Søvn
Fra : Kristine Gazel

Dato : 15-11-05 12:13

Hejsa
Der er nogle nætter, hvor det at få Elisabeth til at sove bliver lidt af en
farce.
Det er ikke fordi hun er ked af det - mere at hun simpelthen er vågen og
hellere vil "lege" (i den udstrækning børn i syvmånedersalderen leger).
Jeg har hørt at der findes en bog der hedder noget i retning af "The no cry
sleep solution". På e-boghandel bliver den fremhævet til fordel for Godnat
og sov godt.
Er der nogle der kan fortælle mig om fordele og ulemper mellem de to?

Mange hilsner, Kristine.

Kristine Gazel - http://kristine.gazel.dk/
Bibliotekar DB; Cand. Scient. Bibl.
"He who lends a book is an idiot. He who returns the book is more
of an idiot". - Anonymous, Arabic Proverb.

Fra : IMB

Dato : 15-11-05 13:34

"Kristine Gazel" <kgazel@sol.dk> wrote in

> [...]
> til fordel for Godnat og sov godt.
> Er der nogle der kan fortælle mig om fordele og ulemper mellem de to?

Ah.. jo jeg har The No Cry Sleep Solution (her er et link til
forfatterens hjemmeside: http://www.pantley.com/elizabeth/). Jeg har
ikke selv læst Godnat og Sov Godt men har hørt lidt om den fra een i
mødregruppen som er vældig tilfreds med den teknik.

Forskellen er at i Godnat og Sov Godt, så lader man barnet finde ud af
selv at falde i søvn ved at lade barnet være alene i korte perioder hvis
længde afhænger af et skema (nogle få minutter) også selv om det græder.
Man lader barnet blive i sengen (med mindre det bliver helt ude af den).
Typisk er forløbet at barnet skriger som en gal de første to aftener og
finder så langsomt ud af at de faktisk er aften når det bliver puttet.
(Nu må I rette mig hvis jeg tager fejl).

Metoden fra Godnat og Sov Godt bliver også kaldt Cry-It-Out og beskyldt
for at man lader sine børn hyle uden trøst af folk som ikke kan lide
metoden.

The No Cry Sleep Solution er faktisk mere en række tips og ideer. Den er
meget langsommere end den anden men til gengæld så skal man straks
springe til med trøst hvis barnet bliver ked af det og man er hele tiden
til stede - man går ikke. Det handler om at tage små trin hen mod den
situation som man gerne vil i. Den handler meget om putteritualer, om
aftensstemningen og om lurene midt på dagen og om hvordan man gør sengen
til en rar sted at være.

Selvom The No Cry Sleep Solution indeholder 1-2 kapitler i starten hvor
metoden fra Godnat og Sov Godt rakkes ned, så tror jeg faktisk sagtens
man kan kombinere de to metoder.

Jeg har hørt om andre børn end jeres som gerne vil lege om aftenen. Det
kan jeg ikke se problemet med. Put barnet, sluk lyset og sig godnat og
gå. Der sker jo ikke noget ved at hun leger lidt før hun lægger sig til
at sove. Kun hvis hun græder har hun/I et problem og brug for metoder.
Men et fast putteritual (vi bader vores om aftenen) er altid en stor
hjælp.

--
Inger Marie Brunsgaard
Please remove "nospam_" from my email adress if you reply to my message

Fra : ThomasB

Dato : 15-11-05 16:55

"Kristine Gazel" <kgazel@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Godnat og sov godt.
> Er der nogle der kan fortælle mig om fordele og ulemper mellem de to?

Det er blevet så populært at "dressere" sine børn.

Der findes bøger med teknikker, tv-programmer med teknikker, artikler med
teknikker, gode råd fra venner, familie osv..

Er dit barn "stridt" så luk det inde på værelset i 10 minutter - brug et
æggeur.
Vil dit barn ikke sove, så gå fra det i 5 minutter ad gangen.
Og bla bla bla bla bla...

Det minder mig om:
Vil dit barn ikke spise, så giv det lussinger indtil det spiser sin mad -
dette råd virker uden tvivl og vil være meget effektivt.

Det samme med de andre "gode råd".

"De gode råd" tager *kun* højde for at det faktisk er barnet der er "noget
galt" med.
Men er det ikke forældrene der er noget galt med?
Er det ikke forældrenes skyld at barnet ikke vil spise sin mad op? Er det
ikke forældrenes skyld at barnet er uartigt? Er det ikke forældrenes skyld
at barnet ikke vil sove?
Gu' er det så - det er forældrene der opdrager!

Men sjovt nok er det børnene der "straffes":

Prøv at læse "Livet i familien" af Jester Juul
http://www.e-boghandel.dk/shop/item.asp?id=612135
"Dagens familier står i den situation, at de ikke bare kan overtage
tidligere generationers normer for samliv og børneopdragelse. Både
parforholdet og opdragelsen skal opfindes forfra.

Familieterapeuten Jesper Juul giver her sin vurdering af hvilke værdier en
familie skal forholde sig til for at have bedre mulighed for at lykkes.

Vi kan ikke leve tilfredsstillende, hvis vi lever efter den mindste
modstands princip eller må bede andre om råd og vejledning, hver eneste gang
vi står over for en ny konflikt eller et nyt problem. Det er ikke desto
mindre, hvad flere og flere forældre forsøger. De lever livet sammen med
børn og unge så at sige fra konflikt til konflikt og forestiller sig, at der
findes løsninger, som er præcist tilpasset f.eks. soveproblemer,
spiseproblemer, morgensituationen, skoletræthed, alkoholforbrug, spisevaner
osv. Det gør der ikke! Der findes derimod nogle overordnede principper og
værdier, som kan vejlede os i retning af individuelle løsninger. Disse
værdier er ligeværdighed, integritet, autenticitet, ansvarlighed som Jesper
Juul fremhæver som grundlaget for et vellykket familieliv, der udfolder sig
i et fællesskab under de voksnes lederskab. "

Fra : Kristine Gazel

Dato : 15-11-05 17:29

ThomasB wrote:
> Det er blevet så populært at "dressere" sine børn.

Jeg er ikke ude på at dressere mit barn, eller på at straffe hende. Faktisk
tror jeg at vi har en stor andel i at hendes vaner er som de er, eller at
hun slet ikke har nogen (endnu). Jeg tror ikke at der er noget galt med
nogen af os, blot kunne vi måske gribe nogle ting an mere hensigtsmæssigt
med henblik på at få en bare nogenlunde ordentlig nattesøvn, for os alle
tre. Med en deraf følgende hverdag der hænger bedre sammen, hvor ingen af os
er udmattede eller stressede. Da jeg ikke har særlig stor efaring med børns
sovevaner søger jeg information i bøger, som handler om det emne.

> [...]
> fremhæver som grundlaget for et vellykket familieliv, der udfolder
> sig i et fællesskab under de voksnes lederskab. "

Jeg er fuldstændig enig I Jespers Juuls udgangspunkt, og jeg har læst bogen.

Det jeg spurgte efter var en sammenligning mellem to andre bøger.

Fra : Sabina H.

Dato : 17-11-05 23:58

Kristine Gazel wrote:

> Jeg er ikke ude på at dressere mit barn, eller på at straffe hende.

er det ikke egentlig bare et fancy ord for opdragelse??
er al opdragelse i bund og grund ikke en slags dressur?

> [...]
> stressede. Da jeg ikke har særlig stor efaring med børns sovevaner
> søger jeg information i bøger, som handler om det emne.

jeg synes bare lige jeg ville sige, at jeg synes det er fedt at i allerede
nu er obs på at hun skal have nogle ordentlige sengevaner.... mange lade
desværre stå til til ungerne er omkring 3 år, og så er det fanden er løs ;)

nu læste jeg ikke så mange bøger dengang jeg havde et barn der skulle vænnes
til at sove alene.... i starten blev han puttet i soveværelset, i hans egen
seng, ved siden af vores seng.... vi gjorde så det at han kom ind på sit
eget værelse og sove da han var et år og i starten havde vi døren åben og
vænnede ham gradvist til at den blev lukket på klem.... vi lod ham dog
_aldrig_ skrige sig selv i søvn... men havde et putte ritual, og sørgede for
at have hans søvn i løbet af dagen planlagt så den ikke lå i vejen for
nattesøvnen.... dog skal siges at jeg _aldrig_ har været stor fortaler for
at ungerne skulle i seng kl 7 for at forældrene kan have aftene alene.... da
han var helt lille kom han tit ikke i seng før kl 21-22, og den vane holder
sig til i dag... har han i perioder skulle tidligere op, er han dog kommet
tilsvarende tidligere i seng.... altså på et nivau så jeg VIDSTE at han fik
de timers søvn han havde behov for, uden at hans sovevane gik i klinch med
vores arbejdstider eller andre vaner....

