SQL, find og udskriv sidste id-nummer ?
Fra : Jakob Munck

Dato : 14-11-05 09:07

Jeg forsøger at finde og udskrive det sidste (=højeste) id-nummer i en tabel
(tbMedlemmer). Det har jeg skrevet sådan:

<?
$sql=@mysql_query("SELECT TOP 1 * FROM tbMedlemmer SORT BY id");
$data = mysql_fetch_array($sql);
echo $data["id"];
?>

Fejlmeddelelsen siger:
Warning: mysql_fetch_array(): supplied argument is not a valid MySQL result
resource in C:\Programmer\xampp\htdocs\web\Visito.org\find_id.php on line 29

Hvad gør jeg galt?

v.h.
Jakob

Fra : Troels Arvin

Dato : 14-11-05 09:21

On Mon, 14 Nov 2005 09:06:41 +0100, Jakob Munck wrote:

> Jeg forsøger at finde og udskrive det sidste (=højeste) id-nummer i en tabel
> (tbMedlemmer). Det har jeg skrevet sådan:

Hvad med 'SELECT MAX(id) FROM tbMedlemmer'?

--
Greetings from Troels Arvin

Fra : Jakob Munck

Dato : 14-11-05 09:50

> Hvad med 'SELECT MAX(id) FROM tbMedlemmer'?

Desværre, når jeg kalder:

<?
$sql=@mysql_query("SELECT MAX(id) FROM tbmedlemmer");

$data = mysql_fetch_array($sql);
echo $data["id"];
?>

Får jeg intet ud på skærmen. Den viser ingen fejlmelding, men heller intet
resultat!

v.h.
Jakob

Fra : Kim Schulz

Dato : 14-11-05 10:11

On Mon, 14 Nov 2005 09:50:08 +0100
"Jakob Munck" <jm2_fjern_dette@webspeed.dk> wrote:

> [...]
> echo $data["id"];
> ?>
>
> Får jeg intet ud på skærmen. Den viser ingen fejlmelding, men heller

det du får ud hedder ikke id mere men "MAX(id)" prøv med:

$sql=@mysql_query("SELECT MAX(id) as id FROM tbmedlemmer");

Fra : Jesper H

Dato : 14-11-05 12:40

Hey Jakob

Du kan evt. bruge mysql_insert_id() til at finde det sidst indsatte id.
Se evt.
http://dk2.php.net/manual/en/function.mysql-insert-id.php

Hvis du ikke kan se hvad der er i dine arrays (fordi de f.eks. hedder
noget andet end $data['id'] men istedet $data['max(id)'] ) kan du bruge
f.eks. print_r($data) for at se hvad en variabel indeholder. Husk det
skal helst stå indenfor pre-tags.

Mvh
Jesper

Fra : Martin

Dato : 14-11-05 14:10

Jakob Munck wrote:
> [...]
> resource in C:\Programmer\xampp\htdocs\web\Visito.org\find_id.php on line 29

Den fejlmeddelse betyder at det ikke er en sql streng der er blevet
returneret.

Du kan finde ud af hvad der er galt således

FØRST: Fjern @ - der er ingen grund til at have den, for hvis der er en
fejl, så er det DIG der har lavet en fejl, og næppe databasen :)

For det andet så kan du skrive

mysql_query("SELECT ...... ") OR DIE (mysql_error());

så får du en mysql_error hvis der er nogen :)

--

Venlig hilsen
Martin