smarteste back up af hele systemet ?
Fra : Punish the deed, not~

Dato : 16-11-05 19:00

Hej alle jeg har på min HD omkring 100gb spil og musik og selve
styresystemet selvfølgelig min hd er en seagate ide 250gb

jeg kunne godt tænke mig at lave en præcis kopi af alt så jeg har en
reserve harddisk som jeg kan gå ind og skifte ud med den jeg har nu
hvis der skulle gå noget galt i mit nuværende system, men hvad er
smartest,

kan jeg købe en 120gb hd og kopiere alt ?

eller en 120gb til at sætte i usb ? hvad er hurtigst og smartest, og
kan jeg overhovedet lave en præcis kopi af alt ?

Man kan godt være klog selvom man ikke har en høj IP

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 16-11-05 19:13

Punish the deed, not the breed. wrote:
> [...]
> kan jeg overhovedet lave en præcis kopi af alt ?
>
> Man kan godt være klog selvom man ikke har en høj IP

Jeg ville kigge efter Norton Ghost eller DriveImage. Det er begge
programmer, hvor du kan tage en kopi af hele din disk. Så er det blot et
spørgsmål om hvor du skal gemme denne kopi. Fx en disk på IDE
controlleren, eller en disk på USB/firewireporten. Du kan også overveje
en harddisk skuffe, men du kommer nok ikke uden om at have en ekstra
disk, ellers er der jo ikke så meget ide i det

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 16-11-05 19:31

On Wed, 16 Nov 2005 19:13:11 +0100, Jeppe Høiby <test@example.com>
wrote:

>Jeg ville kigge efter Norton Ghost eller DriveImage. Det er begge
>programmer, hvor du kan tage en kopi af hele din disk.

ja jeg har hørt om norton ghost så det vil jeg nok vælge.

> [...]
>en harddisk skuffe, men du kommer nok ikke uden om at have en ekstra
>disk, ellers er der jo ikke så meget ide i det

ja jeg har også tænkt mig at købe en HD mere de er jo ikke voldsomt
dyre hvis jeg vælger en på 120gb. jeg kan bare ikke finde ud af hvad
der er smartest. En harddisk skuffe er det ikke sådan en transportabel
disk som man sætter til via usbporten ?

hvis jeg køber sådan en disk så skal jeg vel bare have fat i norton
ghost instalere det på min nuværende disk og så sætte den nye disk til
i usbstikket ?

Man kan godt være klog selvom man ikke har en høj IP

Fra : pm

Dato : 16-11-05 22:05

Hvor meget reduceres eksempelvis 100 Gb til ved Ghost og er der mulighed for
at kunne checke hvorvidt den er korrekt pakket ned ??

PM

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 16-11-05 23:09

pm wrote:
> Hvor meget reduceres eksempelvis 100 Gb til ved Ghost og er der mulighed for
> at kunne checke hvorvidt den er korrekt pakket ned ??

Det må jeg indrømme jeg ikke er klar over. Jeg ved dog at man har
mulighed for at specificere hvor om den skal komprimere og i så fald
hvor meget. Jeg mener der er 2-3 muligheder.

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 16-11-05 23:03

> [...]
> dyre hvis jeg vælger en på 120gb. jeg kan bare ikke finde ud af hvad
> der er smartest. En harddisk skuffe er det ikke sådan en transportabel

En harddiskskuffe er en enhed du bygger ind i en 5.25" plads i dit
kabinet. Ideen er så at man kan hive disken ud af denne skuffe og sætte
en anden disk i.

En anden mulighed er en disk som sidder i en ekstern "kasse" og som
tilsluttes USB-porten eller Firewire-porten.

Begge disse løsninger giver mulighed for at flytte disken. Jeg synes
umiddelbart at USB/Firewire-disken er mest fleksibel, men det kommer an
på hvordan du bruge tingene. Hvis du bare vil have en backup, så du kan
rulle dit image på en anden disk, så er USB/Firewire-disken et hit, men
hvis du vil have to diske med to forskellige formål (fx en game-disk og
en arbejds-disk), så er HD-skuffen nok et bedre valg. Alternativt kan du
også vælge en dual-boot-konfiguration til dette.

