Session's livslængde, hvordan ændres den?
Fra : Jakob Munck

Dato : 16-11-05 16:55

Sådan skriver jeg en session:

<?
session_start();
$_SESSION['fornavn'] = "Henrik";
?>

Men hvor lang tid eksisterer denne session?

Og hvis jeg ønsker at den skal leve i præcis 3 minutter, hvordan skriver jeg
så det?

v.h.
Jakob

Fra : Esben Andersen

Dato : 16-11-05 17:48

Jakob Munck wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> [...]
> $_SESSION['fornavn'] = "Henrik";
> ?>
>
> Men hvor lang tid eksisterer denne session?

EN SESSION EKSISTERER INDTIL MAN LUKKER BROWSERVINDUET NED...

> Og hvis jeg ønsker at den skal leve i præcis 3 minutter, hvordan skriver jeg
> så det?

HER TROR JEG DU SKAL HAVE FAT I EN COOKIE ISTEDET...
LÆS EVT HVORDAN PÅ: http://www.w3schools.com/php/php_cookies.asp

> v.h.
> Jakob

MVH
Esben Andersen
www.esovan.dk

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jakob Munck

Dato : 16-11-05 18:07

> EN SESSION EKSISTERER INDTIL MAN LUKKER BROWSERVINDUET NED...

Tak for det.

PS. Din hjemmeside er næste umulig at læse p.g.a. den lyse skriftfarve.

v.h.
Jakob

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-11-05 18:54

Jakob Munck skrev:

> PS. Din hjemmeside er næste umulig at læse p.g.a. den lyse skriftfarve.

Hvis man slår billeder til, får man en mørk baggrund, men det er
rigtigt at han bør specificere en baggrundsfarve for at gardere
sig mod at de er slået fra.

--
Bertel

Fra : Peter Brodersen

Dato : 16-11-05 22:45

On 16 Nov 2005 16:48:24 GMT, Esben Andersen <esovan@gmail.com> wrote:

>HER TROR JEG DU SKAL HAVE FAT I EN COOKIE ISTEDET...
>LÆS EVT HVORDAN PÅ: http://www.w3schools.com/php/php_cookies.asp

Det er en meget dårlig idé at sætte cookies med en bestemt levetid på
klientens side, idet cookie-standarden angiver, at man opgiver en
absolut tid (fx time()+180), og det så forudsætter at klientens ur går
korrekt. Går den et par minutter forkert, vil en session løbe ud før
den er begyndt, eller også vil den kunne eksistere i alt for lang tid.

Man kan godt implementere fx 3-minutters-tjek på en session, fx ved
også at gemme det aktuelle timestamp i en session-værdi, og så tjekke
op imod den undervejs før man læser den anden værdi.

En session kan i øvrigt også dø, hvis den ikke er blevet requestet
igen og der foretages garbage collection efter 24 minutter. Det kan
være tilfældet, hvis folk fx skal udfylde lange spørgeskemaer eller
lignende - selv om brugeren ikke har lukket vinduet.

Ud af sidebenet kan jeg sige, at jeg hverken er glad for den del af
cookie-standarden eller phps default-tidsangivelse for garbage
collection.

--
- Peter Brodersen

Fra : Esben Andersen

Dato : 17-11-05 16:45

Peter Brodersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> [...]
>

> Ud af sidebenet kan jeg sige, at jeg hverken er glad for den del af
> cookie-standarden eller phps default-tidsangivelse for garbage

Jeg bruger ikke så tit cookies.. men så vidt jeg ved kan man bare bruge funktionen
now() istedet for time() hvor now() så bruger den aktuelle tid på SERVEREN istedet
for den på client-PC'EN...

er ikke sikker.... men mener jeg brugte det engang i et script

Fra : Peter Brodersen

Dato : 18-11-05 05:00

On 17 Nov 2005 15:44:33 GMT, Esben Andersen <esovan@gmail.com> wrote:

>Jeg bruger ikke så tit cookies.. men så vidt jeg ved kan man bare bruge funktionen
>now() istedet for time() hvor now() så bruger den aktuelle tid på SERVEREN istedet
>for den på client-PC'EN...

Der er ingen php-funktion, der hedder now(). time() i php returnerer
netop den aktuelle tid på *serveren*, men det hjælper ikke noget, idet
en relativ tidsangivelse ("plus tre minutter") for en cookie, der skal
dø ud, skal være i forhold til klientens computer.

Men altså, en bedre løsning er blot at sætte en session-variabel med
et timestamp, og så tjekke op imod det undervejs.

--
- Peter Brodersen