WOL på asus p4p-800 ?
Fra : Anders Majland

Dato : 14-11-05 21:49

Jeg kan ikke få wol til at virke - hverken fra standby (s3) eller "slukket"
tilstand.

Nogle hints til hvad det kan være jeg har stående forkert i bios ? Det er et
onboard lan jeg bruger.

/A

Fra : Anders Majland

Dato : 14-11-05 22:06

> Jeg kan ikke få wol til at virke - hverken fra standby (s3) eller
> "slukket" tilstand.
>
> Nogle hints til hvad det kan være jeg har stående forkert i bios ? Det er
> et onboard lan jeg bruger.

Nå ja og jeg har læst her i gruppen ...

Med brug af brian slacks utilities kan jeg se at pakken når frem når remoten
kører windows. men der sker intet i standby eller boot. Og "power up on
pci" er sat til.

/A

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-11-05 22:31

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:

> [...]
>tilstand.

>Nogle hints til hvad det kan være jeg har stående forkert i bios ? Det er et

Gætter på du bruger en forkert MAC-adresse.

I WOL sammenhænge ** skal ** du anvende netkortets fysiske MAC-adresse.

Men XP har en tendens til at samle alle net / firewirekort i en
'Netværksbro'. Og i så fald optræder computeren med en virtuel
MAC-adresse som ikke fungerer i WOL-sammenhæng.

Fjern netkortets binding til netværksbroen, så skulle WOL køre for
dig...

<mlr>

Fra : Anders Majland

Dato : 15-11-05 11:00

> Gætter på du bruger en forkert MAC-adresse.

Nope - den er checket.

/A

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-11-05 20:07

>Nope - den er checket.

Ok, Det er ellers det problem folk hyppigst gåt i vandet på - Du er 100
% sikker på dit netkort ikke er bundet op til en Netværksbro ?!?!

Anyway:

Måske bruger du WOL forkert. Du skriver noget om S3. Det er i ACPI
terminologien en Working State, og der skal du ikke nødvendigvis
forvente at kunne vække maskinen via WOL.

WOL fungerer primært fra ACPI Speep State S4 (som microsoft kalder
'Dvale' og S5 (Soft off, eller 'Luk' i microsoft jargon).

Bemærk også at WOL ikke fungerer i ACPI 'Mechanical Off'.

Det betyder i praksis at du ikke bare kan tilslutte maskinen til
stikkontakten og forvente at kunne vække den via WOL. Maskinen skal
først startes op, derefter lukkes ned i S4 eller S5 (Dvale eller helt
ned). Herefter fungerer WOL.

Der skal være strøm på netkortet og dioderne skal lyse, både på netkort
og switch/router.

<mlr>

Fra : Anders Majland

Dato : 16-11-05 11:09

> Ok, Det er ellers det problem folk hyppigst gåt i vandet på - Du er 100
> % sikker på dit netkort ikke er bundet op til en Netværksbro ?!?!

Yep - som jeg har skrevet et andet sted i tråden så kommer magic pakken også
fint frem med test software.

> Måske bruger du WOL forkert. Du skriver noget om S3. Det er i ACPI
> terminologien en Working State, og der skal du ikke nødvendigvis
> forvente at kunne vække maskinen via WOL.

I bios kan jeg vælge om dvale er S1 eller S3. Når jeg fra windows vælger
dvale og bios er sat til S1 kører en del blæsere fortsat, mens der er ro i
S3 (Medmindre man kalder en blinkende blå lysdiode for larm

> WOL fungerer primært fra ACPI Speep State S4 (som microsoft kalder
> 'Dvale' og S5 (Soft off, eller 'Luk' i microsoft jargon).

Jeg må kigge mere på det når jeg kommer hjem. Mine test i aftes var remote
hvor jeg fjenstyrede maskinen via vnc og øjne og hænder per telefon.

Routningen af magic pakken kan jo også være et problem selvom software
påstod at den kom frem. Så næste step må mære at teste det på det lokale
lan.

Formålet med wol er for mig at få min pvr til at vågne op hvis jeg vil
programmere nogle optagelser.

/A

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-11-05 19:19

>Yep - som jeg har skrevet et andet sted i tråden så kommer magic pakken også
>fint frem med test software.

