colchicin mod Behcet's syndrom?
Fra : Sven

Dato : 18-11-05 19:44

Hej.
Min kone har Behcet's syndrom, og er i forskellige behandlinger for at finde
en behandling der kan give hende god livskvalitet. Hun har i dag fået
udleveret noget nyt medicin på Bispebjerg sygehus. Da det er en
sygehus-pakning, er der ingen patientvejledning eller andet mht bivirkninger
mv., og lægemiddelstyrelsen har det godt nok på deres side, men da jeg ikke
selv er læge, forstår jeg ikke ret meget af hvad de skriver.
Nogen her, der på dansk, kan fortælle noget om denne medicin, Colchicin 0,5
mg?

Sven

Fra : Tintin

Dato : 18-11-05 21:19

Colchicin er et alkaloid med antiinflammatorisk virkning ved akut arthritis
urica, specielt ved behandling inden for 12-24 timer efter anfaldsstart.
Colchicin er ligeledes effektivt anfaldsprofylaktisk under de første
måneders behandling med uratsænkende medicin.
Uratkoncentrationen i serum og urats metabolisme påvirkes ikke.
Colchicin er ikke markedsført i Danmark, men kan efter indhentet tilladelse
i Lægemiddelstyrelsen rekvireres fra apotek/sygehusapotek.

Farmakokinetik
Colchicin er fedtopløselig og optages i den øvre del af tyndtarmen. Herfra
passerer det ubundet hurtigt ud i alt væv. Maksimal plasmakoncentration
opnås efter 1-2 timer og plasmahalveringstiden er ca. 4 timer.
Opkoncentrering foregår i lever, nyre, milt og tarm. Colchicin kan stadig
detekteres i leukocytter i op til 10 dage efter indgift. Colchicin
metaboliseres ekstensivt i leveren og udskilles overvejende via galde- og
tarmsekreter. Muligvis foregår en vis enterohepatisk recirkulation. Ca. 20%
udskilles uomdannet gennem nyrerne.

Anvendelsesområde
Som anfaldsbrydende medicin anbefales colchicin ved

a.. kendt svært behandlelig akut arthritis urica med utilstrækkelig effekt
af NSAID
b.. anfald opstået under NSAID-behandling
c.. kontraindikation mod NSAID ved såvel akutte anfald som under de første
3-6 måneders uratsænkende behandling med probenecid eller allopurinol.

Colchicin må ikke anvendes som førstevalgspræparat ved anfaldsprofylaktisk
behandling på grund af de potentielle langtidsbivirkninger. Colchicin kan
også have effekt på andre krystalartropatier som hydroxyapatit- og
pyrophosphat-artritis.

Dosering
Ved akut anfaldsbehandling anbefales initialt 1 mg peroralt efterfulgt af
0,5 mg hver 2. time indtil aftagende ledsmerter, gastro-intestinale
bivirkninger eller maksimal dosis på 5 mg er nået. Ved diarré eller
opkastning seponeres behandlingen. Dosis reduceres ved nedsat lever- eller
nyrefunktion, til ældre og ved pågående profylaktisk colchicinbehandling.
Som profylakse 0,5 mg x 2 dgl. Ved nedsat nyrefunktion eller alder over 70
år er maksimal dosis 0,5 mg dgl. Ved kreatininclearance på 10-34 ml/min:
højst 0,5 hver 2.-3. dag. Behandlingen gives i 6 mdr. eller indtil patienten
har været anfaldsfri i 3 måneder forudsat at det tilstræbte serum-uratniveau
er nået.

"Sven" <nogen@med.ca> skrev i en meddelelse
> [...]
> selv er læge, forstår jeg ikke ret meget af hvad de skriver.
> Nogen her, der på dansk, kan fortælle noget om denne medicin, Colchicin

begin 666 blank.gif
`
end

Fra : Steen

Dato : 20-11-05 19:42

> [...]
> skriver.
> Nogen her, der på dansk, kan fortælle noget om denne medicin, Colchicin

Læs mere:
http://www.lmk.dk/Show.aspx?docid=search_all&action=search&SearchString=colchicin

/Steen