CSS og positionering eller ?
Fra : Ukendt

Dato : 17-11-05 22:46

Sidder her og forsøger at lave udkast til en hjemmeside.

Jeg har lavet 2 linjer - en foroven og en forneden med hvor der skulle stå
lidt info.
Det har jeg lavet sådan her :

..oppekasse {
width: 100%; background: #7778FF;
position:absolute;
text-align: center;
top:0%;
left:0%;
bottom:0%;
width:100%;
color : black;
}

Ca. midt på siden jeg så selve indholdet på siden - altså tekst.
Men når der er "nok" tekst så kommer den nederste "infobar" til at stå oven
på teksten
og det var ikke meningen.
Jeg ville gerne have at den nederste linje er nederst på siden men at den
flyttes ned efterhånden
som der kommer nok tekst til det.
Men som udgangspunkt skal den være nederst på siden hele tiden og uden
scrollbars med mindre
at mængden af tekst gør at den skal længere ned.

Mvh. Allan

Fra : Thomas gade

Dato : 18-11-05 00:04

Allan Møller wrote:

> [...]
>scrollbars med mindre
>at mængden af tekst gør at den skal længere ned.

Lav en wrapper smid tre divs i den
en til top
en til indholdet
og en til footer
Og så positionerer du dem med float

Smid gerne et link til siden.
Mvh Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-05 00:26

> Lav en wrapper smid tre divs i den
> en til top
> en til indholdet
> og en til footer
> Og så positionerer du dem med float

Kan du forklare lidt nærmere hvad er wrapper er ?

Mvh. Allan

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-11-05 13:51

Allan Møller skrev:

> Kan du forklare lidt nærmere hvad er wrapper er ?

Verbet "to wrap" betyder at indpakke, omkranse eller kuvertere. En
wrapper er så noget man pakker omkring noget andet - det kan fx
være et tæppe, en konvulut eller lignende.

I html-sammenhæng kan man også "wrappe" et objekt, ved at putte det
ind i et andet. Typisk er det en div man bruger som wrapper.

Her er fx tre enkeltstående objekter:

Hvis man gerne vil kunne behandle dem under et - fx lave en kant
omkring dem, give dem en fælles placering i højre side eller
lignende, kan det gøres ved at lægge en wrapper uden om:

Nu ligger alle tre objekter i samme kasse, nemlig kassen med
id="minwrapper" - og den kasse kan så tildeles css-kode så den
bliver formateret som man ønsker det.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-11-05 00:31

Allan Møller wrote:

> [...]
> scrollbars med mindre
> at mængden af tekst gør at den skal længere ned.

Det er vist ikke teknisk muligt.

Enten står din nederste infobar under dit sideindhold, uanset sidens længde.
Infobaren vil så ikke være synlig ved lange sider, før siden er scrollet ned
til bunden.

Eller infobarenen står fastlåst nederst i browservinduet og dit indhold
scrolles op bag infobaren.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 18-11-05 17:57

Erik Ginnerskov wrote:

> Det er vist ikke teknisk muligt.

Og så dog...

position:fixed klarer den, se

http://www.webdesign101.dk/x/usenet/position.html

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-11-05 01:29

Jørgen Farum Jensen wrote:

> Og så dog...
>
> position:fixed klarer den, se
>
> http://www.webdesign101.dk/x/usenet/position.html

Hvilket netop var, hvad jeg forklarede:

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/fixed.asp

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 20-11-05 16:04

Erik Ginnerskov wrote:

> Hvilket netop var, hvad jeg forklarede:
>
> http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/fixed.asp

Ok, så misforstod jeg din posting.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : Claus Hjort Kristian~

Dato : 23-11-05 20:31

"Allan Møller" <allanatallanmdotdk> wrote:

> [...]
> scrollbars med mindre
> at mængden af tekst gør at den skal længere ned.

Jeg har med succes brugt "Frames without frames":
http://www.fu2k.org/alex/css/frames/scalable til en side hvor jeg havde
samme problem.

Jeg tror der er noget i denne retning du leder efter...

Mvh. Claus