dual-channel?
Fra : Ulrik

Dato : 17-11-05 23:27

Hej,

Jeg har kig på et Asus A8N Premium, der understøtter dual-channel ram.
Men hvordan foregår det? Jeg kan se i manualen, at man godt kan køre
single-channel, så man kan nøjes med ét eller 2 moduler. Men kan man
køre med 3 fx? Hvordan er det, det hænger sammen, det her dual-channel?

Man skal ikke have noget bestemt ram, for at køre dual-channel, vel?
Udover at modulerne skal "passe sammen"...

Er det overkill med et sådan bundkort, når jeg ikke har de store krav
til grafikken?

Mvh
Ulrik

Fra : FedeDorit

Dato : 18-11-05 15:57

"Ulrik" <you.dont@need.it> skrev i en meddelelse
> [...]
> Udover at modulerne skal "passe sammen"...
>
> Er det overkill med et sådan bundkort, når jeg ikke har de store krav til

Hvis du skal køre dual channel,*skal* blokkene være samme størrelse og samme
type.Det behøves ikke at være samme mærke,men for en sikkerheds skyld er det
en god ting.

Hvis du kører med alle 3 blokke vil Dual Channel være "slået" fra mener jeg.
Hvis bundkortet er til AMD cpu´er så får man meget lidt ekstra ydelse ved
Dual channel setup.

Fra : Hans

Dato : 18-11-05 16:24

FedeDorit wrote:
> [...]
>
> Hvis du kører med alle 3 blokke vil Dual Channel være "slået" fra
> mener jeg. Hvis bundkortet er til AMD cpu´er så får man meget lidt

Det kan slet ikke lade sig gøre og køre med tre moduler. Det er enten et, to
eller fire, og anvendes kun et modul *skal* det sidde i DIMM_B1. Sådan er
det på alle S939 boards med fire ramslots. Begrænsningen ligger i Athlon
64's indbyggede DDR-Controller.

Hans

Fra : Ole Lønborg

Dato : 18-11-05 18:31

FedeDorit skrev:
> Hvis bundkortet er til AMD cpu´er så får man meget lidt ekstra ydelse ved
> Dual channel setup.
Der tager du fejl.
Da jeg fik monteret begge mine ram-klodser (2x1GB) i slot-A kunne min
ram kun drive den til ca. 3500 MB/s.
Så fik jeg læst i manualen at dual-ram kræver at man sætter en i hver
slot (når man kun har to klodser).
Og vupti - så var rammen oppe på 5500+ MB/s.
Det synes jeg da er en pæn gevinst

/Ole L.