/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
Grundfjeld under Jylland.
Fra : svjkl


Dato : 16-11-05 14:24

Hej NG.

Er det rigtigt at der et sted i Jylland kun er 20-30 meter ned til fast
klippe?

mvh

Svend


 
 
Peter Ole Kvint (16-11-2005)
Kommentar
Fra : Peter Ole Kvint


Dato : 16-11-05 18:53

svjkl skrev:
> Hej NG.
>
> Er det rigtigt at der et sted i Jylland kun er 20-30 meter ned til fast
> klippe?
>
> mvh
>
> Svend
>
Ja der er kalksten flere steder og man har hugget gange i det, allrede i
stenaldren.

Jeg mener at huske at granitten et sted går optil kote -30. 30m under
havet overflade, men ind under landet. Så der ligger en masse jord over
de 30m.

Pongo (16-11-2005)
Kommentar
Fra : Pongo


Dato : 16-11-05 19:42

Peter Ole Kvint wrote:
> svjkl skrev:
>> Hej NG.
>>
>> Er det rigtigt at der et sted i Jylland kun er 20-30 meter ned til
>> fast klippe?
>>
Måske er det denne undersøgelse du tænker på ?
http://www.dr.dk/Videnskab/viden_om/Programmer/Dynamit_seismografer/Vulkaner.htm

Her tales der godt nok om 30km, så det er jo 100 gange dybere.
/Klaus



Mikkel Lund (16-11-2005)
Kommentar
Fra : Mikkel Lund


Dato : 16-11-05 20:03

"Pongo" <pongo@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:437b7d73$0$84014$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Peter Ole Kvint wrote:
>> svjkl skrev:
>>> Hej NG.
>>>
>>> Er det rigtigt at der et sted i Jylland kun er 20-30 meter ned til
>>> fast klippe?
>>>
> Måske er det denne undersøgelse du tænker på ?
> http://www.dr.dk/Videnskab/viden_om/Programmer/Dynamit_seismografer/Vulkaner.htm
>
> Her tales der godt nok om 30km, så det er jo 100 gange dybere.
> /Klaus
>
>

Tror Klaus mangler et nul!

Hilsen Mikkel



Pongo (16-11-2005)
Kommentar
Fra : Pongo


Dato : 16-11-05 20:20

Mikkel Lund wrote:
> "Pongo" <pongo@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:437b7d73$0$84014$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Peter Ole Kvint wrote:
>>> svjkl skrev:
>>>> Hej NG.
>>>>
>>>> Er det rigtigt at der et sted i Jylland kun er 20-30 meter ned til
>>>> fast klippe?
>>>>
>> Måske er det denne undersøgelse du tænker på ?
>> http://www.dr.dk/Videnskab/viden_om/Programmer/Dynamit_seismografer/Vulkaner.htm
>>
>> Her tales der godt nok om 30km, så det er jo 100 gange dybere.
>> /Klaus
>>
>>
>
> Tror Klaus mangler et nul!
>
> Hilsen Mikkel
Ups ja, der går da vidst 1000 m på en km
/Klaus



Ivar Madsen (19-11-2005)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 19-11-05 05:21

Pongo wrote:

> Ups ja, der går da vidst 1000 m på en km

Ja, og hvor mange kroner går der på et kilo kroner?

--
Med venlig hilsen
Ivar Madsen
--------------------------------------------------------------------------------

Christian Iversen (19-11-2005)
Kommentar
Fra : Christian Iversen


Dato : 19-11-05 14:28

Ivar Madsen wrote:

> Pongo wrote:
>
>> Ups ja, der går da vidst 1000 m på en km
>
> Ja, og hvor mange kroner går der på et kilo kroner?

Det kommer an på hvilke mønter man bruger!

--
| Christian Iversen | Well, he was the son of zeus anyway. |
| chrivers@iversen-net.dk | |


Ivar Madsen (20-11-2005)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 20-11-05 02:52

Christian Iversen wrote:


>>> Ups ja, der går da vidst 1000 m på en km
>> Ja, og hvor mange kroner går der på et kilo kroner?
> Det kommer an på hvilke mønter man bruger!

Plask.
Nej, der går 1000 meter på en Km, det går 1000 gram på et Kg, og der går
1000 kroner på et KKr.


