Kommandoen "mail -s" og sendmailproblemer
Fra : Lars Bonnesen

Dato : 11-11-05 17:04

Sidder og bøvler lidt med sendmail på en RedHat Linux, og jeg indrømmer
gerne, at jeg ikke har meget erfaring med især sendmail.

Det jeg gerne vil er at kunne skyde kommandoen:

"mail - "emne" mail@adresse.com < fil"

afsted, og så få den ud til modtageren med emne og indhold.

Det fungerer ud af boksen med en OpenBSD 3.8, men når jeg gør det på en
Rødhætte, får jeg:

Nov 11 16:46:48 administration sendmail[25556]: jABFkm3S025556: from=root,
size=117, class=0, nrcpts=1,
msgid=<200511111546.jABFkm3S025556@localhost.localdomain>,
relay=root@localhost
Nov 11 16:46:48 administration sendmail[25556]: jABFkm3S025556:
to=mail@adresse, ctladdr=root (0/0), delay=00:00:00, xdelay=00:00:00,
mailer=relay, pri=30056, relay=localhost.localdomain. [127.0.0.1],
dsn=4.0.0, stat=Deferred: Connection refused by localhost.localdomain.

sendmail kører ikke (det skal den vel ikke, når man bare kører mail
kommandoen - jeg skal ikke kunne modtage mails på den ...eller???).

Men jeg har så også prøvet at starte sendmail, og så får jeg:

Nov 9 16:33:41 administration sendmail[4349]: NOQUEUE: SYSERR(root):
/etc/mail/sendmail.cf: line 95: fileclass: cannot open
'/etc/mail/local-host-names': World writable directory
Nov 9 16:33:41 administration sendmail[4349]: NOQUEUE: SYSERR(root):
/etc/mail/sendmail.cf: line 571: fileclass: cannot open
'/etc/mail/trusted-users': World writable directory

og begge filer eksisterer og kan læses af root.

Jeg har vedhæftet sendmail.mc nedenfor - er dnl en form for comment? Og den
sidste linie - her angiver man vel navnet på serveren, men hvad betyder
"Cw"? Jeg vil gerne bruge en smart host, så jeg uncommenter vel bare linien
med smart host og angiver IPadressen?

Håber, at nogle af jer kan give noget hurtige input i sendmail-config.

Vh, Lars.

divert(-1)
dnl This is the sendmail macro config file. If you make changes to this
file,
dnl you need the sendmail-cf rpm installed and then have to generate a
dnl new /etc/mail/sendmail.cf by running the following command:
dnl
dnl m4 /etc/mail/sendmail.mc > /etc/mail/sendmail.cf
dnl
include(`/usr/share/sendmail-cf/m4/cf.m4')
VERSIONID(`linux setup for Red Hat Linux')dnl
OSTYPE(`linux')
dnl Uncomment and edit the following line if your mail needs to be sent out
dnl through an external mail server:
dnl define(`SMART_HOST',`smtp.your.provider')
define(`confDEF_USER_ID',``8:12'')dnl
undefine(`UUCP_RELAY')dnl
undefine(`BITNET_RELAY')dnl
dnl define(`confAUTO_REBUILD')dnl
define(`confTO_CONNECT', `1m')dnl
define(`confTRY_NULL_MX_LIST',true)dnl
define(`confDONT_PROBE_INTERFACES',true)dnl
define(`PROCMAIL_MAILER_PATH',`/usr/bin/procmail')dnl
define(`ALIAS_FILE', `/etc/aliases')dnl
dnl define(`STATUS_FILE', `/etc/mail/statistics')dnl
define(`UUCP_MAILER_MAX', `2000000')dnl
define(`confUSERDB_SPEC', `/etc/mail/userdb.db')dnl
define(`confPRIVACY_FLAGS', `authwarnings,novrfy,noexpn,restrictqrun')dnl
define(`confAUTH_OPTIONS', `A')dnl
dnl TRUST_AUTH_MECH(`EXTERNAL DIGEST-MD5 CRAM-MD5 LOGIN PLAIN')dnl
dnl define(`confAUTH_MECHANISMS', `EXTERNAL GSSAPI DIGEST-MD5 CRAM-MD5 LOGIN
PLAIN')dnl
dnl define(`confCACERT_PATH',`/usr/share/ssl/certs')
dnl define(`confCACERT',`/usr/share/ssl/certs/ca-bundle.crt')
dnl define(`confSERVER_CERT',`/usr/share/ssl/certs/sendmail.pem')
dnl define(`confSERVER_KEY',`/usr/share/ssl/certs/sendmail.pem')
dnl define(`confTO_QUEUEWARN', `4h')dnl
dnl define(`confTO_QUEUERETURN', `5d')dnl
dnl define(`confQUEUE_LA', `12')dnl
dnl define(`confREFUSE_LA', `18')dnl
define(`confTO_IDENT', `0')dnl
dnl FEATURE(delay_checks)dnl
FEATURE(`no_default_msa',`dnl')dnl
FEATURE(`smrsh',`/usr/sbin/smrsh')dnl
FEATURE(`mailertable',`hash -o /etc/mail/mailertable.db')dnl
FEATURE(`virtusertable',`hash -o /etc/mail/virtusertable.db')dnl
FEATURE(redirect)dnl
FEATURE(always_add_domain)dnl
FEATURE(use_cw_file)dnl
FEATURE(use_ct_file)dnl
dnl The '-t' option will retry delivery if e.g. the user runs over his
quota.
FEATURE(local_procmail,`',`procmail -t -Y -a $h -d $u')dnl
FEATURE(`access_db',`hash -T<TMPF> -o /etc/mail/access.db')dnl
FEATURE(`blacklist_recipients')dnl
EXPOSED_USER(`root')dnl
dnl This changes sendmail to only listen on the loopback device 127.0.0.1
dnl and not on any other network devices. Comment this out if you want
dnl to accept email over the network.
DAEMON_OPTIONS(`Port=smtp,Addr=127.0.0.1, Name=MTA')
dnl NOTE: binding both IPv4 and IPv6 daemon to the same port requires
dnl a kernel patch
dnl DAEMON_OPTIONS(`port=smtp,Addr=::1, Name=MTA-v6, Family=inet6')
dnl We strongly recommend to comment this one out if you want to protect
dnl yourself from spam. However, the laptop and users on computers that do
dnl not have 24x7 DNS do need this.
FEATURE(`accept_unresolvable_domains')dnl
dnl FEATURE(`relay_based_on_MX')dnl
MAILER(smtp)dnl
MAILER(procmail)dnl
Cwlocalhost.localdomain

