F.T. Spaniel, god som første hund til jæge~
Fra : Lars Bisgaard

Dato : 15-11-05 20:07

Hej, da er jæger og har været det i knab 2 år nu, og er sikker på at det er
en "hobby" der vil hænge ved, kigger jeg nu efter en jagthund. Har læst en
masse bøger omkring det og kigget meget på nettet.
Syntes stadig det er meget svært at vælge.
jeg vil ikke have en "grov" hund, misforstå mig ikke, men syntes at de store
jagthunde er gode til jagt, men måske ikke så gode som familie hunde hvilket
min kommende hund også skal være.
Det skal være en relativ nem hun at opdrage på da jeg gerne vil have en hund
som jeg kan styre, Vil selvfølgelig gå til hundetræning med den, men er
også realist og ved at ens ens træning at "første hund" måske ikke er 100 %
i orden fra min side, jeg skal jo også lære.
Den skal være i dele af stuehuset, når vi er hjemme ( bor på gård ) og
regner med at lave hundegård hvor den også kan gå ind i et fyrrum ( hvor den
så skal være når vi er på arbejde )
har også tænkt på at den kun skal være i lade og fyrrum med syntes det er
synd at den ikke skal have helt fri luft mens vi ikke er hjemme ...hvad
mener i om dette ?
som jagthund skal den bruges som adoptør, og til at søge i lidt skov, krat
og brak.
Hvad mener i ellers om denne hund gennerelt ?
Alle kommentarer modtages gerne :)

MVH

Lars Bisgaard

Fra : jopa

Dato : 15-11-05 20:44

Lars Bisgaard skriblede bla:
> [...]
> Har læst en masse bøger omkring det og kigget meget på nettet.
> Syntes stadig det er meget svært at vælge.

En rigtig god allround Jagthund er en Kleiner Münsterländer.
Er ikke voldsom stor, og samtidig en rolig familiehund.
Svigersønnen har en.

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 15-11-05 20:56

> En rigtig god allround Jagthund er en Kleiner Münsterländer.
> Er ikke voldsom stor, og samtidig en rolig familiehund.
> Svigersønnen har en.

Denne har jeg også haft i tankerne, har en bekendt der er hunde træner og
han siger at han ikke vil anbefale den til en "nybegynder".

MVH
Lars Bisgaard

Fra : jopa

Dato : 15-11-05 21:22

Lars Bisgaard skriblede bla:

> Denne har jeg også haft i tankerne, har en bekendt der er hunde
> træner og han siger at han ikke vil anbefale den til en "nybegynder".

Svigersønnen har en tæve og siger det er den roligste jagthund der findes.

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 15-11-05 21:51

> Svigersønnen har en tæve og siger det er den roligste jagthund der findes.
>
> --
> Mvh.John
> www.john.jp-web.dk

Alt er jo relativt.... den roligste jagthund der findes er jo et rimeligt
breds udsagn.

MVH
Lars Bisgaard

Fra : Kito

Dato : 16-11-05 07:25

"Lars Bisgaard" <lcbfjern@dettemail.dk> skrev i en meddelelse

> Denne har jeg også haft i tankerne, har en bekendt der er hunde træner og
> han siger at han ikke vil anbefale den til en "nybegynder".
>
> MVH
> Lars Bisgaard
Sludder og vrøvl. Den hundetræner ord kan du godt glemme alt om . Jer har
haft flere münsterlænder og har pt 2 af slagsen. De er på jagt 99% gode
jagthunde og der hjemme når de ikke er på jagt er de 99% familie hunde.
Med hensyn til F.T. Spaniel er den også et godt valg.
Flere af mine jagtkammerater har dem.
Hvis du kun vil bruge en hund til ådselhenter kan du jo også kigge på en
labrador.

vh
Poul

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 15-11-05 21:57

"Lars Bisgaard" <lcbfjern@dettemail.dk> writes:

> som jagthund skal den bruges som adoptør, og til at søge i lidt skov, krat
> og brak.

Har du overvejet en gammel dansk hønsehund? Jeg kender ikke meget til
dem som jagthunde, men ved at de er alletiders dejlige familiehunde.
Det har vores tre i hvert fald været.

Mvh Trine

--
Stor julebutik med gaver, pileting, nisser, glaskugler og meget mere.
Tag familien med og fæld jeres eget juletræ i vores skov.

Fra : JJ

Dato : 16-11-05 13:11

Et spændende alternativ:
Drentsche patrijshond - se hunden på www.lilanimas.dk
Super alsidig jagthund, god apportør, flot stand, nem at træne, gårdhund
(strejfer ikke), eneste ulempe - den er stærkt vanedannende - en gang drente
altid drente

--
Hilsen

Jonna
jonna@lilanimas.dk

Fra : makkerlone

Dato : 16-11-05 14:27

En F.T. Spaniel kan være lidt af en mundfuld for en nybegynder.
Kender til et par af slagsen, hvor ejererne ikke kan have dem indenfor
som familiehunde, da der er rigtig meget "go" i dem.

Lone Sørensen

Fra : driver

Dato : 16-11-05 16:46

"Lars Bisgaard" <lcbfjern@dettemail.dk> wrote in message
> [...]
> og brak.
> Hvad mener i ellers om denne hund gennerelt ?

Hej Lars.
Du må først gøre op med dig selv om det er en stående hund, eller en
decideret apportør, eller en drivende hund, eller.........
Du skal gøre dit jagtbehov op inden du kan vælge jagthund.
En F.T. spaniel er en stødende hund, der er fremragende til at støde vildtet
i skove etc.
En Kleiner Munsterlander, som er nævnt længere oppe i tråden, er en stående
hund af den kontinentale type. Det er nok den mest alsidige hund du kan få.
Det er en glimrende fuglehund, den apporterer fint og går uden problemer i
vand, og kan også få vildt frem i skoven.
Jeg har en Kleiner på 5 mdr. som jeg er igang med træne op, og det er en
hund der er intilligent men ikke speciel nem at træne. Man skal være meget
konsekvent i opdragelsen. Det er en fin stuehund, som alle i familien vil
elske.
Hvis du hellere vil have en hund der meget nem at afrette er en Golden
Retriver eller en Labrador et godt valg, og du får ikke noget bedre til at
apportere. De er gode og rolige familiehunde, men er ikke så alsidige rent
jagtmæssigt som Kleineren.
Når du har valgt din hund er det meget vigtigt, at du afretter den med stor
kærlighed og Konsekvens. Lad dig aldrig påvirke af et par bedende hundeøjne
der siger "lad mig slippe". Har du givet en ordre, så skal den gennemføres.
Men alt det er en helt anden sag.

mvh
driver

Fra : Kito

Dato : 16-11-05 18:26

"driver" <XXmgcar@sport.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hundeøjne der siger "lad mig slippe". Har du givet en ordre, så skal den
> gennemføres. Men alt det er en helt anden sag.

Lyder fornuftigt.

vh
Poul>