Problem med tabeller - skal have flyttet t~
Fra : Jakob

Dato : 17-11-05 12:30

Jeg er ved at kreere en hjemmeside, jeg kan bruge som profil på
NationX.dk .. det er såmænd fint nok..

http://www.mindfreak.frac.dk/default.html

Godt så..

Problemet er så, at der er en allerhelvedes masse tabeller.. Og
fjerner man én af dem, vil hele designet gå i vasken.. Dét ønsker
jeg ikke..

Problemet er så, at den tekst, der står nederst på siden, skal
stå ved siden af knappen "diverse". Dette vil derfor kræve en
tabel, der overlapper de andre.. lader dem være, hvor de er, men
indsætter noget oven på dem..

Jeg bruger Macromedia Dreamweaver samt notesblok..

Er der nogle, der kan hjælpe? Det er nemlig ret så irriterende..
jeg er ikke erfaren med hjemmesider. Desværre er sider som
www.html.dk ikke særlig behjælpelige..

Please hjælp mig her!?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 17-11-05 13:22

> Problemet er så, at der er en allerhelvedes masse tabeller.. Og
> fjerner man én af dem, vil hele designet gå i vasken.. Dét ønsker
> jeg ikke..

Du har faktisk kun én tabel! Men derimod har du rod i dit antal
TD'ere, da du benytter colspans, skal man holde tungen lige i munden
for at få det korrekte antal TD'ere. En rigtig god idé er at sætte
border='1' på din tabel, så du kan få et overblik over om du har
fået sat din side korrekt op.

> [...]
> stå ved siden af knappen "diverse". Dette vil derfor kræve en
> tabel, der overlapper de andre.. lader dem være, hvor de er, men

Nej! Du skal ikke have en tabel 'oven på' den anden tabel. Du skal
rydde op i dine TD'ere og derefter sætte en ny tabel ind i den TD
som er efter knappen "diverse". Og det er i denne TD du skal
indsætte din tekst.
På nuværende tidspunkt har du placeret din tekst helt uden for
tabellen!

> Jeg bruger Macromedia Dreamweaver samt notesblok..

Tja - notesblok'en er OK, men det kunne se ud til at du læner dig
for meget op ad Dreamweaver's automatiske indsættelse af koder!

Husk at få valideret din HTML og CSS! Alle dine slut a-tags var

> Er der nogle, der kan hjælpe? Det er nemlig ret så irriterende..
> jeg er ikke erfaren med hjemmesider. Desværre er sider som
> www.html.dk ikke særlig behjælpelige..

Hmmm - mon ikke du kunne få nogle tips alligevel

Men generelt er der følgende du skal kigge på:
- Ryd op i dine TD'ere så der er samme antal TD'ere i hver TR
- Fjern alt stylingen i <body> og flyt dette til CSS
- Sørg for at dine tags startes og afsluttes i korrekt reækkefølge
- Gentagne informationer som border på IMG flyttes til CSS
- Benyt border='1' på tabellen ved udvikling for bedre
overskuelighed
- Flyt din tekst ind i tabellen, f.eks. i en ny tabel placeret i en
nuværende TD

/Claus

Fra : Allan Vebel

Dato : 18-11-05 02:34

Jakob skrev:

> http://www.mindfreak.frac.dk/default.html
>
> Problemet er så, at der er en allerhelvedes masse
> tabeller.

Ja, du bruger hele 43 tabelceller til den smule. Det kan
sagtens laves meget enklere uden en eneste tabelcelle,
se mit forslag på http://html-faq.dk/test/mindfreak/

> fjerner man én af dem, vil hele designet gå i vasken

Det er netop ulempen ved tabeller - det er derfor du bør
bruge <div> til dit design.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk