asus a8n sli premium
Fra : Doc

Dato : 16-11-05 15:54

Well..

det lader til at jeg ikk er den eneste som har probs med dette bundkort...

Mit ene problem er at maskinen til tider genstarter.. og ja.. det er bare
uden vidre..
Hvis jeg lader den stå tændt om morgenen og kommer hjem om eftermiddagen så
har den været genstartet.

Et andet problem er at nogle gange når den er startet op.. kan jeg ikk bruge
min mus.. skal lige hive usb stikket ud og i med det igen.. så funker den
jo..

Nogle som evt har et par gode råd ?

Fra : michael bs

Dato : 16-11-05 16:12

"Doc" <a@a.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Et andet problem er at nogle gange når den er startet op.. kan jeg ikk
> bruge min mus.. skal lige hive usb stikket ud og i med det igen.. så

Det med at den genstarter: jeg har sakset dette fra SHG's support faq:
"Det kan skyldes, at CPU'en bliver for varm. Tjek temperaturen i BIOS og
hvis den overstiger 60 grader når maskinen har stået tændt i 20 minutter, da
skal De nok anskaffe en ny CPU-blæser eller nogle kabinetkølere for større
luftgennemstrømning. Dog kan problemet også skyldes, at PSU'en(strømforsyningen)
ikke yder nok watt."

mvh Michael

Fra : Jens U. K.

Dato : 16-11-05 16:16

"Doc" <a@a.com> wrote in message news:PJHef.666$XP3.56@news.get2net.dk...
> [...]
> bare uden vidre..
> Hvis jeg lader den stå tændt om morgenen og kommer hjem om eftermiddagen

Jeg har også haft problemet.

Jeg har en X2 processor og havde installeret den særlige driver og utility
til processoren man bl.a. kan downloade fra amd's hjemmeside (der er både
en til "X1" og X2 processorer). Med Cool and quiet-funktionaliteten,
skulle processoren automatisk skrue op og ned for volt og hertz afhængig
af hvor meget den skal lave...
Jeg havde aktiveret "Cool and quiet" i bios og ligeså snart jeg ville
ændre på powerindstillingerne frøs computeren. Når jeg ikke rørte ved
powerindstillingerne opførte den sig lidt som du beskriver - ligepludselig
genstartede den spontant, nogen gange gik der flere dage imellem andre
gange nogen timer.

Jeg har bl.a læst om andre der har lignende problemer med X2-processoren
på asus-kortet, så det er ikke sikkert at det er asus' fejl det kunne være
at problemet lå i X2-driveren fra AMD - jeg har skrevet til asus support
for lang tid siden (8+ uger) og intet svar fået - asus support er vist
heller ikke så god siger rygterne!

Nåh, men jeg afinstallerede den særlige driver og utility og har ingen
problemer haft siden (udover at jeg ikke kan bruge cool and quiet
funktionen).

/Jens Ulrik

Fra : Hans

Dato : 16-11-05 16:30

Jens U. K. wrote:

> Nåh, men jeg afinstallerede den særlige driver og utility og har ingen
> problemer haft siden (udover at jeg ikke kan bruge cool and quiet
> funktionen).

Har du set at der netop er en ny release af driveren hos Asus:

http://dlsvr01.asus.com/pub/ASUS/misc/AMD_CoolnQuiet/XPCnQ_1222.zip

Hans

Fra : Hans

Dato : 16-11-05 16:36

Hans wrote:

> Har du set at der netop er en ny release af driveren hos Asus:
>
> http://dlsvr01.asus.com/pub/ASUS/misc/AMD_CoolnQuiet/XPCnQ_1222.zip

Det er ligemeget. Det er samme version som kan hentes hos AMD. Asus har bare
været langsomme i optrækket, hvilket desværre ikke er første gang.

Hans

Fra : Esben

Dato : 18-11-05 20:05

> Det er ligemeget. Det er samme version som kan hentes hos AMD. Asus har
> bare været langsomme i optrækket, hvilket desværre ikke er første gang.

Når Asus (og andre) gør driveren tilgængelig senere end AMD (og andre), så
kan der godt ligge andet til grund for det, end at de er langsomme i
optrækket - fx at Asus ikke har testet driveren og derfor endnu ikke
supporterer den.

--
Esben

Fra : michael bs

Dato : 16-11-05 18:09

"Jens U. K." <1jk2@3bsopatent4.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Nåh, men jeg afinstallerede den særlige driver og utility og har ingen
> problemer haft siden (udover at jeg ikke kan bruge cool and quiet

Det er sq da utroligt... og her gik jeg og troede at Asus bundkort var de
mest pålidelige og velkonstruerede på markedet!

mvh Michael

Fra : Hans

Dato : 16-11-05 18:12

"michael bs" <michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette> skrev i en
meddelelse news:437b67c3$0$1789$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> "Jens U. K." <1jk2@3bsopatent4.dk> skrev i en meddelelse

> Det er sq da utroligt... og her gik jeg og troede at Asus bundkort var de
> mest pålidelige og velkonstruerede på markedet!

Jeg har aldrig haft problemer med asus bundkort og heller ikke med det a8n
sli premium jeg har nu, så jeg tror stadig på at de er de bedste.

