Password på MySQL, skal alle SQL-kald så l~
Fra : Jakob Munck

Dato : 14-11-05 15:39

Mit webhotel tvinger mig til at køre med en forbindelsesstreng til mySQL
hvor der er password i. Hjemme kører jeg uden password, så det er min kode
indrettet til. Det skal så laves om, men hvordan? Her er den
forbindelsesstreng, som jeg skal bruge::

<?php
//den db-forbindelse, som jeg skal bruge:
$linkDB = mysql_connect("195.128.174.34","web90050","x89qf35j43");
mysql_select_db("web90050",$linkDB);

//Her er et af de mange SQL-kald, som nu ikke virker mere:
$foresp = mysql_query("SELECT navn, email, dato, besked FROM tbGaestebog
ORDER BY id DESC");

while($data = mysql_fetch_array($foresp)){
}
?>

Hvad gør jeg for at mine SQL kald virker igen, med det nye (påtvungne)
password til mySQL?

Er det ikke overdreven "sikkerhed" at køre med password på en
db-forbindelse?

v.h.
Jakob

Fra : Benny Nissen

Dato : 14-11-05 15:50

Jakob Munck wrote:
> [...]
>
> <?php
> //den db-forbindelse, som jeg skal bruge:
> $linkDB = mysql_connect("195.128.174.34","web90050","x89qf35j43");

Dit password og/eller username er forkert.
Der kan ikke logges ind

Skynd dig at få ændret passwordet til databasen til noget nyt, og lad så
være med at skrive den i nyhedsgrupperne.

--
Benny Nissen

Fra : Jakob Munck

Dato : 14-11-05 16:08

> Dit password og/eller username er forkert.
> Der kan ikke logges ind
>
> Skynd dig at få ændret passwordet til databasen til noget nyt, og lad så
> være med at skrive den i nyhedsgrupperne.

Ja, selvfølgelig er ovennævnte password forkert. Du tror vel ikke jeg er så
uforsigtig at jeg offentliggør mit rigtige password i en nyhedsgruppe? Men
jeg forstår på dig, at du har forsøgt at logge dig ind, sikkert for at vise,
at det kan lade sig gøre, hvis man ikke bruger password. Har jeg ret?

Men derfor vil jeg alligevel gerne have svar på mit spørgsmål om hvordan man
skriver sine SQL-kald så de virker til mysql-forbindelse med password? Det
er jo ikke så sjovt, hvis jeg ikke kan bruge databasen.

v.h.
Jakob

Fra : Benny Nissen

Dato : 14-11-05 16:14

Jakob Munck wrote:

> Men derfor vil jeg alligevel gerne have svar på mit spørgsmål om hvordan man
> skriver sine SQL-kald så de virker til mysql-forbindelse med password? Det
> er jo ikke så sjovt, hvis jeg ikke kan bruge databasen.

Jamen ovenstående er rigtigt nok, hvis ellers servernavn, brugernavn og
password er korrekt.

Hvilke(n) fejl får du ?

--
Benny Nissen

Fra : Jakob Munck

Dato : 14-11-05 16:34

> Jamen ovenstående er rigtigt nok, hvis ellers servernavn, brugernavn og
> password er korrekt.
>
> Hvilke(n) fejl får du ?

Denne fejl:

------------------
Warning: mysql_connect() [function.mysql-connect]: Access denied for user
'root'@'localhost' (using password: YES) in
C:\Programmer\xampp\htdocs\web\Visito.org\database.php on line 9
Kan ikke få forbindelse til serveren
----------------

v.h.
Jakob

Fra : Martin

Dato : 14-11-05 16:46

Jakob Munck wrote:
> <?php
> //den db-forbindelse, som jeg skal bruge:
> $linkDB = mysql_connect("195.128.174.34","web90050","x89qf35j43");
> mysql_select_db("web90050",$linkDB);

Skriv istedet:

$linkDB = mysql_connect(.....) OR DIE (mysql_error());

så ka det være du går en sød fejl smidt i hovedet ? :)

Og burde du også gøre i den mysql_query fx
mysql_query(SELECT.......) OR DIE (mysql_error());

--

Venlig hilsen
Martin

Fra : Jakob Munck

Dato : 14-11-05 16:53

> [...]
>
> Og burde du også gøre i den mysql_query fx
> mysql_query(SELECT.......) OR DIE (mysql_error());

Det har jeg allerede gjort. Sådan er forbindelsen ud:

$linkDB = mysql_connect($db_server,$db_user,$db_password) or die ("Kan ikke
få forbindelse til serveren");
@mysql_select_db($db_navn,$linkDB) or die ("Kan ikke finde databasen");

og fejlmeldingen er stadig denne:

------------------

Fra : Jakob Munck

Dato : 14-11-05 16:54

Fra : Benny Nissen

Dato : 14-11-05 18:24

Jakob Munck wrote:

> Det har jeg allerede gjort. Sådan er forbindelsen ud:
>
> $linkDB = mysql_connect($db_server,$db_user,$db_password) or die ("Kan ikke
> få forbindelse til serveren");

Er $db_server, $db_user, $db_password tildelt de rigtige værdier ?

> ------------------
> Warning: mysql_connect() [function.mysql-connect]: Access denied for user
> 'root'@'localhost' (using password: YES) in

Det tyder det ikke på, når mysql stadig tror, at det er root der vil
åbne en forbindelse.

> C:\Programmer\xampp\htdocs\web\Visito.org\database.php on line 9

Øh, er det din lokale fil, eller er det hos talkactive.net ?

