Linux + tekstprogram på AMD 500 mhz?
Fra : Jakob Munck

Dato : 18-11-05 21:27

Jeg har en ældre pc med AMD 500 mhz-processor og jeg har forsøgt mig med at
installere Linux (Ubuntu) på den i en distribution, hvor der også er Open
Office 2.0 med. Men det hele viser sig at være nærmest ubrugeligt, da det
kører så langsomt at man mister lysten til at lave noget som helst. Det duer
bare ikke.

Men findes der ikke en Linux-distribution (incl. et tekstprogram), som er
bare nogenlunde hurtig, når den installeres på en 500 mhz-maskine? Eller
skal man virkelig tilbage til Windows98 for at få lidt fart på??

v.h.
Jakob

Fra : Jesper Krogh

Dato : 18-11-05 21:31

I dk.edb.system.unix, skrev Jakob Munck:
> [...]
> kører så langsomt at man mister lysten til at lave noget som helst. Det duer

Du kan prøve Abiword i stedet.

> Men findes der ikke en Linux-distribution (incl. et tekstprogram), som er
> bare nogenlunde hurtig, når den installeres på en 500 mhz-maskine? Eller
> skal man virkelig tilbage til Windows98 for at få lidt fart på??

Hvor meget ram har du i den?

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Thomas gade

Dato : 19-11-05 11:06

Jakob Munck wrote:

> [...]
>bare nogenlunde hurtig, når den installeres på en 500 mhz-maskine? Eller
>skal man virkelig tilbage til Windows98 for at få lidt fart på??

Min erfaring siger at du skal have minimum 256mb ram for at køre en
nogenlunde hurtig ubuntu og det var så på en 1ghz maskine.

Mvh Thomas

Fra : Kristian Vilmann

Dato : 19-11-05 11:20

Thomas gade wrote:

> Min erfaring siger at du skal have minimum 256mb ram for at køre en
> nogenlunde hurtig ubuntu og det var så på en 1ghz maskine.

Jeg har Ubuntu på en gammel 300 mhz laptop med næsten 400 mb ram.
For at have så power til applikationer har jeg erstattet GNOME med
Fluxbox. OpenOffice, Java chatrooms og den slags kører også.
De er lang tid om at starte, men når de først kører er det absolut tåleligt.

/kristian

Fra : Carsten Holck

Dato : 19-11-05 11:55

Jakob Munck said the following on 18-11-2005 21:26:
> [...]
> bare nogenlunde hurtig, når den installeres på en 500 mhz-maskine? Eller
> skal man virkelig tilbage til Windows98 for at få lidt fart på??

Prøv med DSL (Damn-Small-Linux) den er trimmet ret godt ned til små
maskiner.

http://www.damnsmalllinux.org/

Ubuntu er flot, men ret sulten efter resourcer.

/carsten

Fra : Jesper Krogh

Dato : 19-11-05 14:47

I dk.edb.system.unix, skrev Carsten Holck:
> Prøv med DSL (Damn-Small-Linux) den er trimmet ret godt ned til små
> maskiner.
>
> http://www.damnsmalllinux.org/
>
> Ubuntu er flot, men ret sulten efter resourcer.

Det er smukt at folk kan sige dette.. jeg så gerne en test der viste at
en Ubuntu trimmet som en DSL var større.. jeg vil næsten godt vædde med
at vi er nede på en forskel hvor det kan være ligemeget. Også er den
eneste fordel ved DSL at du har frataget folk en masse valgmuligheder.

Jesper
--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Carsten Holck

Dato : 20-11-05 00:15

Jesper Krogh said the following on 19-11-2005 14:46:

> [...]
> at vi er nede på en forskel hvor det kan være ligemeget. Også er den
> eneste fordel ved DSL at du har frataget folk en masse valgmuligheder.

Jo men DSL _er_ trimmet, Ubuntu kan _trimmes_ derfor er den velegnet til
at vise hvordan hvordan et småt system kan køre.

/carsten

Fra : Jesper Krogh

Dato : 20-11-05 08:18

I dk.edb.system.unix, skrev Carsten Holck:

> Jo men DSL _er_ trimmet, Ubuntu kan _trimmes_ derfor er den velegnet til
> at vise hvordan hvordan et småt system kan køre.

Men generelt uegnet til brug, da den er så ufleksibel.

Jesper
--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 19-11-05 12:35

Jakob Munck wrote:
> [...]
> bare nogenlunde hurtig, når den installeres på en 500 mhz-maskine? Eller
> skal man virkelig tilbage til Windows98 for at få lidt fart på??

Hvilken windows manager bruger du ? KDE/GNOME er måske flotte, men de
kræver muskler. Jeg bruger selv IceWM, og den flyver på minimal
hardware. Stabiliteten er også i orden (det er 52 dage siden jeg
startede min X op).

Jørn

Fra : Kristian Vilmann

Dato : 19-11-05 16:34

Jørn Hundebøll wrote:

> [...]
> kræver muskler. Jeg bruger selv IceWM, og den flyver på minimal
> hardware. Stabiliteten er også i orden (det er 52 dage siden jeg

Præcis.

Fluxbox er også en mulighed. Sluger ikke meget RAM, nem at konfigurere.

Hvis man virkelig er trængt kan man jo kigge på 9vm :) Den bruger lige
omkring 1 Mb RAM :)

/kristian

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 20-11-05 00:55

"Jakob Munck" <jm2_fjern_dette@webspeed.dk> writes:

> [...]
> kører så langsomt at man mister lysten til at lave noget som helst. Det duer

Jeg tror mere at din maskine har alt for lidt ram til isaer OpenOffice
(som er ret graadig).

Hvor meget har du, og hvad anbefales til den Ubuntu version du har valgt?
--
Thorbjørn Ravn Andersen