screen til X
Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 18-11-05 16:50

Jeg har opsat Xvnc på min server og dette fungerer udmærket.
Nu kunne det være rart at kunne opsætte det således jeg kan låse min
terminal, og lukke xviewer og genoptage forbindelsen igen på et senere
tidspunkt.

Findes der en mulighed for dette lidt ligesom screen til consol ?

/mikkel

From: Mikkel Bundgaard
Replace "invalid" with "dk" in address
homepage: http://www.notfound.dk/main/index.html?page=usenet

Fra : Kent Friis

Dato : 18-11-05 16:54

Den Fri, 18 Nov 2005 16:50:24 +0100 skrev Mikkel Bundgaard:
> [...]
> tidspunkt.
>
> Findes der en mulighed for dette lidt ligesom screen til consol ?

Øhm, hvad sker der hvis du låser display'et på normalt vis (det display
inde i VNC viewer'en), fx med xlock, og derefter lukker VNC
vieweren?

Hvad mangler du i forhold til ovenstående?

Mvh
Kent

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 18-11-05 21:52

> Øhm, hvad sker der hvis du låser display'et på normalt vis (det display
> inde i VNC viewer'en), fx med xlock, og derefter lukker VNC
> vieweren?
>
> Hvad mangler du i forhold til ovenstående?

At når jeg lukker Xvieweren dræber den også Xvnc samtidigt. (Det er
opsat gennem xinetd).

Jeg har prøvet på Sun terminaler (sunrays) hvor man først loggede ind.
Derefter tog sit nøglekort ud, og kunne gå hen til den næste terminal,
indsætte kortet og derefter være logget på igen - det kørte over xdmcp.

/mikkel

From: Mikkel Bundgaard

Fra : Kent Friis

Dato : 18-11-05 21:57

Den Fri, 18 Nov 2005 21:52:04 +0100 skrev Mikkel Bundgaard:

> At når jeg lukker Xvieweren dræber den også Xvnc samtidigt. (Det er
> opsat gennem xinetd).

Hmm, hvad er det der Xviewer for noget? Et script der starter og
stopper Xvnc og vncviewer på en gang?

> Jeg har prøvet på Sun terminaler (sunrays) hvor man først loggede ind.
> Derefter tog sit nøglekort ud, og kunne gå hen til den næste terminal,
> indsætte kortet og derefter være logget på igen - det kørte over xdmcp.

Du kan gøre det samme med VNC. Start Xvnc op permanent (evt fra
xdm/gdm/kdm), og connect til den med vncviewer.

Forskellen er bare at i stedet for kortet er det port-nummeret der
angiver hvilken instans du får fat i (server:1, server:2, svarende
til 5901, 5902), så det er ikke ligefrem noget der er egnet til
større installationer.

Mvh
Kent

Fra : Mads

Dato : 26-11-05 18:43

Mikkel Bundgaard wrote:
> [...]
> tidspunkt.
>
> Findes der en mulighed for dette lidt ligesom screen til consol ?

Tror du bliver nød til manuelt at starte en VNC server på én bestemt
port, udenom inetd. Men det er selvfølgelig ikke ligeså lækkert, som når
det går igennem inetd.

Venlig hilsen
Mads