Mangler PCI plads til netværkskort
Fra : Erik

Dato : 16-11-05 21:27

Hjælp, hvad kan jeg gøre.

Jeg skal have etableret et trådløst netværk med to-tre computere tilsluttet.
PÅ min hovedcomputer er jeg dog løbet tør for PCI. Alle mine PCI pladser er
optagede, og jeg kan ikke undvære nogen af delene (se nedenfor). Så hvordan
får jeg plads til et trådløs netværkskort?

Kan mit Ethernet netværk (ikke PCI-kort,men blot en tilslutning bygget ind i
selve computeren) tilsluttes en trådløs enhed eller hvad?

Kan mit diskettedrev, der sidder i fronten, evt. udskiftes med noget, som
jeg kan bruge til trådløst netværk?

Er en USB trådløs dongle eller hvad det nu hedder ligeså godt som et PCI
netkort til trådløs?

Er der andet, som jeg kan gøre?

På forhånd mange tak for svar.

Mvh Erik

-------

Pentium 4 2.2 GHz fra 2002 med 2 stk. USB 1 porte i front plus diskettedrev.
Ram: 512 Mb (2 x 256 Mb - DDR 266)
Harddisk 0: Seagate 80 Gb Ultra Ata 100 Interface / 3.5" x 1/3H / 5400 rpm /
9.9 ms / DMA/ATA-100 (Ultra)
Harddisk 1: Seagate Barracuda 7200.7 Plus Standard / 3.5" x 1/3H / 120 GB /
7200 rpm / 8 MB / 8.5 ms / DMA/ATA-100 (Ultra) / 100 MBps
Lydkort: Creative Sound Blaster Audigy Player
Grafikkort: GeForce 4 MX 420 - 64 Mb SDRam AGP 4x - TV-out.
TV Tuner: Hauppauge Win TV PVR 150
PCI kort med 3 USB 2.0 udgange
DVD-brænder: PIONEER DVD-RW DVR-106D Current Revision : 1.07
Primary Master: Harddisk 0
Primary Slave: DVD 16X
Secondary Master: DVD-RW
Secondary Slave: Harddisk 1

Fra : Hans

Dato : 16-11-05 21:43

Erik wrote:
> [...]
> som jeg kan bruge til trådløst netværk?
>
> Er en USB trådløs dongle eller hvad det nu hedder ligeså godt som et

Der findes en hel del trådløse netværkskort til USB:

http://makeashorterlink.com/?I3BE51B2C

Hans

Fra : Erik

Dato : 16-11-05 21:57

Men fungerer de ligeså godt som PCI netværkskort?

Erik

Fra : Erik

Dato : 16-11-05 22:13

Da jeg skal have TDC Kabel og Wepspeed, har jeg kigget hos TDC. De foreslår:

Trådløs router 54 Mbit/s. For at lave dit eget trådløse netværk, skal du
bruge en trådløs router og et trådløst netkort i hver af de pc'er, der skal
på nettet.
a.. Linksys trådløs router, 4-ports 10/100 switch, 54 Mbit/s
b.. Strømforsyning
c.. Installations-cd og -vejledning, samt manual
d.. 2 netværkskabler (1 m. + 2 m.)
Med routeren kan du tilslutte op til 36 pc'er til samme
internet-forbindelse, både trådløst og via kabel. Du har mulighed for 32
pc'er via trådløse netkort og 4 pc'er via almindelige kabler. Routeren
forhindrer samtidig, at dine pc'er kan ses fra internettet. En router
forbedrer dermed sikkerheden.

Betyder det, at jeg kan tilslutte min nuværende computer via kabel og
altså uden noget trådløst og så bare lade de to andre computer køre
trådløst?

Erik

Fra : Klaus H

Dato : 16-11-05 22:22

"Erik" <ej@alibi.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> Betyder det, at jeg kan tilslutte min nuværende computer via kabel og
> altså uden noget trådløst og så bare lade de to andre computer køre

Ja.
Klaus H

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-11-05 22:23

"Erik" <ej@alibi.dk> wrote:

> [...]

> Betyder det, at jeg kan tilslutte min nuværende computer via kabel og
>altså uden noget trådløst og så bare lade de to andre computer køre

Det er korrekt - Routeren har indbygget 4-port switch så du kan
umiddelbart tilslutte 4 kablede enheder, og endnu flere hvis du
supplerer med en løs switch til et par hundrede kroner.

Men jeg gætter på at routeren dækker dit behov i første omgang

<mlr>

Fra : Erik

Dato : 16-11-05 22:35

Tak for svarene. Ved I hvad den nævnte router helt præcist hedder? På
edbpriser er der mange at vælge imellem?

Hvad koster den ca.?

Fra : Hans

Dato : 16-11-05 22:20

Erik wrote:

> Betyder det, at jeg kan tilslutte min nuværende computer via kabel og
> altså uden noget trådløst og så bare lade de to andre computer køre
> trådløst?

Det er der ikke noget i vejen for.

Du bør dog nok stille dine spørgsmål omkring en løsning i den relevante
gruppe news:dk.edb.netvaerk.traadloest

Hans

Fra : Claus Tersgov

Dato : 18-11-05 10:36

"Erik" <ej@alibi.dk> skrev

> Men fungerer de ligeså godt som PCI netværkskort?

Til dit formål, ja.

Claus