--
Med venlig hilsen
Ivar Madsen
--------------------------------------------------------------------------------

Bertel Lund Hansen (20-11-2005)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 20-11-05 03:07

Ivar Madsen skrev:

>>> Ja, og hvor mange kroner går der på et kilo kroner?

>> Det kommer an på hvilke mønter man bruger!

> Plask.

Selv plask.

> Nej, der går 1000 meter på en Km, det går 1000 gram på et Kg,
> og der går 1000 kroner på et KKr.

Ja, og et KKr. skrives "kilokroner" når det skrives ud.

"Et kilo kr." betyder "et kilogram kroner".

(men jeg ville nu nok tolke det som enkroner).

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Herluf Holdt, 3140 (20-11-2005)
Kommentar
Fra : Herluf Holdt, 3140


Dato : 20-11-05 07:51

Bertel Lund Hansen skrev:

> "Et kilo kr." betyder "et kilogram kroner".
> (men jeg ville nu nok tolke det som enkroner).

[fortsat OT-snak]:

Hvis jeg selv må vælge, vil jeg gerne have afvejet
et kilogram kroner i tusindkronesedler.

--
'rluf :·)


kjaer (20-11-2005)
Kommentar
Fra : kjaer


Dato : 20-11-05 14:42


"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:16pum19mys97s.266qwr1l8wdi$.dlg@40tude.net...
> Ivar Madsen skrev:
>
>>>> Ja, og hvor mange kroner går der på et kilo kroner?
>
>>> Det kommer an på hvilke mønter man bruger!
>
>> Plask.
>
> Selv plask.
>
>> Nej, der går 1000 meter på en Km, det går 1000 gram på et Kg,
>> og der går 1000 kroner på et KKr.
>
> Ja, og et KKr. skrives "kilokroner" når det skrives ud.
>
> "Et kilo kr." betyder "et kilogram kroner".
>
> (men jeg ville nu nok tolke det som enkroner).
Sludder!
kilo er antal. kilogram er vægt, nemlig 1000 gram.


Rasmus Underbjerg Pi~ (20-11-2005)
Kommentar
Fra : Rasmus Underbjerg Pi~


Dato : 20-11-05 17:35

"kjaer" <nej@tak.put> mælte sligt:

>Sludder!
>kilo er antal. kilogram er vægt, nemlig 1000 gram.

Du bør skelne mellem ordet "et kilo" og så SI-præfikset "kilo-".

"Et kilo" er en kortform af "et kilogram" og "et kilo kroner" er derfor
et kilogram af kroner.

SI-præfikset "kilo-" sammenskrives med SI-enheder, fx "kilometer",
"kilojoule" osv., og angiver størrelsen 1000.

"Kilo" bruges helt forskelligt i "et kilo kroner" og "en kilometer" - i
det første udtryk, er det et navneord, hvorimod det i andet udtryk blot
er et præfiks, hvilket bl.a. ses af sammenskrivningen og deraf, at det i
første udtryk er "kilo", der bestemmer kønnet ("et kilo"), i andet
udtryk "meter". "Kroner" er ingen SI-enhed, men man kan selvfølgelig
spøgefuldt danne enheden "en kilokrone", hvilket i så fald er en enhed
tilsvarende 1000 kroner.

/Rasmus
--
"Astma? Landbrug? Har du marsvin?"

kjaer (20-11-2005)
Kommentar
Fra : kjaer


Dato : 20-11-05 18:19


"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*gmail.com> skrev i en
meddelelse news:ov81o19cre2hjlsndgebr6onrvi55la1o8@4ax.com...
> "kjaer" <nej@tak.put> mælte sligt:
>
>>Sludder!
>>kilo er antal. kilogram er vægt, nemlig 1000 gram.
>
> Du bør skelne mellem ordet "et kilo" og så SI-præfikset "kilo-".
>
> "Et kilo" er en kortform af "et kilogram" og "et kilo kroner" er derfor
> et kilogram af kroner.
>
det er moderne slang at sige kilo når man mener 1000
Ordet kilo har altså altid betydet 1000, ligesom deka betyder 10, og hekto
betyder 100.


Henry Vest (20-11-2005)
Kommentar
Fra : Henry Vest


Dato : 20-11-05 17:49

kjaer wrote:

> Sludder!
> kilo er antal. kilogram er vægt, nemlig 1000 gram.

