Andet multimedie
bentjuul 3670
photoshop maskine
Fra : fam. Ager

Dato : 11-11-05 20:21

hej Ng

jeg er ved at skulle investere i en ny pc...mine behov er billed redigering
af store filer i photo shop cs2...

Hvad ville i købe?

det eneste jeg ikke skal bruge er kabinet og tastetur og mus:0)...

håber på nogen gode foreslag

mvh torben

Fra : Esben

Dato : 11-11-05 21:05

> hej Ng
>
> jeg er ved at skulle investere i en ny pc...mine behov er billed
> redigering af store filer i photo shop cs2...
>
> Hvad ville i købe?

En Athlon64 eller en dual core cpu (fx AMD 64 X2)
Et bundkort (fx nforce4 baseret)
2GB RAM
2 hurtige harddiske (1 til programmer og styresystem + 1 til data og swap)
Et grafikkort uden blæser (fx ATI X300 med egen hukommelse)

--
Esben

Fra : fam. Ager

Dato : 11-11-05 22:09

takker for dit hurtige svar

mvh torben

Fra : Denn!s H

Dato : 12-11-05 15:25

"Esben" <esben@gruf.LAND> skrev i en meddelelse

> 2 hurtige harddiske (1 til programmer og styresystem + 1 til data og swap)

hvis man nu købte to harddiske ville det være mere effektivt at køre RAID

--

vh
Denn!s H

Fra : Esben

Dato : 13-11-05 23:23

"Denn!s H" <@> skrev i en meddelelse
> "Esben" <esben@gruf.LAND> skrev i en meddelelse

> hvis man nu købte to harddiske ville det være mere effektivt at køre RAID

Ydelsesforskellen er yderst minimal på et raid0 - det er ikke
umagen/risikoen værd, så længe man har en fornuftig mængde RAM.

--
Esben

Fra : Denn!s H

Dato : 14-11-05 08:28

> Ydelsesforskellen er yderst minimal på et raid0 - det er ikke
> umagen/risikoen værd, så længe man har en fornuftig mængde RAM.

RAID systemer kan forbedre ydelsen med 50-80%, som ved RAID0

Vælger man RAID1 med 4 diske kan men vel dårligt tale om umage og risiko

--

vh
Denn!s H

Fra : Esben

Dato : 14-11-05 10:25

> "Esben" <esben@gruf.LAND> skrev i en meddelelse

> RAID systemer kan forbedre ydelsen med 50-80%, som ved RAID0

I benchmarks, eller i Photoshop?

--
Esben

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-11-05 00:22

In article <43785823$0$47010$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Esben wrote:
> "Denn!s H" <@> skrev i en meddelelse

> I benchmarks, eller i Photoshop?

I benchmarks kører mine 2 halvgamle 160GB SATA diske i Linux LVM
stripeset med 110-115 mbyte/s sustained transfer.

I dag bør man som minimum købe SATA diske med native command queueing
(noget 1980 teknologi fra SCSI verdenen der er komme til SATA2 standarden).

Fra : Esben

Dato : 17-11-05 17:54

> I benchmarks kører mine 2 halvgamle 160GB SATA diske i Linux LVM
> stripeset med 110-115 mbyte/s sustained transfer.

Det gjorde mine 2 halvgamle 74GB diske også i Windows - men den
ydelsesforskel jeg oplevede i praksis var ikke det værd.

--
Esben

Fra : Hans Joergensen

Dato : 14-11-05 15:05

Denn!s H wrote:
> RAID systemer kan forbedre ydelsen med 50-80%, som ved RAID0
> Vælger man RAID1 med 4 diske kan men vel dårligt tale om umage og risiko

Jeg synes nu ikke min maskine med en enkelt harddisk virker som om
den bruger ret meget tid på at vente på I/O, så jeg tvivler
virkeligt på at man kan få 50-80% ydelse ved at skifte til RAID0.

Mon ikke det bedre kan betale sig at bruge pengene på RAM, ihvertfald
hvis man kun har 1gig eller derunder.

// Hans
--
http://ph33r.dk - Helt galt .. :)

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-11-05 09:46

"Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> skrev

> Mon ikke det bedre kan betale sig at bruge pengene på RAM, ihvertfald
> hvis man kun har 1gig eller derunder.

Jo det er nemlig rigtigt!

Det er at skyde gråsspurve med atomraketter at sætte RAID diske i en maskine
til photoshop hvis argumentet udelukkende er fart. Det hjælper ikke noget
med superhurtige diske, når resten af systemetr alligevel ikke kan nå at
behandle alle data i samme tempo.

Billedebehandling er IKKE en diskintensiv opgave på en moderne computer med
f.eks ATA 100/133 eller bedre.