Her er et bud, Maxtor OneTouch II FireWire 800:
<http://www.maxtor.com/portal/site/Maxtor/menuitem.ba88f6d7cf664718376049b291346068/?channelpath=/en_us/Products/External%20Storage/OneTouch%20II%20Family/Maxtor%20OneTouch%20II%20FireWire%20800>

1.423 på edbpriser for 200GB/8MB
1.814 på edbpriser for 300GB/16MB
Begge med USB2.0 og Firewire 800 (IEEE1394b)

> hvis jeg køber sådan en disk så skal jeg vel bare have fat i norton
> ghost instalere det på min nuværende disk og så sætte den nye disk til
> i usbstikket ?

Ja, det kan du gøre. Når du har installeret Ghost, så har du mulighed
for at lave en boot-disk eller en boot-CD, så du kan boote op og tage et
image af din disk.

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Henning

Dato : 17-11-05 14:32

>kan jeg købe en 120gb hd og kopiere alt ?

Nej, du skal købe to! En typsik fejl, hvor folk græder er, når
systemet bryder ned under en backup, og de netop er ved at overskrive
det eneste medie de har. Dvs. det kørende system er brudt ned, og din
backup er ved at blive overskrevet! Overvej det seriøst - selvfølgelig
sker der ikke noget - Murphys lov...

Fra : Søren Andersen

Dato : 17-11-05 17:25

Henning wrote:
> [...]
> systemet bryder ned under en backup, og de netop er ved at overskrive
> det eneste medie de har. Dvs. det kørende system er brudt ned, og din

Derfor overskriver man ikke éns backup - man laver yderligere backups, så
man altid har den sidste måneds backup (i form af f.eks. 3-5 images)
liggende...

--
-- Hvad er forskellen på uvidenhed og ligegyldighed?
-- Det ved jeg ikke og jeg er også ligeglad.

Fra : Hans

Dato : 17-11-05 22:51

Søren Andersen wrote:

> Derfor overskriver man ikke éns backup - man laver yderligere
> backups, så man altid har den sidste måneds backup (i form af f.eks.
> 3-5 images) liggende...

Hvordan vil du realisere det med f.eks. 100 GB data?

Hans

Fra : Svenne Krap

Dato : 17-11-05 23:04

Hans wrote:
> Hvordan vil du realisere det med f.eks. 100 GB data?

rsync med hard links ? Virker på både windows og unix. Så fylder dataene
kun for ændringerne (efter 1. kopi).

I det hele taget overskriver rsync kun filerne en af gangen på een gang
(via temporære filer), så problemet er ikke voldsomt stort med det
værktøj i det hele taget.

Svenne

Fra : Svenne Krap

Dato : 17-11-05 23:44

Svenne Krap wrote:
> rsync med hard links ? Virker på både windows og unix. Så fylder dataene
> kun for ændringerne (efter 1. kopi).

Bare lige for at få nogle kolde tal på bordet:

- Rådata (dvs. dem en kunde arbejder med) : 30.802 megabytes.
- Backupdata (25 snapshots) : 33.127 megabytes

Backup-til-data ratio: 33.127 / 30.802 = 107,5% for 25 gemte "versioner".

Fra : Søren Andersen

Dato : 17-11-05 23:39

Hans wrote:
> Hvordan vil du realisere det med f.eks. 100 GB data?

Med f.eks. en 200 - 300 GB disk... sådanne image filer bliver let
komprimeret op til 50%, så mindre kan også gøre det (Norton Ghost
compression: Standard 40%, Medium 45%, High 50%)

Fra : Hans

Dato : 17-11-05 23:49

Søren Andersen wrote:

> Med f.eks. en 200 - 300 GB disk... sådanne image filer bliver let
> komprimeret op til 50%, så mindre kan også gøre det (Norton Ghost
> compression: Standard 40%, Medium 45%, High 50%)

Selv om du har flere generationer af imagefiler, så mister du dem alle hvis
mediet går ned.

Jeg mener helt klart, at man som minimum bør rotere mellem to separate
backupmedier. Det kan være harddiske monteret i skuffer, hvor der anvendes
et program til at synkronisere mellem original og kopi.

Jeg bruger selv denne løsning, hvor jeg anvender Dillobits InSync til data.
Systemdisken bliver kopieret med Drive Image over på en identisk harddisk i
en skuffe, så jeg har mulighed for let at kunne udskifte disken med en frisk
køreklar kopi på et øjeblik.

Hans

Fra : Søren Andersen

Dato : 18-11-05 00:06

Hans wrote:
> Selv om du har flere generationer af imagefiler, så mister du dem
> alle hvis mediet går ned.

Til dels korrekt - du forudsætter her at både den primære disk SAMT backup
disken går ned inden du får taget dig sammen til at udskifte den der først
går ned. Det *kan* ske, men er temmelig usandsynligt.

> Jeg mener helt klart, at man som minimum bør rotere mellem to separate
> backupmedier. Det kan være harddiske monteret i skuffer, hvor der
> anvendes et program til at synkronisere mellem original og kopi.

Det vil sige minimum 3 medier - primære disk plus 2 backup medier - endnu
bedre... ja!

Men hvis dit kontor / hus brænder af, eller din PC stjålet - vil du være ked
af du ikke også havde sikret dig med en online backup service, 2 eksterne
harddiske som du hver uge skifter mellem så der altid er en backup i en
bankboks, etc, etc... jeg mener, hvor går grænsen?

Fra : Hans

Dato : 18-11-05 00:24

Søren Andersen wrote:

> [...]
> service, 2 eksterne harddiske som du hver uge skifter mellem så der
> altid er en backup i en bankboks, etc, etc... jeg mener, hvor går
Vi er da helt enige, men tænk på hvor mange gange har vi set indlæg i
grupperne med overskriften "Hjælp, mine dokumenter er væk", og vedkommende
har aldrig tænkt over ordet backup, da en harddisk jo er noget som er
sikkert og aldrig går i stykker. Mange års arbejde pist væk på et
nanosekund, og tilsyneladende bliver ikke ret mange klogere før de har
oplevet at miste data.

Jeg synes det er yderst positivt hver gang der bliver spurgt om en
backupløsning. Det er bare synd det sker så sjældent.

Hans

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 18-11-05 21:31

>Jeg synes det er yderst positivt hver gang der bliver spurgt om en
>backupløsning. Det er bare synd det sker så sjældent.
>
>Hans

grunden til at jeg spurgte er at jeg næsten lige har skiftet bundkort
2 gange efter første gang brugte jeg ca 1månned på at få instaleret
alle programmer og min musik som jeg godt nok har på cder men det
tager mig viildt lang tid at få det lagt ind og sorteret igen puuhaa
jeg er stadig i gang men jeg har regnet ud at hvis jeg kun laver
backup af min musik kan jeg nøjes med en 40gb disk

jeg har aldrig prøvet at lave backup på en anden harddisk før, syntes
at det lydder lidt besværeligt og måske også lidt rissikabelt ? at
lave en backup af _hele_ disken ? eller er det ikke så slemt måske ?

hvis jeg køber en 40gb disk kan jeg så bare sætte den til det ledige
stik på idekablet og så starte maskinen op og så har den fundet disken
? kan jeg så bare trække min musikfolder over som en kopi på den nye
disk ? og så bare pille den nye disk ud og putte ind i min
skrivebordsskuffe ?

Man kan godt være klog selvom man ikke har en høj IP

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 18-11-05 23:32

> [...]
> syntes at det lydder lidt besværeligt og måske også lidt
> rissikabelt ? at lave en backup af _hele_ disken ? eller er

Det er ikke slemt, det sværeste og mest besværlige er vel at
installere harddisken i PCen (altså åbne maskinen, tilslutte med
kabler og partitionere i Windows...).

> hvis jeg køber en 40gb disk kan jeg så bare sætte den til det
> ledige stik på idekablet og så starte maskinen op og så har
> den fundet disken ?

Ja, men du skal lige ind i Diskhåndtering og lave en partition
(et drev, fx E-drev). Det gøres i Kontrolpanelet -> System ->
Administration -> Computeradministration -> Diskhåndtering ->
Højreklik på disken...

> kan jeg så bare trække min musikfolder
> over som en kopi på den nye disk ? og så bare pille den nye
> disk ud og putte ind i min skrivebordsskuffe ?