hemmeligheden er stabilitet, og vaner....
altså at der sker den samme ting, på den samme tid, hver dag, (også
lørdag/søndag i starten).... om det er at hygge på sofaen, komme i bad eller
blive nusset i håret er i og for sig underordnet, det er op til jer selv at
afgøre hvad jeres putteritual skal bestå af.... men børn ææælsker stabilitet
og forudsigelighed..... de reagerer på det..... så er det op til jer at
skabe en tryghed og forudsigelighed som skaber positive reaktioner i
Elisabeth ;)

et lille råd, som jeg gerne giver videre.... jeg ved i husker det, for vi
har talt om det mange gange*G*
lad være med at være stille.... i kan feks vænne hende til at tv'et er så
højt at hun lige kan høre det i sit værelse, og høre jer snakke ;)
en lille ting måske, men det gavner sig MEGET senere ;) as you well know ;)
--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : IMB

Dato : 15-11-05 19:33

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> wrote in

> Det er blevet så populært at "dressere" sine børn.
>
> Der findes bøger med teknikker, tv-programmer med teknikker, artikler
> med teknikker, gode råd fra venner, familie osv..

Jeps.. og man skal da være mere end overordentlig snotdum hvis man ikke
tager imod råd baseret på erfaring hvis man selv er ganske uden
erfaring.

> [...]
> Vil dit barn ikke spise, så giv det lussinger indtil det spiser sin
> mad - dette råd virker uden tvivl og vil være meget effektivt.

Du milde himmel.. er du ikke lidt langt ude? Du kan da ikke seriøst
sammenligne forældre der vil hjælpe deres børn til at få en ordentlig
nats søvn uden at skulle igennem hele følelsesregistreret med personer
der udsætter deres børn for systematisk vold?

Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 15-11-05 17:26

Hej Kristine.

Vi købte selv "God nat og sov godt" i ren desperation. Jeg er selv ret
skeptisk over for bøger med løsninger på alt muligt. Men når man kun får
20-30 minutters søvn af gangen døgnet rundt, ja, så kommer man jo til et
punkt, hvor man bliver ret desperat. Men i vores tilfælde virkede bogen.

Mvh. Rikke.

Fra : Mette og René

Dato : 15-11-05 19:35

"Brian, Rikke & Kristian" <brauner.kjeldsen@mail.DETTESKALVAEK.dk> skrev i
en meddelelse news:437a0a87$0$46999$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> [...]
> 20-30 minutters søvn af gangen døgnet rundt, ja, så kommer man jo til et
> punkt, hvor man bliver ret desperat. Men i vores tilfælde virkede bogen.

hejsa

hvor gammelt var jeres barn da i prøvede det af??

mette

Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 16-11-05 18:27

Hej.

Kristian var et halvt år gammel, mener jeg helt sikkert, eller knap et
år(det er ved at være ret lang tid siden). Han fik sin seng ind på sit eget
værelse og så gik vi i gang. Efter allerede to aftener så vi resultater. Og
det drejer sig ikke om at lade sit barn skrige sig i søvn (sådan er jeg selv
blevet opdraget). Det var min kæreste og jeg helt enige om, at det var ikke
lige den pædagogik vi gik/går ind for. Jeg har i øjeblikket lånt bogen ud
til en kollega, som havde problemer med at få sin dreng på to år til at
sove, men hun fik slet ikke brug for den, hun havde nemlig købt en større
seng til ham, og nu sover han noget så dejligt.

Men , men, men, husk at det er først, når forældrene synes, at det er et
problem, at man skal lave om på vanerne og ikke når bedsteforældrene,
vennerne eller hvem man nu støder på synes, at man har et problem. Det har
jeg i hvert fald lært af bitter erfaring.

Nå, det kunne jeg skrive tykke bøger om

Mvh. Rikke.

Fra : Mette og René

Dato : 16-11-05 19:48

"Brian, Rikke & Kristian" <brauner.kjeldsen@mail.DETTESKALVAEK.dk> skrev i
en meddelelse news:437b6a4c$0$103$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]
> vennerne eller hvem man nu støder på synes, at man har et problem. Det har
> jeg i hvert fald lært af bitter erfaring.