/H

Fra : Hans

Dato : 16-11-05 19:17

michael bs wrote:
> "Jens U. K." <1jk2@3bsopatent4.dk> skrev i en meddelelse

> Det er sq da utroligt... og her gik jeg og troede at Asus bundkort
> var de mest pålidelige og velkonstruerede på markedet!

Jeg har igennem årene haft en del Asus boards, f.eks. P2B-S, P2B-B, CUSL2-M,
TUSL2, P4PE, P4P800, P4C800E-Deluxe, A8V Deluxe og nu et A8N-SLI Premium
(det var lige dem jeg kunne huske), og ingen af dem har nogensinde givet mig
problemer af nogen art. Jeg har enkelte gange prøvet MSI og Abit, men det
har ikke været en ubetinget succes, så jeg har ingen tanker om at finde en
alternativ producent end Asus.

Asus er et stort foretagene, og som andre store producenter er deres svaghed
at de reagerer langsomt eller slet ikke på supporthenvendelser, og mange
gange bliver fejlen rettet med en opdatering, uden iøvrigt at give andre
oplysninger.

Hans

Fra : Hans Joergensen

Dato : 16-11-05 20:29

Jens U. K. wrote:
> Nåh, men jeg afinstallerede den særlige driver og utility og har ingen
> problemer haft siden (udover at jeg ikke kan bruge cool and quiet
> funktionen).

Man kan opnå en lignende funktionalitet med CrystalCPUID. (når man
har læst dokumentationen til programmet og fattet at få det til at
virke:)

Forskellen er at man har mere kontrol over hvad spænding der bliver
sat, og hvornår den skruer op og ned... hvilket vil sige at det også
virker med overclocking.

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=43

Fra : Hans

Dato : 16-11-05 22:47

Hans Joergensen wrote:

> [...]
>
> Forskellen er at man har mere kontrol over hvad spænding der bliver
> sat, og hvornår den skruer op og ned... hvilket vil sige at det også

Bruger du standardtimingen i Multiplier Management eller har du fundet andre
mere optimale værdier?

Genialt program forøvrigt.

Hans

Fra : Hans Joergensen

Dato : 17-11-05 09:41

Hans wrote:
> Bruger du standardtimingen i Multiplier Management eller har du fundet andre
> mere optimale værdier?
> Genialt program forøvrigt.

Jeg kører 5x idle ved 1.2v ca. og 10x ved fuldt load og 1.406v..

Programmet har åbentbart et problem med at sætte voltage større end
1.406v på mit board.
Normalt plejer jeg at køre 1.476v for at holde min cpu stabil ved 2300MHz,
men af en eller anden årsag kører det nu fint nok med 1.406v.. måske
er den bare blevet "kørt ind"? :)

// Hans
--
Photogallery @ http://nathue.dk

Fra : Doc

Dato : 17-11-05 16:43

well...

fik fejlen igen igen...

hva' angår temperatur..

så ligger cpu'en på 30-35

og mb. er det samme...

kan stadigvæk ikk finde løsningen på dette prob...
er ved at gå ud af mit gode skind :)

Fra : Hans

Dato : 17-11-05 17:06

Doc wrote:
> well...
>
> fik fejlen igen igen...
>
> hva' angår temperatur..
>
> så ligger cpu'en på 30-35
>
> og mb. er det samme...
>
> kan stadigvæk ikk finde løsningen på dette prob...
> er ved at gå ud af mit gode skind :)

Har du kørt en ramtest?

Har du kørt en diagnostic på din harddisk hvor system og swapfil ligger?

Hans

Fra : Hans

Dato : 17-11-05 17:11

> well...
>
> fik fejlen igen igen...
>
> hva' angår temperatur..
>
> så ligger cpu'en på 30-35
>
> og mb. er det samme...
>
> kan stadigvæk ikk finde løsningen på dette prob...
> er ved at gå ud af mit gode skind :)

Hvis du har 2+ ram moduler så prøv at hive det ene ud og hvis den stadig
genstarter så byt om på dem og test igen.

/H

Fra : michael bs

Dato : 17-11-05 19:16

> [...]
>
> så ligger cpu'en på 30-35
>
> og mb. er det samme...
>
> kan stadigvæk ikk finde løsningen på dette prob...

Hvad er Vcore, når den genstarter?
mvh Michael

Fra : michael bs

Dato : 17-11-05 19:30

"michael bs" <michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette> skrev i en
meddelelse

> Hvad er Vcore, når den genstarter?
> mvh Michael

Jeg mente: hvad er vcore lige FØR den genstarter?

michael

Fra : Doc

Dato : 18-11-05 23:16

Arghhh....

well....

Havde "glemt" at sætte et ekstra strøm stik til mit GF kort.... hmmm....

Men det er underligt alligevel.. Maskinen kørte fint hvis jeg spillede..
bla bf2.. men hvis den stod og bare hyggede sig.. så gik der som regl
15-20min så bootede den..

men jeg takker for råd og vejledning..

spank you !!

***********

Fra : Hans

Dato : 18-11-05 23:41

Doc wrote:
> [...]
> Men det er underligt alligevel.. Maskinen kørte fint hvis jeg
> spillede.. bla bf2.. men hvis den stod og bare hyggede sig.. så gik

Sådan en brølert burde udløse mindst én kasse virtual årgangsvin til trådens
deltagere.

Ralle ralle.

Hans

Fra : Doc

Dato : 19-11-05 07:47

hehehe.. Jamen du har helt ret Hans.. ;)

sry...