pc3200 ram på et board, hvor der står: pc1~
Fra : rasmus carlsen

Dato : 11-11-05 20:11

Hejsa,

Sidder og roder med et gammelt board (ja rent faktisk to:

1:
http://www.mikeshardware.com/reviews/review_a7n266-vm/review_a7n266-vm_review.html

2:
http://www.computerbase.de/artikel/hardware/mainboards/2002/test_innobd_bd-7300d_kt266a/2/

Begge kan spise pc2100 ram. Men hvad sker der (med ram og mb) hvis jeg
smider en stang pc3200 på?

ras

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 11-11-05 21:12

Hej

rasmus carlsen wrote:
> Begge kan spise pc2100 ram. Men hvad sker der (med ram og mb) hvis jeg
> smider en stang pc3200 på?

Såfremt begge dele er fungerende, så kører det bare. PC3200 er blot den
"topfarten" for rammen. Så længe du ikke går over bør det køre stabilt.
Hvis du derimod lod den køre PC3500, så ville det måske ikke køre stabilt.

Fra : Esben

Dato : 11-11-05 22:03

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvis du derimod lod den køre PC3500, så ville det måske ikke køre stabilt.

Han bør nok heller ikke gå over 2100, så længe bundkortene ikke er
specificeret til mere.

--
Esben

Fra : rasmus carlsen

Dato : 11-11-05 22:13

"Esben" <esben@gruf.LAND> skrev i en meddelelse

> Han bør nok heller ikke gå over 2100, så længe bundkortene ikke er
> specificeret til mere.

- hvad er risikoen? Nå ja ... den sidder nu på boardet og det booter fint.

ras

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 12-11-05 07:17

He

rasmus carlsen wrote:
> - hvad er risikoen? Nå ja ... den sidder nu på boardet og det booter fint.

I værste fald risikerer du, at en eller flere dele brænder af. Der er
også mulighed for at levetiden bliver kortere. Delene bliver varmenere
pga hastigheder som de ikke er lavet til. Af de mere trælse ting er at
det måske umiddelbart ser stabilt ud, men efter måske 3 timers heftig
spil, så bryder maskinen sammen fordi den alligevel er ustabil. Det er i
øvrigt det overclocking (oc) går ud på.

Når det så er sagt, så kan de fleste dele i dag uden problemer tåle at
køre 10% hurtigere end specificeret. Men selvom man sætter hastigheden
op, så skal timings mm stadig passe sammen og derfor kan man faktisk
risikere at det hele kommer til at køre langsommere.

Mine PC2700 klodser som er det samme som 166Mhz kører ved 187,5Mhz. Min
CPU bør køre 2,8Ghz, men kører nu 3,15Ghz. Grafikkortet kører ved normal
hastighed da jeg sjældent spiller. Jeg har den holdning til det, at så
længe temperaturen holder sig på et fornuftigt niveau, så der ikke
umiddelbart er fare for delene, så kan jeg ligeså godt tage den "gratis"
hastighed med og hvis delene kun skulle leve i 5 år i stedet for 8 år,
så har jeg en god undskyldning til at opgradere

Fra : claus b. p.

Dato : 17-11-05 10:40

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> wrote in message
> [...]
> det måske umiddelbart ser stabilt ud, men efter måske 3 timers heftig
> spil, så bryder maskinen sammen fordi den alligevel er ustabil. Det er i
Der udvikles ikke mere varme eller køres hurtigere fordi man sætter PC3200
RAM i en PC2100 sokkel. Måske endda tværtimod. Timingen på RAM'en kan ændre
sig til det bedre eller dårligere fordi oplysningerne om denne ligger i en
lille chip på RAM-modulet, men der er absolut ingen risiko ved det. Heller
ikke den store fordel, med mindre man gerne vil overclocke.

/Claus

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 17-11-05 12:00

Hej

claus b. p. wrote:
> lille chip på RAM-modulet, men der er absolut ingen risiko ved det. Heller
> ikke den store fordel, med mindre man gerne vil overclocke.

Mit svar var baseret på oc-delen, men kan godt se at de måske ikke var
forklaret nok til bunds.

mvh
Karsten

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 12-11-05 13:31

rasmus carlsen wrote:
> - hvad er risikoen? Nå ja ... den sidder nu på boardet og det booter
> fint.

Der er ingen risiko ved at sætte PC3200 i - den vil "bare" kun køre som
PC2100 med mindre du har gjort noget for at ændre det - hvis PC'en er sat
til at køre med PC2100 - så er det underordnet, hvad du propper i, der er
hurtigere - den vil alligevel kun køre PC2100 på dine PC3200 blokke.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk