Sortering af liste ??
Fra : Brian Ipsen

Dato : 10-06-01 17:39

Hej!

Jeg skulle gerne have en gang data i memory sorteret.... Mine data
ligger som en hægtet liste, og jeg tror ikke, at jeg kan bruge qsort
på den...

Mine data ser sådan her ud:

struct myStruct {
struct myStruct *msNext;
char   *pszPointerToData;
}

Jeg kan godt indføje en pointer til et tidligere element, hvis det kan
hjælpe:

struct myStruct {
struct myStruct *msPrevious;
struct myStruct *msNext;
char   *pszPointerToData;
}

Men når jeg skal have "skidtet" sorteret på grundlag af det, som
pszPointerTodata peger på, hvad gør jeg så ??

/Brian

Fra : Kent Friis

Dato : 10-06-01 18:12

Den Sun, 10 Jun 2001 18:39:02 +0200 skrev Brian Ipsen:
> [...]
>

>Men når jeg skal have "skidtet" sorteret på grundlag af det, som
>pszPointerTodata peger på, hvad gør jeg så ??

Deler listen i to og laver en mergesort?

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr/

Fra : Mogens Hansen

Dato : 10-06-01 20:01

"Brian Ipsen" <Spammers@blow.me> wrote in message
> Hej!
>
> Jeg skulle gerne have en gang data i memory sorteret.... Mine data
> ligger som en hægtet liste, og jeg tror ikke, at jeg kan bruge qsort
> på den...

Hvis du kan tillade at bruge C++, så kunne du overveje at bruge "std::list"
som listen, og sortere den med funktionen "std::list::sort".

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Soeren Sandmann

Dato : 10-06-01 20:07

Brian Ipsen <Spammers@blow.me> writes:

> Jeg skulle gerne have en gang data i memory sorteret.... Mine data
> ligger som en hægtet liste, og jeg tror ikke, at jeg kan bruge qsort

Jo, det kan du godt. Lav en pointer-tabel af samme længde som listen,
og gem en pointer til hvert element i en indgang i tabellen. Så kan
du bruge

qsort (array, n_elements, sizeof (void *), compare);

hvor compare() er noget i stil med

int
compare (void *a, void *b)
{
struct myStruct **s1 = a, **s2 = b;

return strcmp ((*s1)->pszPointerToData, (*s2)->pszPpointerToData);
}

Når qsort() er færdig, kan du bygge den hægtede liste op igen og
deallokere tabellen.