12

Jeg døjer nogle gange med, at jeg en dag kan gå rundt og have en smule ondt
i maven. Det bliver værrer og værrer i løbet af dagen indtil jeg sidst på
dagen begynder at slå enorme prutter.

Er dette en alvorlig sygdom, og hvordan kan jeg undgå at det sker igen?

Jeg får ekstremt ondt i maven og aner ikke hvad der udløser det.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-11-05 23:59

"dktekno" <dktekno@gmail.com> wrote:

> [...]
>dagen begynder at slå enorme prutter.
>
>Er dette en alvorlig sygdom, og hvordan kan jeg undgå at det sker igen?

Gå til din praktiserende læge og forelæg ham problemet. Han er den
eneste der kan give dig en fornuftigt svar...

<mlr>

Fra : Søren

Dato : 19-11-05 08:54

"dktekno" <dktekno@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er dette en alvorlig sygdom, og hvordan kan jeg undgå at det sker igen?
>
> Jeg får ekstremt ondt i maven og aner ikke hvad der udløser det.

Det er sikkert bare ophobning af tarmluft.

Jeg har også luft i maven nogle gange, men jeg sørger for at 'lufte ud' i
løbet af dagen, så jeg undgår en ophobning af luft.

Du fejler ikke noget.

Hvordan gik det hos lægen?

Søren

Fra : LM

Dato : 19-11-05 09:16

> [...]
>
> Er dette en alvorlig sygdom, og hvordan kan jeg undgå at det sker igen?
>
> Jeg får ekstremt ondt i maven og aner ikke hvad der udløser det.

Med den angst og de psykiske spændinger du render rundt med er det ikke så
sært at det "sætter sig" som et fysisk symptom. Hvis (når) du lærer at
slappe mere af omkring dit helbred og lærer at leve med de farer der nu
engang omgiver os, så vil du få det bedre.

LM

Fra : Nicolai Lang

Dato : 19-11-05 09:20

On Fri, 18 Nov 2005 23:12:14 +0100, "dktekno" <dktekno@gmail.com>
wrote:

>Er dette en alvorlig sygdom, og hvordan kan jeg undgå at det sker igen?

Jeg oplever det samme, og det er alvorligt. Jeg har nemlig fået
fjernet 70 cm af min tyndtarm (af 2 omgang). Luft i tarmene er en
konsekvens af dette.

Men hvis du ikke har fået fjernet noget af tarmen, så er det
formentlig ganske uskadeligt.

Prøv at reducere dit indtag af letomsættelige kulhydrater - dvs
sukker, hvidt brød, pasta, slik, kager osv. Det fjerner formentlig
problemet.

Hvis det generer dig meget, så skal du gå til lægen for at få afdækket
om der kan være noget mere alvorligt.
Mvh
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : dktekno

Dato : 19-11-05 10:42

Jeg spiser næsten altid kun hvid brød.
Kan det være årsagen?

Fra : Helle

Dato : 19-11-05 12:13

> Jeg spiser næsten altid kun hvid brød.
> Kan det være årsagen?

Ja hvis du spiser meget hvidt brød, slik, kager, pasta osv kan du godt få
gevaldig meget luft i maven. Vær særligt opmærksom på at løg og porrer også
kan være rigtig slemt. Lige for tiden og hele sommeren har jeg ikke kunne
tåle ret meget løg fordi de er så stærke/friske.
Krydret mad kan også give luft i maven ligesom fed mad.

Det kan seriøst gøre frygtelig ondt med luft i maven, men det er vigtigt du
ikke går og holder på det. Ud med det

Mvh Helle

Fra : Nicolai Lang

Dato : 19-11-05 12:40

On Sat, 19 Nov 2005 10:42:07 +0100, "dktekno" <dktekno@gmail.com>
wrote:

>Jeg spiser næsten altid kun hvid brød.
>Kan det være årsagen?

Hvis du ikke spiser andet, så ja.

Men drikker du sodavand som ikke er er sukkerfri? Spiser du slik?
Bruger du sukker i the/kaffe? Drikker du store mængder kakao? Spiser
du kage?

Mvh
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : dktekno

Dato : 19-11-05 16:47

Jeg drikker meget cola.

Jeg spiser ikke så meget slik og kage.

Fra : Nicolai Lang

Dato : 19-11-05 21:12

On Sat, 19 Nov 2005 16:47:29 +0100, "dktekno" <dktekno@gmail.com>
wrote:

>Jeg drikker meget cola.

Prøv i en 3-4 dage at drikke light, samt skære så megtet andet sukker
og lyst brød væk, og du vil garanteret mærke en forskel.

Smagen af light vænner man sig til efter et par uger.
Mvh
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Andreas

Dato : 19-11-05 14:24

"dktekno" <dktekno@gmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Er dette en alvorlig sygdom, og hvordan kan jeg undgå at det sker igen?
>
> Jeg får ekstremt ondt i maven og aner ikke hvad der udløser det.

Højst sandsynlig luft i tarmene.

Nu siger du ikke meget om dine kost- eller andre vaner. Har du forstoppelse
i forbindelse med luften? Der er ting der tyder på at du måske skal til at
lægge om nogle af dine vaner. Det at luften først kommer 'sidst på dagen'
kan betyde at der er noget der forhindrer den i at komme ud løbende.

Mine erfaringer siger mig at man skal tage disse symptomer alvorlig - ikke
fordi at der nødvendigvis er noget alvorlig der fejler dig, men fordi
problemer med fordøjelsen ofte har store ubehageligheder i kølevandet.

- spiser du for meget? (det kan være dit system ikke kan håndtere det)
- spiser du forkert? (alting med måde, og ikke for meget af een ting. Spiser
du frisk frugt og grønsager, ting der hjælper tyktarmfunktionen?)
- spiser du for hurtigt? Tygger du maden ordnetligt?
- Drikker du (vand eller andet) til måltiderne? Prøv at la være med det en ½
time før og een time efter måltider.

-A