nySQL, indeksering, hvad er det?
Fra : Jakob Munck

Dato : 12-11-05 13:50

På mit webhotel (web10) kræves det, at "alle kolonner der søges på i en
database/tabel bør være indekserede". Hvad betyder det???

www.web10.dk/help/faq/mysql_speed

Jeg har aldrig hørt om database "indeksering" før, så giv mig venligst en
forklaring.

v.h.
Jakob Munck

Fra : Michael Zedeler

Dato : 12-11-05 14:30

Jakob Munck wrote:
> [...]
>
> www.web10.dk/help/faq/mysql_speed
>
> Jeg har aldrig hørt om database "indeksering" før, så giv mig venligst en

http://en.wikipedia.org/wiki/Index_%28database%29

Mvh. Michael.
Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf

Fra : Jonas Pedersen

Dato : 12-11-05 15:04

Jakob Munck wrote:
> På mit webhotel (web10) kræves det, at "alle kolonner der søges på i en
> database/tabel bør være indekserede". Hvad betyder det???

Hvis du har noget SQL hvor du laver noget i stil med "where navn =
'Jonas';" og der ikke er index på navn kolonnen, så skal hele tabellen
scannes igennem.

Er der derimod index på kolonnen navn kan databasen nøjes med at gå ned
og se i indexet og finde den/de rækker der skal findes. Dette er mange
gange hurtigere (specielt ved lidt større datamængder) end at scanne
hele tabellen igennem, da data i et index er sorteret så databasen ved
hvor den skal se efter en bestemt værdi.

--
Jonas Pedersen - jonas(a)chown.dk
http://chown.dk & http://pictureshow.dk

Fra : Jakob Munck

Dato : 12-11-05 15:23

> [...]
> hurtigere (specielt ved lidt større datamængder) end at scanne hele
> tabellen igennem, da data i et index er sorteret så databasen ved hvor den

Som jeg forstår det (?) drejer det som om at lave en eller flere ekstra
kolonner i tabellen og disse kolonner skal være "index". Men der er ikke en
sådan valgmulighed, når man laver nye kolonner i MyPHPAdmin, så enten er det
en mangel ved dette interface, eller også har jeg ikke forstået det.

Hvordan - helt konkret - laver jeg et index på en tabel i mySql/myPhpAdmin ?

Er et sådant index noget man kan se når man viser tabellens data, eller
ligger det bare usynligt i baggrunden?

Har det noget med id-nummeret at gøre?

v.h.
Jakob

Fra : Jonas Pedersen

Dato : 12-11-05 16:23

Jakob Munck wrote:

> [...]
> sådan valgmulighed, når man laver nye kolonner i MyPHPAdmin, så enten er det
> en mangel ved dette interface, eller også har jeg ikke forstået det.

Man laver ikke flere kolonner på tabellen. Man vælger at lave et index
på en eller flere allerede eksisterende kolonner.

> Hvordan - helt konkret - laver jeg et index på en tabel i mySql/myPhpAdmin ?

Når du står på siden med din tabel-struktur i phpMyAdmin er der mulighed
for at lave/rette/slette indexer på den givne tabel.

> Er et sådant index noget man kan se når man viser tabellens data, eller
> ligger det bare usynligt i baggrunden?

Det er ikke noget du kan se når du hiver data ud af tabellen. Det er
udelukkende for at opnå bedre performance.

Der står iøvrigt et udemærket afsnit om det i mySQL manualen
(http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/optimizing-database-structure.html).

Fra : Jakob Munck

Dato : 12-11-05 16:54

jeg kigger på det. Tak for vejledningen.

v.h.
Jakob

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-11-05 16:15

Jakob Munck skrev:

> [...]

Man skal dog huske at et indeks ikke hjælper noget hvis man søger
med trukering fra start. En forespørgsel som følgende:

   SELECT * FROM personer WHERE navn LIKE '%anders%'

- kan ikke drage nytte af et indeks, fordi det der søges efter
(strengen "anders") ikke behøver at stå i starten af feltet.

> Som jeg forstår det (?) drejer det som om at lave en eller
> flere ekstra kolonner i tabellen

Nej - det har du misforstået. Et indeks oprettes direkte på et felt
(~ en kolonne). Det svarer ret godt til indekset i en bog - hvis
man fx skal finde en opskrift på banankage i en kogebog, er det
mange gange hurtigere at kigge i indekset og finde sidetallet på
opskriften end det er at bladre alle bogens sider igennem.

Databasen bruger indeks på samme måde - hvis du fx har indekseret
feltet postnr, har databasen en hurtig måde at finde frem til de
poster der har et bestemt postnr.

> Hvordan - helt konkret - laver jeg et index på en tabel i
> mySql/myPhpAdmin ?

Tag et kig på artiklen her:
<http://www.databasejournal.com/features/mysql/article.php/10897_1382791_1>
--