Den forstår jeg ikke - Hvordan kan du med software 'se' at pakken når
frem - På det tidspunkt er maskinen jo lukket helt ned, og der kører
ingen software på den ??

>I bios kan jeg vælge om dvale er S1 eller S3. Når jeg fra windows vælger
>dvale og bios er sat til S1 kører en del blæsere fortsat, mens der er ro i
>S3 (Medmindre man kalder en blinkende blå lysdiode for larm

Du roder noget rundt i det...

S1 og S3 er to forskellige ACPI working states. Dvale er ACPI S4.

I S1 og S3 er maskinen delvis lukket ned, men systemet ligger fortsat i
RAM'en. Og maskinen vågner op på et sekund når mus og/eller tastatur
aktiveres.

I Dvale / S4 gemmes systemet (indholdet af RAM'en !!) på harddisken og
maskinen lukkes helt ned. Genstart sker gennem BIOS som indlæser
systemet fra disken, og brugeren kan så fortsætte sit arbejde eksakt der
hvor han forlod det....

WOL kan vække maskinen fra S4 - Men nok ikke fra S1 / S3 (fordi maskinen
jo allerede kører...)

>Routningen af magic pakken kan jo også være et problem selvom software
>påstod at den kom frem. Så næste step må mære at teste det på det lokale
>lan.

Du forsøger åbenbart WOL over internettet - Den slags kan drille fordi
Magic Packet skal broadcastes på lokalnettet. Den kan ikke bare sendes
til maskinens ip-adresse fordi maskinen er slukket og derfor slet ikke
har ip-adresse på dette tidspunkt !!

Det betyder i praksis at du skal definere en virtuel server i routeren
der sender Magic Packet til lokalnettets broadcast adresse. Det er
desværre langt fra alle routere der kan dette....

<mlr>

Fra : Anders Majland

Dato : 17-11-05 10:23

> Den forstår jeg ikke - Hvordan kan du med software 'se' at pakken når
> frem - På det tidspunkt er maskinen jo lukket helt ned, og der kører
> ingen software på den ??

Citat fra højere oppe i tråden "brian slacks utilities"
og mere præcist WakeOnLanMonitor.zip fra
http://www.depicus.com/wake-on-lan/

> Du roder noget rundt i det...

Yep det er jo derfor jeg spørger her

> [...]
> hvor han forlod det....
>
> WOL kan vække maskinen fra S4 - Men nok ikke fra S1 / S3 (fordi maskinen

I microsoft terminology må s1/s3 være dvale og s4 være hibernate.

> [...]
> Magic Packet skal broadcastes på lokalnettet. Den kan ikke bare sendes
> til maskinens ip-adresse fordi maskinen er slukket og derfor slet ikke

Se ovenfor WakeOnLanMonitor siger at den kommer frem. Adgangen til LAN'et
sker gennem en VPN tunnel der termineres i routeren.

Så det mest sandsynlige er nok at det er et problem at vække den fra S3 -
Lidt ærgeligt da jeg netop også bruger at den selv vågner op og optager. Det
tror jeg ikke jeg kan få den til fra S4 ... Men det må jo komme and på en
prøve når jeg kommer hjem

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-11-05 14:53

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:

>I microsoft terminology må s1/s3 være dvale og s4 være hibernate.

Der må være rod i terminologien. Min danske XP Pro taler om '(System)
Standby' og 'Dvale', hvor dvale helt klart henviser til ACPI S4

Hibernate kan jeg ikke finde noget steds -

<mlr>

Fra : Anders Majland

Dato : 19-11-05 09:31

> Der må være rod i terminologien. Min danske XP Pro taler om '(System)
> Standby' og 'Dvale', hvor dvale helt klart henviser til ACPI S4
>
> Hibernate kan jeg ikke finde noget steds -

jeg har ikke en dansk i nærheden - på engelsk er det

http://www.usenix.org/events/usenix02/tech/freenix/full_papers/watanabe/watanabe_html/node6.html

S0:
the run state. In this state, the machine is fully running.
S1:
the suspend state. In this state, the CPU will suspend activity but retain
its contexts.
S2 and S3:
sleep states. In these states, memory contexts are held but CPU contexts are
lost. The differences between S2 and S3 are in CPU re-initialization done by
firmware and device re-initialization.
S4:
a sleep state in which contexts are saved to disk. The context will be
restored upon the return to S0. This is identical to soft-off for hardware.
This state can be implemented by either OS or firmware.
S5:
the soft-off state. All activity will stop and all contexts are lost.

