UPDATE DATABASE
Fra : Heysam

Dato : 17-11-05 14:01

Hej Html.dk

Hvad fejler denne kode. Jeg får resultatet:
You have an error in your SQL syntax. Check the manual that
corresponds to your MySQL server version for the right syntax to
use near
'SET Navn = 'Mads Larsen' WHERE Nummer = 1' at line 1.
I første linje er det kun: <html>.
Hvad er fejlen?

PHP KODEN:

// Variabler modtaget fra html filen som sendte med method POST
$nn = $_REQUEST["nn"]; //henter: Navn
$nr = $_REQUEST["nr"]; //henter: Nummer
$op = $_REQUEST["op"]; //henter: Hvor i database

//Starter forbindelse med database
include 'Database.php';

//Indsætter data i database
$updateSQL = "UPDATE $op SET Navn = '$nn' WHERE Nummer = $nr";

//Fortæller om data indsat eller om der er sket fejl og hvad
fejlen er
if (mysql_query($updateSQL) == true) {
echo "Data er indsat. Vent et øjeblik og du vil blive bragt
tilbage til startssiden";
}
else {
echo 'Der er sket en fejl. Fejlen er: ' . mysql_error() . "<br>";
}

MHV
Heysam

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Benny Nissen

Dato : 17-11-05 14:31

Heysam wrote:
> Hej Html.dk

Jeg er ikke på html.dk men i en nyhedsgruppe via en newsreader.

> $updateSQL = "UPDATE $op SET Navn = '$nn' WHERE Nummer = $nr";

Prøv med ' omkring $nr ( og måske $op ):

$updateSQL = "UPDATE $op SET Navn = '$nn' WHERE Nummer = '$nr'";

--
Benny Nissen

Fra : Heysam

Dato : 17-11-05 15:53

Benny Nissen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> [...]
>
> Prøv med ' omkring $nr ( og måske $op ):
>
> $updateSQL = "UPDATE $op SET Navn = '$nn' WHERE Nummer = '$nr'";

Jeg får resultatet "Parse error: parse error, unexpected '{' in
/home/virtual/safariphone.net/public_html/indhold/protected/sax2.php
on line 35". Jeg fjerner '{'. i stedet resultat "Parse error: parse
error, unexpected T_ECHO in
/home/virtual/safariphone.net/public_html/indhold/protected/sax2.php
on line 36".

Fra : Christoffer

Dato : 17-11-05 18:29

"Heysam" <stellastudio@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> error, unexpected T_ECHO in
> /home/virtual/safariphone.net/public_html/indhold/protected/sax2.php
Kan du ikke komme med de linjer omkring fejlen, så vi kan kigge på det?

Fra : Martin

Dato : 18-11-05 02:10

Heysam wrote:
> $updateSQL = "UPDATE $op SET Navn = '$nn' WHERE Nummer = $nr";

prøv at lave en print $updateSQL og se om det giver det resultat du vil
have.

Desuden så skal du lige skrive Where Nummer = '$nr'

> //Fortæller om data indsat eller om der er sket fejl og hvad
> fejlen er
> if (mysql_query($updateSQL) == true) {

det hedder === true :)
eller === false
eller == variabel
ellers kan du ogsp bare skrive

if(mysql_query($sql)) {
blabla
}

--

Venlig hilsen
Martin

Fra : Peter Brodersen

Dato : 18-11-05 05:01

On 17 Nov 2005 13:01:09 GMT, Heysam <stellastudio@gmail.com> wrote:

>$updateSQL = "UPDATE $op SET Navn = '$nn' WHERE Nummer = $nr";

Sandsynligvis er $op blank. Prøv at outputte $updateSQL, så ved du
hvad din SQL-forespørgsel rent faktisk indeholder i det øjeblik (og
kke blot hvad du forventer, det indeholder)

--
- Peter Brodersen

Fra : Heysam

Dato : 19-11-05 20:41

Peter Brodersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> [...]
> hvad din SQL-forespørgsel rent faktisk indeholder i det øjeblik (og
> kke blot hvad du forventer, det indeholder)

Tusind Tak.
Du havde ret. $op var blankt.
Det var den fordi, at den($op) på formularen var disabled, så den ikke
kunne sendes. Det vidste jeg ikke. Jeg laver en rullemenu i stedet, da
brugerne ikke må redigere på dette felt.
Endnu en gang TAK.

MVH