Hej rikke

mange tak for svar....vi synes selv det er ved at være et meget stort
problem for os at han ikke vil falde i søvn selv. Så lige snart han er over
hans forkølelse så tror jeg at vi vil se om vi kan få lavet om på det om
ikke så for hans skyld.

mette

Fra : Rasmussen

Dato : 17-11-05 10:01

> [...]
over
> hans forkølelse så tror jeg at vi vil se om vi kan få lavet om på det om

Hej Mette!

Kan han evt have mellemøresbetændelse?
Og derfor har ondt, du skriver nemlig at han har været forkølet.

Det var bare lige en tanke, da vi efterhånden har prøvet det et par gange og
det viste sig at det ikke var fordi "ungen" ikke ville sove, men faktisk
havde ondt.

Hilsen Jakob og Julie Albertes mor

Fra : Mette og René

Dato : 17-11-05 20:53

> [...]
> og
> det viste sig at det ikke var fordi "ungen" ikke ville sove, men faktisk

nej tror ikke det er der problemet ligger...men dårlige vaner der er skyld i
det. Han havde kolik til han var 3 mdr og i den periode kørte vi true med
ham i barnevognen hvilket har resulteret i han kun vil sove i den og den
bevæger sig. Så vi er ved at blive tosser af at skubbe rundt emd den
barnevogn;)

så noget må ske og det gerne snart;)

mette

Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 19-11-05 13:39

Hej Mette.

Hvor jeg føler med jer. Man får det næsten sådan, at man har lyst til at
kyle barnevogn med barn i langt væk. Vi sad med Kristian i armene til han
faldt i søvn, gik over til at vugge ham i vuggen osv til vi var ved at gå ud
af vores gode sind. Men man gør jo bare det man kan i situationen, og som
man kan se fungerer, så man får ro. Når man ikke får meget ro eller søvn,
ja, så gør man hvad som helst for at få ro, også selv om man egentlig godt
kan se, at det nok ikke lige er den bedste metode. Men når man måske heller
ikke har det store overskud, ja, så tyr man til metoder man ved med
sikkerhed giver en ro og dermed nattero!!

Men med hensyn til hvor barnet skal sove har min mand og jeg ofte talt om,
at vi nu er lidt ærgelige over, at vi var så forhippede på, at han under
ingen omstændigheder måtte sove i mellem os, med det resultat at han nægter
at ligge imellem os idag. Det kan jo give lidt ekstra søvn søndag morgen kl
5.30!! De skal jo nok komme ind i deres egen seng, bare det er inden, de
skal konfirmeres Men som jeg tidligere har skrevet, så er det først når
man selv synes, at der er et problem, at man skal gøre noget ved det. Og for
alt i verden, skid hul i hvad andre mener og synes er rigtig eller forkert!!
Det er den dyrebare erfaring jeg har gjort mig efter 3 meget hårde år. Tro
på dig selv og lad ALDRIG nogen give dig det indtryk, at du er en dårlig
mor, bare fordi du gør tingene anderledes end de ville have gjort det!!

Mvh. Rikke, mor til Kristian på 3 år.

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-05 04:20

Kristine Gazel wrote:
> [...]
> til fordel for Godnat og sov godt.
> Er der nogle der kan fortælle mig om fordele og ulemper mellem de to?

Smid ungen uden for så høre du ikke den vræler.

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 23-12-05 09:21

Jens B wrote:

> Smid ungen uden for så høre du ikke den vræler.

Hvornår flytter du selv hjemmefra, jens ?

--
Ejvind

Fra : **** JENS ****

Dato : 23-12-05 14:46

Ejvind Kruse wrote:

> Hvornår flytter du selv hjemmefra, jens ?

hvorfor skulle jeg flytte ud af min lejlighed lamling ?

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 23-12-05 15:20

**** JENS **** wrote:

> hvorfor skulle jeg flytte ud af min lejlighed lamling ?

Ja ja, bobbebob jensine, du deler den da med en mand uden nosser.

--
Ejvind

Fra : **** JENS ****

Dato : 23-12-05 18:25

Ejvind Kruse wrote:

> Ja ja, bobbebob jensine, du deler den da med en mand uden nosser.

mand uden nosser, du bor her da ikke ejvinde ???

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 23-12-05 21:00

**** JENS **** wrote:

> mand uden nosser, du bor her da ikke ejvinde ???

Nej, jeg er jo heller ikke din mor.

--
Ejvind

Fra : Claus Rittig

Dato : 23-12-05 21:49

"Ejvind Kruse" <hejwin@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, jeg er jo heller ikke din mor.

PLOINK!