Så s4 må svare til hypernate da memory gemmes på disk og det kan vel godt
hede dvale på dansk

Fra : Anders Majland

Dato : 18-11-05 16:29

> [...]

> Det tror jeg ikke jeg kan få den til fra S4 ... Men det må jo komme and på

I dvale - pakken når frem og maskinen forsøger at starte, men kommer ikke
ret langt. faktisk ikke længere end at der er lys i powerlampen. Intet
grafik.

"Slukket" ( S5 ) WOL virker - der kommer power på og den booter

/A

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-11-05 21:12

> [...]
>grafik.
>
>"Slukket" ( S5 ) WOL virker - der kommer power på og den booter

Det du kalder dvale er i virkeligheden standby (S1 eller S3) og der kan
du ikke anvende WOL.

Men din maskine kan formentlig opsættes til at vågne op på almindelig
netværksaktivitet. Kig på fanebladet 'Strømstyring' under dit netkort
egenskaber: Hvis du sætter flueben i 'Tillad, at denne enhed sætter
computeren ud af standby' bør det være mulig at vække maskinen.

Ulempen er at maskinen vil reagere (e.g. vågne op) på broadcast
aktivitet på dit lokalnet. Men på et lille hjemmenetværk med et par
maskiner, er det problem nok til at overse...

<mlr>

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-11-05 23:07

Fra : Henrik Ax

Dato : 14-11-05 23:45

Anders Majland wrote:
> Jeg kan ikke få wol til at virke - hverken fra standby (s3) eller
> "slukket" tilstand.
> Nogle hints til hvad det kan være jeg har stående forkert i bios ?
> Det er et onboard lan jeg bruger.

Jeg fik først WOL til at fungere på mit Asus A8V efter jeg enablede det i
netværksdriveren under Windows.
Det var ikke nok at foretage ændringerne i bios.
(Marvell ethernet ctrl. Wake From Shutdown=yes, Wake Up Capabilities=Magic
Packet).

/Henrik

Fra : Anders Majland

Dato : 15-11-05 11:01

> [...]
> netværksdriveren under Windows.
> Det var ikke nok at foretage ændringerne i bios.
> (Marvell ethernet ctrl. Wake From Shutdown=yes, Wake Up

Det må jeg hellere få checket - der har jeg ikke kigget - så det er nok
"bare" det

/A

Fra : Anders Majland

Dato : 15-11-05 16:35

> Det må jeg hellere få checket - der har jeg ikke kigget - så det er nok
> "bare" det

Men under powermanagement var der check i "Allow the computer to turn off
this devise to save power" men ikke i "allow this device to bring the
computer out of standby"

Så jeg har sat et hak i "...standby"

Sjovt nok bliver "....standby" grå hvis jeg fjerner hakket i "....save
power"

Fra : Hans

Dato : 15-11-05 19:22

Anders Majland wrote:

> [...]
> the computer out of standby"
>
> Så jeg har sat et hak i "...standby"
>
> Sjovt nok bliver "....standby" grå hvis jeg fjerner hakket i "....save

Har du også set under fanen "Advanced". Her gemmer sig "WakeOnLan From
PowerOff" på mit nVidia netkort, og det står til disable som standard.

Hans

Fra : Anders Majland

Dato : 16-11-05 11:10

> Har du også set under fanen "Advanced". Her gemmer sig "WakeOnLan From
> PowerOff" på mit nVidia netkort, og det står til disable som standard.

Ja det er de advanced settings som Henrik skrev om.

Jeg følger op når jeg igen har mulighed for at rode på det lokale LAN.

Fra : Anders Majland

Dato : 15-11-05 10:59

Jeg kunne ikke se min egen opfølgning så den kommer lige her igen

> [...]

kører windows. men der sker intet i standby eller boot. Og "power up on

I manualen har jeg ikke kunnet finde noget om jumpere i forhold til strøm på
lan, men kun på keyboard og usb.

/A