SELECT LAST_INSERT_ID()
Fra : Dj Uncas

Dato : 17-11-05 22:35

Hejsa

Jeg prøver at indsætte data i tre tabeller, og jeg vil gerne gøre det i
en omgang. Jeg har lavet følgende SQL-kode, men der er noget der ikke
virker. Jeg får følgende fejl:

You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds
to your MySQL server version for the right syntax to use near ';INSERT
INTO tblContent (contentID, contentText) VALUES(LAST_INSERT_ID(),
'...')' at line 1
/asp/database.asp, line 7

Min SQL ser ud som følger:

strSql = "INSERT INTO tblPages (pageTitle) VALUES('" &
Request.Form("txtNewTitle") & "');"&_
" INSERT INTO tblContent (contentID, contentText)
VALUES(LAST_INSERT_ID(), '...');"&_
" INSERT INTO tblSideBar (sideBarID, sideBarContent)
VALUES(LAST_INSERT_ID(), '...');"

Hvis jeg udskriver den får jeg:

INSERT INTO tblPages (pageTitle) VALUES('Test');INSERT INTO tblContent
(contentID, contentText) VALUES(LAST_INSERT_ID(), '...');INSERT INTO
tblSideBar (sideBarID, sideBarContent) VALUES(LAST_INSERT_ID(), '...');

Jeg kan ikke se fejlen, kan i?

Fra : Dj Uncas

Dato : 17-11-05 22:39

> [...]
> to your MySQL server version for the right syntax to use near ';INSERT
> INTO tblContent (contentID, contentText) VALUES(LAST_INSERT_ID(),

Mangler lige at sige at linjerne omkring nr. 7 er:

Function Database_ExecuteNonQuery(strQuery)
set conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
conn.Open(strConnectionString)
set Database_ExecuteNonQuery = conn.Execute(strQuery) '<- Linje 7
End Function

Det skal måske også lige siges at jeg bruger MySQL 5.0