Tannmangel
Fra : skj

Dato : 13-11-05 15:27

Hei,

Har overtatt en hund på seks måneder. Har den på prøve. Den har fortsatt to
melketenner (premolarer) og mangler ellers flere premolarer. Har lest at
tenner som ikke er på plass når hunden er syv måneder heller ikke vil komme.
Lurer på hva jeg bør gjøre med disse melketennene, bør de trekkes?
Bør man nå kunne se/kjenne tenner som evt. er på tur opp?

Den gnager som en gal på tyggebein, klør trolig i kjeften...

SKJ

Fra : qfha

Dato : 13-11-05 15:43

skj skrev:

> [...]
> Bør man nå kunne se/kjenne tenner som evt. er på tur opp?
>
> Den gnager som en gal på tyggebein, klør trolig i kjeften...

-----

Hvis du skal bruge den i avl eller blot til udstilling er det vigtigt
at tandsættet er næsten intakt. I de fleste racer accepteres mangel
af P1.
De skal nok falde ud af sig selv, men jo længere tid der går er
sandsynligheden for hundens tandsæt er mangelfuldt stor. Du må gøre
op med dig selv om det har betydning.
mvh
qfha

Fra : skj

Dato : 13-11-05 15:50

"qfha" <bt_s2002@yahoo.dk> skrev i melding

skj skrev:

> [...]
> Bør man nå kunne se/kjenne tenner som evt. er på tur opp?
>
> Den gnager som en gal på tyggebein, klør trolig i kjeften...

-----

Planlegger både avl og utstilling så tannmangel er svært ubeleilig

Fra : fam. Ager

Dato : 13-11-05 16:20

"skj" <skj@tnett.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> Bør man nå kunne se/kjenne tenner som evt. er på tur opp?
>
> Den gnager som en gal på tyggebein, klør trolig i kjeften...

lad din dyrlæge se på det, jeg fik trukket 4 mælketænder ud på min
cairnterrier, da han ikke havde tabt dem selv, og de nye tænder var kommet
ud ved siden af. de sad meget fast, og resultatet havde været skævt bid,
hvis ikke de var trukket ud, i følge min dyrlæge.
han var da omkring 7mdr.
hans tandsæt rettede sig derefter, og har idag flotte tænder.
mvh. marie

Fra : qfha

Dato : 14-11-05 11:21

Det er et stort problem.
Du kan evt. høre om der kan tages et røntgenbillede, som kunne
afsløre om der ligger tæder bag som ikke er kommet frem, hvis
mælketændene sidder lidt for fast. De må så rykkes ud.

Ellers er der kun et at gøre, du må af med den. Resten er spild af
din tid. Groft sagt.

Men held og lykke med din beslutning.

mvh
qfha

Fra : x Vuf x

Dato : 17-11-05 19:16

On Sun, 13 Nov 2005 15:26:35 +0100, "skj" wrote:

> [...]
>plass når hunden er syv måneder heller ikke vil komme.
>Lurer på hva jeg bør gjøre med disse melketennene, bør de trekkes?

Du må ikke få trukket de ekstra-tænder ud, før hunden er 8 mdr.!
Ellers kan den få forkert bid.

>Den gnager som en gal på tyggebein, klør trolig i kjeften...

Det er godt. Gi' din hund rå kraftben (suppeknogler).
Er det en lille race, så få slagteren til at save
det i passende stykker.

--
Vh Sonja sonpet(snabelA)pc.dk http://www.sonpet.dk

Ny Papillonhvalpe haves. Kan ses på min HP

Fra : jopa

Dato : 18-11-05 19:36

x Vuf x skriblede bla:

> Det er godt. Gi' din hund rå kraftben (suppeknogler).
> Er det en lille race, så få slagteren til at save
> det i passende stykker.

Hej Sonja hvilken dato har din pc ?

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : x Vuf x

Dato : 17-11-05 20:39

On Fri, 18 Nov 2005 19:36:21 +0100, "jopa" wrote:

>Hej Sonja hvilken dato har din pc ?

17. november...Hvorfor?

Fra : x Vuf x

Dato : 18-11-05 20:46

On Thu, 17 Nov 2005 20:38:57 +0100, x Vuf x wrote:

>17. november...Hvorfor?

Tænk det er noget, den åbenbart bli'r ved med at gøre...
Nu har jeg (igen) rettet datoen.
Tak for hjælpen.

Fra : jopa

Dato : 18-11-05 20:55

x Vuf x skriblede bla:
> On Fri, 18 Nov 2005 19:36:21 +0100, "jopa" wrote:
>
> 17. november...Hvorfor?

Fordi det er den 18 i dag og dine indlæg vil så altid lægge sig øverst.
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk