Internet og Telefoni
Fra : pinkfloydhomer@gmail~

Dato : 17-11-05 15:29

Jeg er netop flyttet (væk fra en 40 Mbps forbindelse.... :( ), og skal
have telefoni og internet det nye sted. Jeg kan ikke overskue markedet
for hverken fastnettelefoni eller internet, og samtidigt vil jeg gerne
have at jeg får begge dele hurtigst muligt. I den forbindelse har jeg
nogle spørgsmål:

1) Er der noget med at jeg _skal_ have TDC i et halvt år før jeg kan
skifte til noget andet?

2) Hvilken internetudbyder kan anbefales? Jeg vil gerne have mindst 2
Mbps

3) Hvilken fastnettelefoniudbyder kan anbefales?

4) Kan det anbefales at få internet og fastnettelefoni fra samme
selskab? Nogle af dem kører vist med nogle tilbud med flatratetelefoni
i dk? Vi taler ikke meget i telefon, men vil alligevel gerne have
fastnettelefoni og ikke kun mobiltelefoner.

5) Er IP-telefoni (Skype, andet?) en reel mulighed? Kan jeg nøjes med
at bestille en ADSL uden telefoni, og så køre IP over det?

Hurtige (og gode) svar modtages med kyshånd :)

Tak!

/David

Fra : Emil

Dato : 21-11-05 18:18

pinkfloydhomer@gmail.com wrote in

> 1) Er der noget med at jeg _skal_ have TDC i et halvt år før jeg kan
> skifte til noget andet?
Nej.

> 2) Hvilken internetudbyder kan anbefales? Jeg vil gerne have mindst 2
> Mbps
Det burde de alle kunne klare.

> [...]
> i dk? Vi taler ikke meget i telefon, men vil alligevel gerne have
> fastnettelefoni og ikke kun mobiltelefoner.
Cybercity kører et tilbud på VoIP (telefoni over dsl-linjen) for 99kr
ekstra om måneden. Opkald til andre fastnet telefoner i DK er gratis med i
prisen. Det skulle fungere ganske godt.

> 5) Er IP-telefoni (Skype, andet?) en reel mulighed? Kan jeg nøjes med
> at bestille en ADSL uden telefoni, og så køre IP over det?
Det kan du godt, men det er stadig lidt teknisk. Se evt. nærmere på
musimi.dk eller telefin.dk

> Hurtige (og gode) svar modtages med kyshånd :)
Håber du kan bruge det til noget

--
*/Emil

Fra : Mogens Jørgensen - w~

Dato : 21-11-05 19:44

On 21 Nov 2005 17:18:18 GMT, Emil <emil@spam.trap> wrote:

>pinkfloydhomer@gmail.com wrote in

>Nej.

Forkert Emil. Du er bundet ½ år når du tegner et nyt abonnement enten
på fastnet eller ADSL igennem TDC.

Jeg citerer lige TDC's egne regler :

"17. Opsigelse og uopsigelighedsperiode
Abonnementsaftalen er uopsigelig i 6 måneder fra aftaleindgåelsen.
Kunden kan med et varsel på mindst 1 måned opsige abonnementsaftalen
til udgangen af uopsigelighedsperioden. Kunden kan endvidere - mod
betaling af et beløb, der dækker abonnementsafgift i
uopsigelighedsperioden – opsige aftalen med et varsel på mindst 1
måned, inden der er gået 6 måneder fra aftaleindgåelsen."

Du finder dem i dette dokument :

http://download.tdconline.dk/pub/tdc/privat/internet/bredbaand/vilkaar/pdf/vilkaar_bredbaand_1.pdf

Der kan vist ikke være nogen tvivl længere.

>Det kan du godt, men det er stadig lidt teknisk. Se evt. nærmere på
>musimi.dk eller telefin.dk

Forkert emil. Faktisk leverer nogle af firmaerne boksen med
instruktionsvejledning, så du kan sætte boksen til og nogle timer
efter fungerer dit IP-telefoni.

Så svaret er 100 % nej, Lad mig nævne ESS og ERT's IP-telefoni som et
godt eksempel.

Mogens
www.easywebhost.org

Fra : Emil

Dato : 21-11-05 21:29

Mogens Jørgensen - www.easywebhost.org <admin@yyy-easywebdesign-xxx.org>
wrote in news:uu44o15v8t97h34ev8iece42kqa7jpcss9@4ax.com:

> Forkert Emil. Du er bundet ½ år når du tegner et nyt abonnement enten
> på fastnet eller ADSL igennem TDC.
>[...]
> Der kan vist ikke være nogen tvivl længere.

Jeg kan ikke se nogen steder at David har TDC abonnement pt. Han skal
derimod til at oprette telefoni, og der behøver han selvfølgelig ikke være
kunde hos TDC før han kan vælge en anden udbyder.

Hvis han har oprettet er han selvfølgeligt bundet, men det står som du så
kvit linker til også i deres betingelser.

> Forkert emil. Faktisk leverer nogle af firmaerne boksen med
> instruktionsvejledning, så du kan sætte boksen til og nogle timer
> efter fungerer dit IP-telefoni.

Jeg tvivler stærk på at du vil få en ip-telefoni boks til at fungere bag en
router, uden at forwarde et par porte først. En opgave der for mange er
"teknisk".

--
*/Emil

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 22-11-05 19:11

Emil skrev:

> Jeg tvivler stærk på at du vil få en ip-telefoni boks til at fungere bag
> en router, uden at forwarde et par porte først. En opgave der for mange er
> "teknisk".

Normalt er det bare at tilslutte IP-telefonen.

Der kan være problemer med enkelte rutere. Cybercitys Zyxel rutere havde i
alt fald tidligere et problem. Rutere med symmetrisk NAT kan også være et
problem.

Men hvis David skal have en ny ADSL-forbindelse, skal han bare sikre sig at
han får en ruter, der virker.

I min andelsforening har vi Webpartner og en Linksys WAG354G. Det virker
helt problemfrit med IP-telefoni. Vi er flere der har IP-telefoni med hos
forskellige IP-telefonselskaber og med forskellige telefoner og vi
forwarder ingen porte.

Indtil i går havde vi Tiscali med en SOHO 77, det virkede også med
IP-telefoni uden at forwarde porte.

Jeg bruger Musimi med en Zyxel P2000W og en DLink 1402.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard