Kalender gaver
Fra : Lars Raaby

Dato : 17-11-05 21:44

Kasper er ved at være 2 år og jeg har besluttet at han skal have en
pakke kalender.
Jeg har næsten besluttet at julemanden skal komme hver dag med en pakke
til ham som hænger på en pakke kalender som Moster Vita har lavet.
Jeg har planer om at jeg ville putte en pak rosiner i eller en mandarin.
Om søndagen kunne han måske få en lille bil eller en bog vi kan læse i.

Jeg snakkede med et par af mine kolleger i dag om det. De bruger at give
en advents gave i stedet for. Så kunne barnet få nogle større ting.

Jeg ville gerne have nogle kommentar til hvad i gør her om meget kort tid.

Kalender gaver eller adventens gaver?

--
MVH
Lars Raaby

Fra : Marianne

Dato : 17-11-05 22:56

> Kalender gaver eller adventens gaver?

Vi har haft kalendergaver indtil i år, hvor den største (8 år) nu helst vil
have adventgaver.

Tidligere har jeg købt ting, der kunne deles, og givet en del pr. dag. Et år
var en Fisherprice bondegård det store ønske. Jeg fandt en brugt i Den blå
Avis og det blev til ca. 10 gaver. Selve gården blev gave en lørdag.
Boblebadesæbe, underbukser med Snehvide på, en ny sjov børste etc. har også
været gaver. Lige som karameller, julepynt og en ny video har.

Det 'værste' ved kalendergaver er, at de er for små og for mange til at
finde på noget ordentligt, uden at et bliver temmelig dyrt. Og godt legetøj
fås sjældent til 5-10 kr.

mvh
marianne

Fra : Sabina H.

Dato : 17-11-05 22:58

Lars Raaby wrote:

> Kalender gaver eller adventens gaver?

jeg brugte kalendergaver indtil for et få år siden....
jeg synes det er så hyggeligt når rotterne er små at de kommer farende ind
med deres små gaver og jubler hver eneste morgen ;)
har dog hørt horrorhistorie fra da jeg selv var lille, og pakkede ALLE
gaverne op den første morgen (mor havde glemt at fortælle mig at det var en
om dagen*G*).... så det kan vist anbefales at binde en på hver aften....

da vores unger blev så store at de begyndte at stille spørgsmålstegn ved alt
det her julemandsgejl begyndte jeg at skrive små breve fra nissen til
dem.... drysset med glimmer og skrevet i guld eller sølvtusch, naturligvis i
hånden ;)
nu er de henholdsvis 8 og 11 år og har bedt om adventsgaver, men har dog
anmodet om at de skal gemmes sådan at de skal lede efter dem*G*

mit bud bliver derfor, gør hvad du føler bringer mest glæde og julehygge til
din søn, i den alder han nu har.....

jeg gjorde:
2-5/8 år, pakkekalender med gave hver dag
5/8 til 7/10, adventsgaver i julesok med en lille daglig hilsen fra nissen
8/11 år og indtil videre, adventsgaver, nogle gemt, andre ikke ;)

grunden til at jeg ikke har vedligeholdt illusionen for den "lille" omkring
nissen, er at hun desværre kun er her hver anden weekend, og at hun ser
MEGET op til "storebror", og gør som han gør*G*

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Charlotte D. Jensen

Dato : 18-11-05 19:45

On 17/11/05 21:44, in article
437ceb94$0$84031$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk, "Lars Raaby"
<Lars.Raaby@kabelmail.dk> wrote:

> [...]
> en advents gave i stedet for. Så kunne barnet få nogle større ting.
>
> Jeg ville gerne have nogle kommentar til hvad i gør her om meget kort tid.

Hos os kommer julemanden hver dag I december, med en lille gave.
Min søn er aldeles henrykt :)
Jeg synes adventsgaver kan være bedre til større børn, der alligevel ikke
tror på julemanden...god fornøjelse.