Fra : Jan Birk

Dato : 11-11-05 18:46

> '/etc/mail/local-host-names': World writable directory

Jeg er bestemt ikke ekspert i sendmail, men denne har jeg haft et par gange:

> '/etc/mail/trusted-users': World writable directory

Tjek om et af katalogerne /etc /mail eller filen trusted-users er
skrivbare for andre? Hvis så, prøv at ændre rettighederne til kun
sendmail (hvis du kører som root, så root) har rettigheder til at skrive.

/Jan

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 13-11-05 11:14

"Jan Birk" <jan.birk@invalid.domain.null> wrote in message

> [...]
> skrivbare for andre? Hvis så, prøv at ændre rettighederne til kun sendmail
> (hvis du kører som root, så root) har rettigheder til at skrive.

Ok - det prøver jeg i morgen.

Men ved du hvorvidt "mail - "emne" mail@adresse.com < fil":

1) kræver at sendmail kører
2) benytter /etc/mail/sendmail.cf som config.?

Vh, Lars.

Fra : Mogens V.

Dato : 13-11-05 12:05

Lars Bonnesen wrote:
> Men ved du hvorvidt "mail - "emne" mail@adresse.com < fil":
>
> 1) kræver at sendmail kører

Ikke krævet. Jeg bruger ofte
echo "some text" |mail -s "subject" name@domain.somewhere .

> 2) benytter /etc/mail/sendmail.cf som config.?

Ikke sikker. Lige nu har jeg ikke sendmail konfigureret, kører ikke
lokal mailserver, og gider ikke ændre min firewall :)
Jeg får dog samme fejlmeddelelse ved kørsel af ovenstående mail -s
kommando om sendmail.cf filen eksisterer eller ej. Mener ikke .cf bruges
når mail sendes med mail.

Dog, fra man mail:
smtp Normally, mail invokes sendmail(8) directly to transfer messages.

YMMV..

--
Kind regards,
Mogens Valentin

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 13-11-05 20:12

"Mogens V." <NOSPAMmogensv@vip.cybercity.dk> writes:

> Ikke sikker. Lige nu har jeg ikke sendmail konfigureret, kører ikke

Bruges sendmail skal sendmail.cf være i orden for at kunne sende post.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 13-11-05 21:32

"Thorbjoern Ravn Andersen" <nospam0000@gmail.com> wrote in message

> Bruges sendmail skal sendmail.cf være i orden for at kunne sende post.

Hvis ikke sendmail bruges til "mail -s" - hvorfor får jeg så en connection
refused, når jeg benytter denne kommando - og i hvilken fil skal jeg da
ellers konfigurere "mail -s" i?

Vh, Lars.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 13-11-05 22:49

"Lars Bonnesen" <none@invalid> writes:

> Hvis ikke sendmail bruges til "mail -s" - hvorfor får jeg så en connection
> refused, når jeg benytter denne kommando - og i hvilken fil skal jeg da
> ellers konfigurere "mail -s" i?

Hvad siger din "man mail" om brugen af mail? Under FreeBSD siges der:

SYNOPSIS
mail [-EiInv] [-s subject] [-c cc-addr] [-b bcc-addr] to-addr ...
[-sendmail-option ...]
mail [-EiInNv] -f [name]
mail [-EiInNv] [-u user]

og der står langt nede:

the machine will have the system wide alias expanded as all mail goes
through sendmail(8).

Sendmail skal vide hvorhen post skal sendes og det kan kun fungere
hvis sendmail.cf hænger nok sammen til at den i hvertfald kan afgøre
om post skal leveres lokalt eller ej.

Sendmail behøver kun køre som dæmon hvis du gerne vil have at post
skal kunne forsøges afleveres igen ved fejl, eller post skal modtages.

Mit umiddelbare bud ud fra den logstump du vedlagde er at maskinen
ikke er klar over at den skal beholde posten til "mail@adresse",
forsøger at sende den videre, konstatererer at det skal sendes til
localhost (via DNS) og at den ikke vil modtage det. Som du kan
konstatere i logfilerne ER det faktisk sendmail der skriver de linier
ud du ser.

Hvis det iøvrigt er ligemeget og du har lov og alt det der, vil jeg
foreslå dig at arkivere sendmail lodret og installere et alternativ.
Jeg synes selv at postfix har nogen letlæselige konfigurationsfiler og
kører godt. Den tilføjer desuden sig selv som sendmail set fra andre
programmer, så det kører helt uændret.

Til sidst lige en hurtig bemærkning om at sende filer til folk. Den
metode med at pipe tiil mail er kun garanteret at virke ordentligt med
7-bit ascii. Har du andet og mere (danske bogstaver, html, billeder
mv) , er det en god idé at mime-encode det først. Selv plejer jeg at
bruge Perl til den slags, men der findes nok andre værktøjer
efterhånden.

--
Thorbjørn Ravn Andersen