paging - hvad er galt i koden?
Fra : Christina R.

Dato : 13-11-05 13:11

Hej NG.

Jeg er igang med at lave paging i PHP efter eksemplet på denne side:
http://webmaster.hephey.dk/guide/38/
Jeg kan godt få det til at virke med <forrige> og <næste> links, ligesom det
går fint med kun at vise et lille antal poster ad gangen.
Mit problem er, når jeg skal lave "sider", dvs. noget i stil med: 1 2 3 4
5...

Jeg prøver at bruge denne kodestump:

for ($start = 0; $antal > $start; $start = $start + $begin){
if($begin != $page * $number - $number) {
echo "<a href='$_SERVER[PHP_SELF]?begin=$start'>$page</a> ";
} else {
echo $page." ";
}
$page++;
}

Mit problem er, at når jeg forsøger at indlæse siden, så kommer siden aldrig
frem... det virker som om, der er noget, der går i uendelig løkke?
Jeg er i hvert fald nødt til at lukke IE ned med ctrl-alt-del.

Håber på hjælp
Mvh. Christina R.

Fra : Jesper H

Dato : 14-11-05 13:10

Din kodestump er ikke helt ens med den, du kopierer fra
(http://webmaster.hephey.dk/guide/38/)

For i din første linie skriver du ....; $start = $start + $begin){
og i den næste linie if($begin != $page * $number - $number){

I det oprindelige eksempel er det ikke den samme variabel der står
der, hvor du har til at stå $begin, men to forskellige variable - den
ene hedder $pr_side og indikerer hvor mange posteringer der er pr. side
(den er sat til 10 posteringer pr. side i eksemplet). Den anden hedder
$vis_fra og indikerer hvorfra talrækken skal begynde.
Og hvis du vil have den til at vise alle forfra, har du måske sat din
$begin variabel til at være 0 (index på din første postering,
måske) hvormed $start = $start + 0 aldrig vil blive større, og
betingelsen $antal > $start altid vil være opfyldt og scriptet aldrig
stopper. Bare et gæt.

mvh
Jesper

Fra : Christina R.

Dato : 14-11-05 19:48

> [...]
>måske) hvormed $start = $start + 0 aldrig vil blive større, og
>betingelsen $antal > $start altid vil være opfyldt og scriptet aldrig

Nogen gange kan man ikke se skoven for bare træer!
Jeg har selvfølgelig omdøbt variablerne til mine egne navne, men havde i
skyndingen fået byttet lidt rundt på dem.
Jeg takker for ovenstående skarpe betragtning... nogengange har man bare
behov for et par ekstra øjne

--
Christina R.

Fra : Jesper H

Dato : 15-11-05 10:46

Det var så lidt, håber det kom til at virke

--
Mvh Jesper
webmaster for http://fdf.dk/landsdel1/