Efter førnævnte lille finte, så ja.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 19-11-05 00:28

ok nu har jeg så været inde og kigge på diske og jeg tænker lidt nu
kunne det også være fedt at få noget fart når jeg aligevel skal bruge
penge på en disk, og så tænkte jeg at købe en på ca 40gb og bruge den
til styresystemet og min anden på 250gb til musik og spil på den måde
har jeg jo musikken i "sikkerhed"

nu er mit spørgsmål så bare om dette hardware kan køre sammen, jeg er
ikke så skarp til betegenlserne sata og ata jeg kigger lidt på denne
disk som alle skriver at er hurtig som systemdisk

mit bundkort er dette
http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_detail.php?UID=527

og den disk jeg har i forvejen er denne her

kan det lade sig gøre for mig at sætte raptordisken i ?

ellers havde jeg tænkt på denne her
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=158995 i som systemdisk men
den er jo nok ikke hurtigere end min egen vel ? men jeg har altid haft
seagate og det har altid virket så hvis jeg skal have et andet mærke
skal det kun være for at få noget fart ud af det kender du/i nogen
små hurtige diske jeg kan bruge hvis jeg altså ikke kan bruge raptoren
?

Man kan godt være klog selvom man ikke har en høj IP

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 19-11-05 10:26

> [...]
> styresystemet
> og min anden på 250gb til musik og spil på den måde har jeg jo

Du har i hvert fald musikken på en anden disk, om den er i
sikkerhed syntes jeg ikke, så skal der i hvert fald laves en
ekstra backup eller køres raid med spejl.

> kan det lade sig gøre for mig at sætte raptordisken i ?

Ja.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 19-11-05 15:38

On Sat, 19 Nov 2005 10:25:34 +0100, Mikael Nørrelund Andersen
<noerrelund@pc.dk> wrote:

>Du har i hvert fald musikken på en anden disk, om den er i
>sikkerhed syntes jeg ikke, så skal der i hvert fald laves en
>ekstra backup eller køres raid med spejl.

puha er der en nem forklaring på de forskellige former for raid ?

raid kan man kun køre med en satadisk ikke ?

skal man ikke have 2 ens satadiske før man kan køre raid ?

>Ja.
tak for svar !
kan jeg så rykke styresystemet på min seagatedisk over på raptordisken
? så jeg slipper for at skulle instaler alt om igen ? eller vil der så
være alle mulige problemer med chipsetdriverne osv ? det kunne være
ret fedt hvis jeg bare kunne rykke det over men har lidt på
fornemmeren at det nok ikke er så nemt ?

Man kan godt være klog selvom man ikke har en høj IP

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 19-11-05 16:36

Punish the deed, not the breed. wrote:
> puha er der en nem forklaring på de forskellige former for
> raid ?

> raid kan man kun køre med en satadisk ikke ?

Nej, det kan også køres på IDE og SCSI harddiske.

> skal man ikke have 2 ens satadiske før man kan køre raid ?

2 identiske diske er bedst.

> tak for svar !

Det var så lidt.

> kan jeg så rykke styresystemet på min seagatedisk over på
> raptordisken ?

Ja, vha. af nogle specialprogrammer. Seagate har lavet et program
der kan bruges, det har jeg selv brugt flere gange. Jeg bruger
det fra www.ultimatebootcd.com, hent en ISO fil og brænd den som
image til CD. Programmet der kan kopiere (klone disken) hedder
Seagate Disk Manager.

> så jeg slipper for at skulle instaler alt om igen ?

Ja, det er bare ikke altid det går godt.

> eller vil der så være alle mulige problemer med chipsetdriverne
> osv ?

Nej, bundkortet er jo det samme.

> det kunne være ret fedt hvis jeg bare kunne rykke det over men
> har
> lidt på fornemmeren at det nok ikke er så nemt ?

Det er det heller ikke altid, men Seagates program spørger selv
når du har sat en ny disk til og så starter med at boote op på
UBCD. Programmet spørger om den nye disk skal være en ny boot
disk og det svarer du ja til og så kopierer programmet alle filer
dertil og gør disken klar til boot.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Søren Andersen

Dato : 19-11-05 19:17

Hans wrote:
> [...]
> noget som er sikkert og aldrig går i stykker. Mange års arbejde pist
> væk på et nanosekund, og tilsyneladende bliver ikke ret mange klogere

Nemlig ja - faldt lige over følgende artikel, "Computeren æder dine minder
": http://ekstrabladet.dk/visartikel.iasp?pageID=321621. Der er også links
til en række artikler om samme emne.

Hmm, måske skulle man endda selv til at lave backups i stedet for bare altid
at råde andre til at gøre det? ;)