(Det er den lyd min mailklient siger, når der bliver droppet en adresse i
kill-filtret. Denne gang røg der to i)

Rittig

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 23-12-05 22:31

Claus Rittig wrote:
> "Ejvind Kruse" <hejwin@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> PLOINK!
>
> (Det er den lyd min mailklient siger, når der bliver droppet en
> adresse i kill-filtret. Denne gang røg der to i)

Du er alt for venlig. Min gør det helt lydløst. Den slags mennesker er da
ikke værd at spilde yderligere tid på - end ikke en *PLOINK* posting.

Kristian

Fra : **** JENS ****

Dato : 24-12-05 09:16

Kristian Damm Jensen wrote:

> Du er alt for venlig. Min gør det helt lydløst. Den slags mennesker
> er da ikke værd at spilde yderligere tid på - end ikke en *PLOINK*
> posting.
> Kristian

gaaab
ClausRittig@Hotmail.Com
kristiandamm@yahoo.dk

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 24-12-05 09:36

Kristian Damm Jensen wrote:

> Du er alt for venlig. Min gør det helt lydløst. Den slags mennesker er da
> ikke værd at spilde yderligere tid på - end ikke en *PLOINK* posting.

Jeg gider end ikke læse dine indlæg.

--
Ejvind

Fra : **** JENS ****

Dato : 24-12-05 09:51

Ejvind Kruse wrote:

> Jeg gider end ikke læse dine indlæg.

gik du lige i thormode der ejvind ?

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 24-12-05 10:11

**** JENS **** wrote:

> gik du lige i thormode der ejvind ?

Hvis man skal prøve at forstå folk, så er man nødt til at kunne
sætte sig i deres sted.

--
Ejvind

Fra : **** JENS ****

Dato : 24-12-05 21:25

Ejvind Kruse wrote:

> Hvis man skal prøve at forstå folk, så er man nødt til at kunne
> sætte sig i deres sted.

er det ikke lidt farligt.pdf ?

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 25-12-05 08:54

**** JENS **** wrote:

> er det ikke lidt farligt.pdf ?

Den del af Thordrengs sind lærer jeg aldrig at forstå.

--
Ejvind

Fra : **** JENS ****

Dato : 25-12-05 11:23

Ejvind Kruse wrote:

> Den del af Thordrengs sind lærer jeg aldrig at forstå.

hvorfor går du så hele tiden i thormode ?

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 26-12-05 11:14

**** JENS **** wrote:

> hvorfor går du så hele tiden i thormode ?

Jeg prøver virkelig.

--
Ejvind

Fra : **** JENS ****

Dato : 26-12-05 13:57

Ejvind Kruse wrote:

> Jeg prøver virkelig.

hvad METTE ?

Fra : **** JENS ****

Dato : 24-12-05 09:16

Claus Rittig wrote:
> [...]
>
> (Det er den lyd min mailklient siger, når der bliver droppet en
> adresse i kill-filtret. Denne gang røg der to i)

gaaab
ClausRittig@Hotmail.Com
kristiandamm@yahoo.dk

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 24-12-05 09:36

Claus Rittig wrote:

> PLOINK!
>
> Denne gang røg der to i)

Siger det så ikke ploink ploink ?

--
Ejvind

Fra : **** JENS ****

Dato : 24-12-05 09:50

Ejvind Kruse wrote:

> Siger det så ikke ploink ploink ?

han er vist ikke helt kvik i bøtten ?

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 24-12-05 10:12

**** JENS **** wrote:

> han er vist ikke helt kvik i bøtten ?

Det er vel også derfor han skriver i den gruBBe ?

--
Ejvind

Fra : **** JENS ****

Dato : 24-12-05 09:04

Ejvind Kruse wrote:

> Nej, jeg er jo heller ikke din mor.

ha ha men du ville gerne være det ?

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 24-12-05 09:38

**** JENS **** wrote:

> ha ha men du ville gerne være det ?

Ja faktisk, så ville du få en røvfuld over dit bistandssnyd.

--
Ejvind

Fra : **** JENS ****

Dato : 24-12-05 09:52

Ejvind Kruse wrote:

> Ja faktisk, så ville du få en røvfuld over dit bistandssnyd.

jaaaaa hvornår kommer du, kan du nå det inden aften ? sig nu ja ikke.

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 24-12-05 10:13

**** JENS **** wrote:

> jaaaaa hvornår kommer du, kan du nå det inden aften ? sig nu ja ikke.

Nej, så bliver Peter Hjul da bare ked.

--
Ejvind