Næ, det er masse! Vægt måles i Newton

--
Henry Vest


Christian Iversen (20-11-2005)
Kommentar
Fra : Christian Iversen


Dato : 20-11-05 15:13

Ivar Madsen wrote:

> Christian Iversen wrote:
>
>
>>>> Ups ja, der går da vidst 1000 m på en km
>>> Ja, og hvor mange kroner går der på et kilo kroner?
>> Det kommer an på hvilke mønter man bruger!
>
> Plask.
> Nej, der går 1000 meter på en Km, det går 1000 gram på et Kg, og der går
> 1000 kroner på et KKr.

Ja, men det er ikke lige til at sige hvor mange der går på et kilo kroner!

--
| Christian Iversen | And there were 2 types of human |
| chrivers@iversen-net.dk | bipedy-type-things. There was |
| | neanderthalls and homo sapien. We're like |
| | kissing cousins, except we didn't kiss |


Lars Gjerløw Jørgens~ (16-11-2005)
Kommentar
Fra : Lars Gjerløw Jørgens~


Dato : 16-11-05 21:31

Peter Ole Kvint <haabet2003@yahoo.dk> wrote in news:6503c$437b71e9$55dab8ab
$15060@news.galnet.dk:

> Ja der er kalksten flere steder og man har hugget gange i det, allrede i
> stenaldren.

Daugbjerg og Mønsted kalkgruber?

> Jeg mener at huske at granitten et sted går optil kote -30. 30m under
> havet overflade, men ind under landet. Så der ligger en masse jord over
> de 30m.

hmm granitfjeldet må være langt nede - har nu aldrig hørt om
at det skulle være til at nå.

/hilsner
--
| lars gjerløw jørgensen | e-mail: remove dots |
| N55 43.184 E12 32.405 | www.lgj.dk | oz2lgj |
"Blinky Watts is not blind. He suffers from Bozeman's
Simplex. He actually sees 25.62 times as much as we do."

Herluf Holdt, 3140 (17-11-2005)
Kommentar
Fra : Herluf Holdt, 3140


Dato : 17-11-05 00:29

Lars Gjerløw Jørgensen skrev:

> hmm granitfjeldet må være langt nede - har nu aldrig hørt om
> at det skulle være til at nå.

I 1950'erne nåede man mig bekendt ned i grundfjeldet med mange
af olieeftersøgningsboringerne i Danmark. Ifølge SDE nåede man
allerede grundfjeldet i 800 meters dybde i en boring ved Grindsted.

Ellers var det vist mere normalt at møde grundfjeldet (gnejs eller
granit) et par kilometer nede, andre steder i Jylland og på Fyn og
Sjælland.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
Nysgerrige Amatører - gør Verden sjovere


Henning Makholm (21-11-2005)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 21-11-05 00:20

Scripsit "kjaer" <nej@tak.put>

> Ordet kilo har altså altid betydet 1000, ligesom deka betyder 10, og
> hekto betyder 100.

Nej. Kun på græsk. På dansk er det præfikserne "kilo-", "deka-" og
"hekto-" der betyder det du angiver. Det selvstændige ord "kilo" er et
synonym for "kilogram", og ordene "deka" og "hekto" betyder ingenting
på dansk.

--
Henning Makholm "Vi skal nok ikke begynde at undervise hinanden i
den store regnekunst her, men jeg vil foreslå, at vi fra
Kulturministeriets side sørger for at fremsende tallene og også
give en beskrivelse af, hvordan man læser tallene. Tak for i dag!"

Carsten Troelsgaard (18-11-2005)
Kommentar
Fra : Carsten Troelsgaard


Dato : 18-11-05 00:07


"svjkl" <svjkl@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:1132147428.009716.281290@f14g2000cwb.googlegroups.com...
> Hej NG.
>
> Er det rigtigt at der et sted i Jylland kun er 20-30 meter ned til fast
> klippe?

Nej, det ville overraske mig. På et par grove oversigts-profiler ser det ud
til at der er en lille kilometer ned til prækambrisk grundfjeld ved Møn. Den
højderyg strækker sig over Fyn og videre forbi Ringkøbing, så der er
muligheder for at det ligger højere andre steder. Skagen har 'højtliggende'
grundfjeld på den anden side af forsætningen.
Selv om kalken nogle steder er solid er det altså sedimentært og ikke noget
grundfjeld.

Carsten



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste