Netværksprinter
Fra : Henrik Nielsen

Dato : 13-11-05 11:02

Jeg går og overvejer at købe en printer med indbygget netværkskort. kan jeg
bare koble den på min router? og hvordan så med at finde printeren på de 3
pcere der er koblet på

MVH Henrik Nielsen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 13-11-05 13:50

Henrik Nielsen <h.nielsen@c.dk> wrote:

> Jeg går og overvejer at købe en printer med indbygget netværkskort. kan jeg
> bare koble den på min router?

ja.

> og hvordan så med at finde printeren på de 3 pcere der er koblet på

follow the instructions.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-11-05 16:17

> [...]

>bare koble den på min router? og hvordan så med at finde printeren på de 3

Netværksprintere er ikke noget entydigt begreb og der er mange
variationer, meennn:

Printeren vil formentlig være opsat som DHCP client så den helt
automatisk får ip-adresse mv fra routeren i samme øjeblik du sætter den
på dit lokalnet.

Herefter kan du sikkert nå en web-baseret printeropsætning på dens
ip-adresse. Og her vil jeg anbefale du giver printeren en passende fast
ip-adresse, så du altid ved hvor du skal finde den

Du skal formentlig installere mindst to ting på samtlige computere der
skal kunne udskrive til printeren: En-eller-flere printerdrivere og en
port-driver.

Min printer kom f.eks med 3 drivere, en propritær, en PCL 6 og en
Postscript 3 - Jeg har installeret alle tre, men bruger i praksis kun
den ene: PCL.

Port-driveren kan være den standard TCP/IP port-driver der følger med
Windows XP, men sandsynligvis følger der en propritær TCP/IP portdriver
med printeren.

Port driveren skal selvfølgelig opsættes så den 'peger' på printerens
ip-adresse.

Og printerdriveren opsættes til at udprinte til port-driveren.

Voila, du kan printe til din nye netværksprinter....

<mlr>

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 13-11-05 18:49

Tak for besvarelserne , det lyder ikke så vanskeligt.
Men hvordan finder jeg ud af hvilken ip-adresse at printeren har fået og
hvordan laver jeg den så om til en fast adresse?
MVH
Henrik Nielsen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-11-05 21:04

"Henrik Nielsen" <h.nielsen@c.dk> wrote:

>Tak for besvarelserne , det lyder ikke så vanskeligt.
>Men hvordan finder jeg ud af hvilken ip-adresse at printeren har fået og
>hvordan laver jeg den så om til en fast adresse?

Printerens ip-adresse kan ses mange steder:

- Din router har formentlig en statu side, der viser hvilke ip-adresse
der er uddelt, og til hvem..
- Alternativt har printeren formentligt et lille display, hvor du kan
bladre dig frem til netværks opsætningen.
- Endelig kan printer porten måske scanne til lokalnet og finde frem til
printerens ip-adresse

Fast ip-adresse sætter du i routerens opsætning: enten via det lille
display eller den web-interface.

Printeren skal have en adresse i samme sub-net som resten af dine
maskiner, men uden for det område routeren uddeler.

Dit netværk ligger måske i 192.168.1x subnettet, routeren har
ip-adressen 192.168.1.1 og uddeler måske ip-adresser i området
192.168.1.100 - 192.168.1.199. Så kan du f.eks vælge adressen
192.168.1.10 til printeren.

(Og husk lige at du ikke kan bruge adressen 192.168.1.0, der en nemlig
reserveret for netværket. Og adressen 192.168.1.255 er reserveret til
broadcast.)

- - -

Det er muligt at printeren også ønsker adresser på (Standard) Gateway og
DNS-servere. Her kan/skal du anvende routerens LAN ip-adresse

God fornøjelse...

<mlr>