skadeligt for ryggen?
Fra : Lars Hansen

Dato : 14-11-05 16:50

Hej

Jeg ved desværre ikke hvad produktet hedder på dansk, men på engelsk hedder
de "jumpers" ...tror det hedder en hoppesele? Det er en anordning med nogen
elastiske seler som man spænder op og så kan man placere ens baby i det
bløde sæde som er forbundet med disse elastiske seler... og babyen kan så
hoppe op og ned mens han sidder i den....

Jeg mener at have hørt at det ikke er godt for et spædbarns ryg at sidde i
sådan en tingest....er der nogen der kan bekræfte det? evt. med links til
undersøgelser, artikler o.lign. ?

Min søn er snart 5 mdr. gammel

Her er et billede af en "hoppesele":

http://www.desoto.k12.ms.us/obhs/Faculty/MorrisV/images/Jumper.jpg

Tak på forhånd...

Fra : Ulla Jensen

Dato : 14-11-05 19:01

Hej

En hoppegynge er så absolut ikke skadelig for ryggen - bare man bruge rden
med omtanke.
Lad ikke din søn sidde i den i mere en d max 15 min pr dag.
Spørger du "de lærte" så vil de sige at du endelig ikke må bruge den.....

Min erfaring siger at det kan man sagens. Da min bror var spæd - for 31 år
siden, fik han sådan en hoppegynge. Den har gået i arv til alle de næste
fødte....Ingen....heller ikke min datter - har taget spor skade.

Brug den - lad ham hygge sig og have det sjovt .....men med omtanke.

God fornøjelse til din søn ...

Fra : IMB

Dato : 14-11-05 19:09

"Lars Hansen" <jojo@yahpoo.com> wrote in

> [...]
> sidde i sådan en tingest....er der nogen der kan bekræfte det? evt.
> med links til undersøgelser, artikler o.lign. ?

Det kaldes en hoppegynge. Desværre kunne jeg ikke finde nogen
undersøgelser, men der var nogle anbefalinger:

(Frarådes)
http://www.netsundhedsplejerske.dk/babylex/index.php?option=laes&id=79
http://www.sundhedsguiden.dk/article.aspx?categoryId=1901&article=872

(Lidt mere positivt, men alligevel...)
http://b-a-b-y.dk/artikler/ekspert/a.asp?ID=1914

Håber du kan bruge det.

--
Inger Marie Brunsgaard
Please remove "nospam_" from my email adress if you reply to my message