Er bundkortet brændt af? (asus a8n sli pre~
Fra : michael bs

Dato : 12-11-05 21:15

Jeg har fået et alvorligt problem med min næsten nye PC.
Dette er hvad der er foregået:

Jeg har installeret et væld af programmer, der i blandt et musikprogram
(seqenser og softsynth, og alt fungerer perfekt. Antivirus, firewall,
antitrojan osv er også på plads. Temperaturen er lav i systemet. Alt er
godt.
Jeg sidder og arbejder med mit musikprogram og irriteres over nogle ting ved
min softsynth. Går ind på nettet og opdager at der er kommet en update. Den
koster penge. Jeg fristes til at dl en piratkopi for at se om det retter den
lille bug i programmet og installerer den (10mb). Systemet siger nu at
computeren skal genstartes, hvilket undrer mig lidt, da det ikke plejer at
være tilfældet med dette program.

Ok, jeg genstarter, xp læses ind, men skærmen er frosset, dvs jeg kan ikke
klikke på noget. Jeg genstarter en gang mere. Denne gang vil maskinen slet
ikke starte op, dvs blæserne kører, der er strøm på, men skærmen er sort,
kommer ikke ud af standby.

Jeg kan ikke komme ind i bios. Jeg kan ikke lægge xp-cd'en i dvd-drevet, da
jeg ikke kan åbne skuffen. Heller ikke dette fungerer. Den lille
genstartsknap under power knappen på PC'en fungerer heller ikke. Jeg kan
ikke starte i fejlsikret tilstand. Så langt kommer den slet ikke. Ikke
engang en blinkende markør. Skærmen går simpelthen ikke ud af stand by
positionen. Jeg får ikke engang en blinkende markør. mem læses ikke ind,
intet sker.

Jeg har manuelt åbnet cd-skuffen og ilagt xp, men den vil ikke boote
overhovedet. cd-skuffe mekanikken er ude af kraft.
Jeg har prøvet at indsætte bootbar bios diskette. Den læser det ikke.

Jeg har prøvet at resette bios (pille batteri ud og flytte jumper), pille
alle usb stik ud, afkoble cd-drev, floppy og HD (ikke system), fjerne
lydkortet, alt pånær
grafikkort. Det hjælper ikke.

Kan en virus i det befængte program være skyld i det? En virus der trænger
ind i bios og ødelægger noget?

Hvad kan jeg gøre?

Umiddelbart peger det vel på defekt bundkort el. psu?

Da jeg har skiftet samtlige blæsere, installeret blæser/varme
overvågninghardware, aerogate 3, skiftet boxkøleren ud, installeret no vibe
HD ophæng, foret kabinettet med no noise måtter, er garantien helt sikkert
røget sig en tur. Jeg kan ikke bringe maskinen tilbage til dens oprindelige
tilstand og pc'en er desuden købt i Tyskland.

Jeg kan ikke se at der er andet at gøre end at søge prof. assistance. Nogen
der kender et godt sted i KBH til den slags?

mvh Michael

Fra : Hans

Dato : 12-11-05 22:27

michael bs wrote:

> [...]
> trænger ind i bios og ødelægger noget?
>
> Hvad kan jeg gøre?
>
> Umiddelbart peger det vel på defekt bundkort el. psu?

Kan du få billede på skærmen hvis du fjerner alle enheder og indstikskort
undtaget grafikkortet, og bruger en anden PSU?

Hans

Fra : michael bs

Dato : 12-11-05 22:55

"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse

> Kan du få billede på skærmen hvis du fjerner alle enheder og indstikskort
> undtaget grafikkortet, og bruger en anden PSU?
>
> Hans

Ja det ville være skønt lige at kunne prøve.. jeg har godt nok en gammel
computer stående, men at afmontere psu og sætte den i den "døde" pc er vist
en større operation for en, der aldrig har samlet en pc før.

mvh Michael

Fra : Hans

Dato : 12-11-05 23:15

michael bs wrote:

> [...]
> gammel computer stående, men at afmontere psu og sætte den i den
> "døde" pc er vist en større operation for en, der aldrig har samlet
Hvis du ikke kender én i din omgangskreds som kan hjælpe dig, så er du godt
nok på den. Det eneste du faktisk så kan gøre er at bringe blæserstyringen
tilbage til original tilstand, fjerne no-vibe ophænget og sende den til
Tyskland til en RMA-sag. Der burde ikke være nogen problemer i du har dæmpet
kabinettet med hensyn til garanti på maskinen.

Hans

Fra : michael bs

Dato : 12-11-05 23:44

> [...]

> en RMA-sag. Der burde ikke være nogen problemer i du har dæmpet kabinettet

Min tanke var (for det er næsten umuligt at bringe den i en tilstank, hvor
forretningen ikke kan se jeg har makket med den pga brudt ledningsføring mm.
Jeg kan ikke huske hvordan ledningerne var bundlet sammen og ført.

Min tanke var at indlevere den et troværdigt sted (sikkert ikke nemt at
finde i kbh) hvor de kan lave en sikker diagnostik, fx defekt grafikkort og
så skrive til den tyske butik at fx grafikkortet er defekt og at jeg vil
afmontere det og sende det tilbage på garantien.

Mon ikke den fremgangsmåde er mulig?

mvh Michael

Fra : Hans

Dato : 13-11-05 00:00

michael bs wrote:

> [...]
> grafikkort og så skrive til den tyske butik at fx grafikkortet er
> defekt og at jeg vil afmontere det og sende det tilbage på garantien.

Jeg Googlede lidt på "Reparation af computere" og fandt et sted som ser ud
til at være det du søger:

http://www.wwwdk.dk/PCMacReparation.aspx

Du kan da prøve og tage kontakt til dem.

Hans

Fra : michael bs

Dato : 13-11-05 01:18

> [...]

> til at være det du søger:
>
> http://www.wwwdk.dk/PCMacReparation.aspx
>
> Du kan da prøve og tage kontakt til dem.

Takker... har lige skrevet dem en mail.

Jeg tror jeg opretter tråden i dk.edb.hardware, da det måske ikke er et
bundkortsspecifikt problem.
Dermed lukker jeg den her.

mvh Michael