--
Benny Nissen

Fra : Jakob Munck

Dato : 14-11-05 20:05

> Er $db_server, $db_user, $db_password tildelt de rigtige værdier ?

Når det drejer sig om siten på web10, så bruger jeg en db-streng, som jeg
har fået tilsendt fra Web10-support, så jeg går ud fra at den er rigtig. Den
ser sådan ud (ændret password):

$linkDB = mysql_connect("195.128.174.34","web90050","x8938fta43");
mysql_select_db("web90050",$linkDB);

Og når jeg bruger denne streng, er der intet i db som virker. Se selv
www.visito.org og prøv at klikke på "laes-gaestebog". Så giver den denne
fejlmelding:

----------------
Warning: mysql_fetch_array(): supplied argument is not a valid MySQL result
resource in /usr/home/web/web90050/gaestebog_laes.php on line 13
------------------------

Linie 13 i denne fil ser sådan ud:
while($data = mysql_fetch_array($foresp)){

og den virker udmærket, når den kører på min egen server (uden password).

Jeg har for at teste forsøgt at anvende det samme password, som Web10 kræver
at jeg bruger på min egen server. Når jeg gør det, virker siten heller ikke.

Det er et eller andet - sikkert helt elementært - som jeg gør forkert. Men
hvad??

v.h.
Jakob

Fra : Benny Nissen

Dato : 14-11-05 21:13

Jakob Munck wrote:

> [...]
> ser sådan ud (ændret password):
>
> $linkDB = mysql_connect("195.128.174.34","web90050","x8938fta43");

Har du ikke tilsvarende linier på din lokale maskine ?
Altså noget med :
$linkDB = mysql_connect("localhost","root","");

--
Benny Nissen

Fra : Jakob Munck

Dato : 14-11-05 22:54

> Har du ikke tilsvarende linier på din lokale maskine ?
> Altså noget med :
> $linkDB = mysql_connect("localhost","root","");

Jo, jeg har fuldstændig de samme linier på min lokale maskine. Og her virker
det, når jeg bare undlader at skrive et password i db-strengen. Men Web10
siger at jeg skal anvende det nævnte password i db-strengen, men det virker
bare ikke. Og jeg ved ikke om det er fordi det er forkert, eller fordi jeg
mangler at ændre noget et eller andet sted, som jeg ikke kender til??

v.h.
Jakob

Fra : Benny Nissen

Dato : 14-11-05 23:02

Jakob Munck wrote:

> [...]
> bare ikke. Og jeg ved ikke om det er fordi det er forkert, eller fordi jeg
> mangler at ændre noget et eller andet sted, som jeg ikke kender til??

Kan du logge ind på databasen fra din browser ?

Du burde få en phpMyAdmin på http://195.128.174.34

Brug dit tilsendte brugernavn og password.
Hvis du ikke kan komme ind der, er der noget galt med brugernavn
og/eller password.

Hvis du godt kan komme ind svarer databasen godt nok. Så skal fejlen
søges andet steds.

--
Benny Nissen

Fra : Jakob Munck

Dato : 14-11-05 23:40

> Kan du logge ind på databasen fra din browser ?
>
> Du burde få en phpMyAdmin på http://195.128.174.34

Ja, det kan jeg. Jeg har allerede oprettet en tabel. Det virker fint.

> Brug dit tilsendte brugernavn og password.
> Hvis du ikke kan komme ind der, er der noget galt med brugernavn og/eller
> password.

Intet problem. Jeg kan redigerer i den tabel jeg har lavet.

Men det virker bare ikke alligevel, for den connectionstreng (som Web10 har
tilsendt mig) fungerer ikke. Jeg kan ikke få PHP til at læse fra databasen
(www.visito.org). Nu har jeg så skrevet til Web10 igen for at klage over den
tilsendte db-streng, som måske er forkert. Eller også gør jeg bare et eller
andet galt.....??

v.h.
Jakob

Fra : Benny Nissen

Dato : 14-11-05 23:51

Jakob Munck wrote:

> Intet problem. Jeg kan redigerer i den tabel jeg har lavet.

Og selve databasen hedder "web90050" ?
Ikke noget med "visito_org" eller andre kombinationer af domænenavnet ?

--
Benny Nissen

Fra : Jakob Munck

Dato : 15-11-05 00:00

"Benny Nissen" <news@bennynissen.dk> skrev i en meddelelse

> Og selve databasen hedder "web90050" ?
> Ikke noget med "visito_org" eller andre kombinationer af domænenavnet ?

Den hedder "web90050", som du skriver.

Du kan se et grafisk billede (skærmdump) af den her:

www.visito.org/php.jpg

v.h.
Jakob

Fra : Jakob Munck

Dato : 14-11-05 20:18

> Det tyder det ikke på, når mysql stadig tror, at det er root der vil åbne
> en forbindelse.

På min lokale server hedder brugern "root" og det virker udmærket.

> Øh, er det din lokale fil, eller er det hos talkactive.net ?

Det er på min lokale server.

v.h.
Jakob

Fra : Jakob Munck

Dato : 15-11-05 21:24

Problemet er løst. Det krævede en del timers eksperimenter og problemet var
naturligvis helt simpelt. MySQL er casefølsomt og jeg havde navngivet
tabellen tbMedlemmer som tbmedlemmer. Det var problemet.

Tak til jer som har hjulpet. Undskyld ulejligheden, jeg er kun begynder.

v.h.
Jakob