Charlotte

--
Bøger sælges:
www.petit.onlinesalg.dk

Fra : Lars Raaby

Dato : 18-11-05 20:40

I mit første indlæg skrev jeg:

> Kalender gaver eller adventens gaver?

Tak for de gode svar som i er kommet med.
Jeg holder mig til det som jeg selv kender fra min barndom, en gave hver
dag.

--
MVH
Lars Raaby

Fra : Lise Nyborg

Dato : 19-11-05 09:01

Lars Raaby wrote:

> Tak for de gode svar som i er kommet med.
> Jeg holder mig til det som jeg selv kender fra min barndom, en gave hver
> dag.

Hej.

Hos os kommer nissen om natten, og lægger en lille ting i pigernes
støvle. Og så om morgenen når de står op, farer de hen og skal se hvad
nissen har lagt til dem. Det kan være et lille stykke legetøj, eller et
par stykker slik. På den måde behøver man ikke at have det hele klar pr.
1 december.

Lise.

Fra : Søren Mors

Dato : 19-11-05 20:03

Lars Raaby wrote:
> [...]
> Jeg har planer om at jeg ville putte en pak rosiner i eller en mandarin.
> Om søndagen kunne han måske få en lille bil eller en bog vi kan læse i.

Er det bare mig der er en sur gammel mand (33), eller er der andre som
har valgt at vente så længe som muligt med at indføre pakkekalender? Jeg
syntes ikke mine børn skal være de eneste i en gruppe der ikke får, men
ellers vil jeg egentligt helst bruge mine penge på nogle større julegaver.

Den store af mine to børn bliver 5 midt i december, og efter nogen
overvejelse har vi besluttet at der heller ikke i år skal være nogen
pakkekalender (skal han have skal den lille selvfølgelig også). Jeg tror
ikke at det vil være nogen forbedring af vores morgener, eller børnenes,
hvis de får en pakke hver dag. Hvis budgettet for kalenderen sættes til
500 kroner (det ville nok være realistisk for os), er der ca. 20 kroner
om dagen. Det får man altså ikke meget for. Der er selvfølgelig gode
muligheder i at købe en kasse Lego, og så splitte den op.

I skal naturligvis gøre hvad i finder rigtigt, men jeg syntes egentligt
ikke at det er nogen særligt god ide.

Søren Mors

Fra : Sabina H.

Dato : 19-11-05 21:33

Søren Mors wrote:
> Er det bare mig der er en sur gammel mand (33), eller er der andre som
> har valgt at vente så længe som muligt med at indføre pakkekalender?

det lyder mere på mig som om du har tænkt dig ALET ikke at indføre det....

> Jeg syntes ikke mine børn skal være de eneste i en gruppe der ikke
> får, men ellers vil jeg egentligt helst bruge mine penge på nogle
> større julegaver.

hvilket er ok for dig...
nogle af os andre foretrækker så bare at have en smule juleglæde hver dag
december, i stedet for kun på selve juleaften.....

> [...]
> tror ikke at det vil være nogen forbedring af vores morgener, eller
> børnenes, hvis de får en pakke hver dag.

hvad betragter du som forbedring??
og hvorfor SKAL det være en forbedring?
kan det ikke bare være lidt hygge??
eller lidt ekstra at smile af i en travl tid?

> [...]
> os), er der ca. 20 kroner om dagen. Det får man altså ikke meget for.
> Der er selvfølgelig gode muligheder i at købe en kasse Lego, og så

10 kr om dagen er i min bog mere realistisk i dag... vælger man at bruge
lidt mindre på hverdage og give lidt større ting i weekenden så kan man jo
også det.... forhåbentlig er der også forskel på hvad en 5 årig og en 3 årig
synes er sjovt.... gaverne skal jo ikke være identiske....

> I skal naturligvis gøre hvad i finder rigtigt, men jeg syntes
> egentligt ikke at det er nogen særligt god ide.

og det står dig jo frit for at synes....
jeg tager det sådan set ikke så højtideligt om det er en god ide eller
ej.... jeg værdsætter familiehyggen og nærværet det giver højere ;)

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Søren Mors

Dato : 20-11-05 16:54

Sabina H. wrote:

> det lyder mere på mig som om du har tænkt dig ALET ikke at indføre det....

Man skal aldrig sige aldrig, men det kunne meget nemt ske at det aldrig
blev indført.

> hvilket er ok for dig...
> nogle af os andre foretrækker så bare at have en smule juleglæde hver dag
> december, i stedet for kun på selve juleaften.....

> hvad betragter du som forbedring??

At det enten bliver hyggeligere, nemmere ellere sjovere. Frem for alt at
der ikke rykkes ved at vi har fået skabt nogle morgener hvor vi kan
komme hjemmefra uden at være stressede over en hektisk morgen.

> og hvorfor SKAL det være en forbedring?
> kan det ikke bare være lidt hygge??

Mere hygge er da også en forbedring.

> [...]
> også det.... forhåbentlig er der også forskel på hvad en 5 årig og en 3 årig
> synes er sjovt.... gaverne skal jo ikke være identiske....

Hvad kan man få for 10 kroner i dag?

> og det står dig jo frit for at synes....
> jeg tager det sådan set ikke så højtideligt om det er en god ide eller
> ej.... jeg værdsætter familiehyggen og nærværet det giver højere ;)

Så skal du da endelig også gøre det. Jeg tvivler på at jeg ville få mere
nærvær eller hygge ud af det. Hvis jeg mente at jeg ville få mere hygge
ud af det, ville det da også være en god ide.

Søren Mors

Fra : Sabina H.

Dato : 20-11-05 18:46

Søren Mors wrote:

> At det enten bliver hyggeligere, nemmere ellere sjovere. Frem for alt
> at der ikke rykkes ved at vi har fået skabt nogle morgener hvor vi kan
> komme hjemmefra uden at være stressede over en hektisk morgen.

hvordan kan du vide hvordan det er, uden at have prøvet det??

> Mere hygge er da også en forbedring.

synes jeg bestemt da ;)
jeg synes det var smadder hyggeligt at have ungerne siddene i sengen om
morgenen og pakke deres pakkekalender gaver ud.... selv små gaver kunne de
få timer til at gå med at snakke om.....

> Hvad kan man få for 10 kroner i dag?

har du nogensinde været i Tiger?? der kan man finde mange småting til 10 kr,
nogle kan endda deles.... til små piger kan man sagtens få feks elastikker
og lignende, og små drenge kan man sikkert også finde noget....
man kan købe en kasse lego halløj og dele lidt op.... men det behøver jo
ikke være ting hver dag.... et lille stykke chokolade, en pose slik til en
krone, et par strømber med nisser på, en nissehue, en julemand til at stå på
værelset, en sprællemand i pap.... sprællemanden kunne sikkert deles i
to....
glanspapir og en saks og en limstift fordelt over flere, så man kunne klippe
julehjerter....
der er mange muligheder... gaverne kan jo også sagtens være ting man skal
samle og hygge sig med sammen....

> Så skal du da endelig også gøre det. Jeg tvivler på at jeg ville få
> mere nærvær eller hygge ud af det. Hvis jeg mente at jeg ville få
> mere hygge ud af det, ville det da også være en god ide.

så lad mig spørge dig....
hvordan forventer du det ville gå??
i lyset af at du kender dine unger bedst naturligvis.....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Cocoamum

Dato : 19-11-05 23:38

Søren Mors skrev:
> [...]
> ellers vil jeg egentligt helst bruge mine penge på nogle større julegaver.

I så fald er jeg en sur gammel kone (47).

Mine to på 13 og 8 får heller ikke. Nogle år har de fået adventsgaver -
for det meste må de klare sig med en chokoladekalender plus en af dem
fra fjernsynet.

Jeg synes ikke, arbejdet står mål med fornøjelsen.

Tine