Fjernelse af .php
Fra : Silas Boye Nissen

Dato : 18-11-05 10:42

Er det muligt ved hjælp PHP (eller på anden måde) at fjerne
filformatet i internetadressen?

F.eks. at kunne ændre
http://www.mitdomæne.dk/mappe/side.php
til
http://www.mitdomæne.dk/mappe/side

Hvordan kan man gøre det?

Hilsen Silas Boye Nissen
www.sporvognsrejser.dk

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 18-11-05 10:46

On 18-11-2005 10:41 Silas Boye Nissen wrote:
> Er det muligt ved hjælp PHP (eller på anden måde) at fjerne
> filformatet i internetadressen?

Jeg ved ikke, hvad du skal bruge det til, men funktionen basename()
(http://dk2.php.net/manual/en/function.basename.php) kan returnere
filnavnet med eller uden filendelse fra en URL.

Mvh. Mikkel

--
"At first just a rustle of canvas
And the gentlest breath on my face

http://www.mzh.dk

Fra : Silas Boye Nissen

Dato : 18-11-05 14:36

Mikkel Z. Herold wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> Jeg ved ikke, hvad du skal bruge det til, men funktionen basename()
> (http://dk2.php.net/manual/en/function.basename.php) kan returnere
> filnavnet med eller uden filendelse fra en URL.

Tekniskset skal det ikke bruges til noget, men hvad angår
brugervenlighed og søgemaskinevenlighed. Brugere har ingen gavn af at
se .php - det forstår de fleste ikke en brik af. I søgemaskiner vil det
gøre evt. lange adresser mere overskuelige.
Meningen med en funktion skal selvfølgelig være at den automatisk
fjerner .php på alle internetsider på domænet - så man ikke skal til at
definere alle ens sider.
Se evt. brugen på www.cmforum.dk

Venlig hilsen,
Silas

Fra : Niels

Dato : 18-11-05 14:45

"Silas Boye Nissen" <web@sporvognsrejser.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Meningen med en funktion skal selvfølgelig være at den automatisk
> fjerner .php på alle internetsider på domænet - så man ikke skal til at

Du kan jo bare linke til http://test.dk/side isteddet for
http://test.dk/side.php. Det virker på de fleste apache-servere.

Eks:

Jeg kan gå til min http://niels.spoweb.dk/testbillede.png.php via
http://niels.spoweb.dk/testbillede.png
det er smart da http://niels.spoweb.dk/testbillede.png.php ikke vil blive
betragtet som et billede på f.eks. et phpBB-forum.
Info. Jeg bliver hostet af web10, såh der virker det.

Jeg kan også bare gå til http://niels.spoweb.dk/index det vil føre mig til
http://niels.spoweb.dk/index.php

Håber det virker hos dig

Mvh. Niels (NooP Web - http://niels.spoweb.dk)

Fra : Peter Brodersen

Dato : 18-11-05 18:07

On Fri, 18 Nov 2005 14:44:34 +0100, "Niels" <niels@spoweb.dk> wrote:

>Du kan jo bare linke til http://test.dk/side isteddet for
>http://test.dk/side.php. Det virker på de fleste apache-servere.

Det forudsætter dog at MultiViews er enabled.
--
- Peter Brodersen

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-05 12:30

Du kan evt. løse problemet ved at lave et subdomæne og kalde siden fx.
index.php el lign.

Mvh.
Martin

Fra : Benny Nissen

Dato : 18-11-05 12:39

Martin Larsen wrote:
> Du kan evt. løse problemet ved at lave et subdomæne og kalde siden fx.
> index.php el lign.

Nej, ikke et subdomæne, men blot en mappe.

Et sub-domæne er noget i stil med sub.domain.tld, f.eks. det meget
brugte www

Hvis han derimod laver en mappe der hedder site og lægger en index.php i
den mappe kan siden kaldes med domain.tld/site/

--
Benny Nissen

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-05 13:17

På mit website vil en mappe blive til et subdomæne.
Fx. http://domain.dk/sub kan også tilgås: http://sub.domain.dk

Mvh.
Martin

Fra : Jacob Atzen

Dato : 18-11-05 19:49

On 2005-11-18, Martin Larsen <mjl> wrote:
> På mit website vil en mappe blive til et subdomæne.
> Fx. http://domain.dk/sub kan også tilgås: http://sub.domain.dk

Det gælder bare ikke generelt.

- Jacob Atzen

Fra : Niels

Dato : 18-11-05 13:09

"Silas Boye Nissen" <web@sporvognsrejser.dk> skrev i en meddelelse
> Er det muligt ved hjælp PHP (eller på anden måde) at fjerne
> [...]

Ved ikke om det kan bruges, men har lige fikset det her sammen:

<?php
$link1 = "http://www.mitdomæne.dk/mappe/side.php";
$link2 = ereg_replace(".php", "", $link1);
echo "$link1 er blevet lavet om til $link2";
?>

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-11-05 13:53

Silas Boye Nissen skrev:

> Er det muligt ved hjælp PHP (eller på anden måde) at fjerne
> filformatet i internetadressen?

Utestet:

$filename=explode('.', $_SERVER['REQUEST_URI']);
$name='';
for ($nr=0; $nr<count($filename)-1; ++$nr) $name.=$filename[$nr];

$newaddress=$_SERVER['HTTP_HOST'].$name.'/';

--
Bertel

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 18-11-05 14:50

Silas Boye Nissen wrote:
> Er det muligt ved hjælp PHP (eller på anden måde) at fjerne
> [...]

Brug mod_rewrite.... det er et modul som mange steder er tilføjet apache.

http://www.google.dk/search?hl=da&q=url+rewrite+apache&meta=

mvh
Johan