Min server P3 533 mhz 2 gb ram performer næsten lige så godt i photoshop
6.01 med lettere opgaver, som min P4 3.4 ghz HT 512 ram og min bærbare 1.6
Celeron M 1 gb ram.

Så ram, mere ram og masser af ram, det er nøgle ordet!

Claus

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 17-11-05 17:41

Claus Tersgov skrev:

> [...]
> min bærbare 1.6 Celeron M 1 gb ram.
>
> Så ram, mere ram og masser af ram, det er nøgle ordet!

nu sagde han jo i indledningen "store" billeder, og alt efter hvor
store de er, så er I/O i aller højeste grad brugbare. Det er jo også
derfor man lavede det smarte lille pci-kort med flashram til brug som
scratch-disk ved store behandlinger. (som dog ikke er i handlen!) her
taler vi altså om billeder med min. 150mb per billede, altså eks.vis
råmateriale fra produktfotograferinger der skal bruges i kompositioner.
og man arbejder derfra. Tro mig, så bliver den altså nødt til at
arbejde på diskene. Der har tidligere været en tråd fra et firma der
lavede reklamer på taxa-biler, hvor det tog op til 20 min. at lave en
operation på et lag, med en dual-xeon maskine så vidt jeg husker! han
havde virkelig store problemer fordi hans scratch-filer i photoshop
ofte var over 2GB

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 18-11-05 15:14

"Claus Jacobsen" <Claus@spammigikke.dk> skrev

> [...]
> operation på et lag, med en dual-xeon maskine så vidt jeg husker! han
> havde virkelig store problemer fordi hans scratch-filer i photoshop

ATA 133 med nogle ordentlige diske er i de fleste tilfælde rigeligt..

Hvad skulle hurtigere diske opnå?
Hvor skal de gøre af dataene?

Begrænsningen ligger ikke længere i disken, den ligger i hele
busarkitektturen og cpuen. Det hjælper jo kke meget, at man har diske, som i
teorien er lynhurtige, mens at resten af systemet ikke kan håndtere
datastrømmen i samme hastighed..

Dernæst er store billeder jo relativt, og kan dækker over mange ting.

Claus

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 19-11-05 09:01

Claus Tersgov skrev:

> [...]
> kan håndtere datastrømmen i samme hastighed..
>
> Dernæst er store billeder jo relativt, og kan dækker over mange ting.

du kan nu sagtens lave en maskine der kan følge med diskene, men den
koster. Uanset hvad, så bliver photoshop nødt til at arbejde på
harddiskene en gang i mellem når du er oppe i store billedstørrelser.
Her er rammen desværre ikke stor nok. Store har for mig ikke noget med
A3 format at gøre. Så snakker vi om kompositioner i minimum A0. Med
mange lag så vil det helt afgjort være af nødvendig betydning med nogle
ordentlige diske med hurtig tilgang og høj overførsel. MEn som du selv
siger. MAn skal helst designe maskinen, så man undgår for mange
flaskehalse. Så skal man have en maskine til "store" billeder, så skal
den designes specielt til det.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-11-05 16:46

"fam. Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev

> jeg er ved at skulle investere i en ny pc...mine behov er billed
> redigering af store filer i photo shop cs2...
> Hvad ville i købe?

Jeg har købt denne:
http://salg.tdc.dk/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/TDC-Privat-Site/da_DK/-/DKK/ViewProductDetail-Start;sid=O8AuxKqoGE4uwOnfZ3zubOOK0B6g7Tu25onQkDazv1Thv4SGWOgVYNuyFe5N7Du25ok=?ProductUUID=9sQKamdgfJ4AAAEC%2eq3%2edVmo&CatalogCategoryID=&JumpTo=BrowseStandardCatalog&dogtag=tdc_p_shop_comp_pc-stat&CategoryName=tdc_p_shop_comp_pc-stat&CategoryDomainName=TDC-PrivatCatalog

Mere ram og et ordentligt Matroxkort, så kører det fremragende. Den kører
også glimrende nu, men billedekvaliteten er ikke som det, man ser på et
Matroxkort. Problemet er bare, at et Matrox PCIE kort er halvdyrt, og til
billedebehandling, så er Matrox nok det eneste fornuftige.

Alternativt har Aldi en Medion P3 dual-core på tilbud på onsdag.
http://www.aldi.dk/OFFER_DK/OFFER_46/OFF01.HTM

Det kan bare næppe betale sig, før Vista er 100% stabilt, og til den tid er
priserne på hardware faldet endnu mere.

Men uanset hvad, så er ram og masser af det den allervigtigeste prioritet.
dernæst diske og CPU.

Claus