Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
omlægning eller ej
Fra : ----PS

Dato : 11-11-05 14:29

Jeg har et lån på 1.8 mio kr, står idag i F1/pause.
Overvejer selvfølgelig at omlægge i 5% obl.lån.
Ikke fordi jeg tror den korte rente kommer højere op end tilsvarende 5%, men
for at have muligheden for at omlægge senere og skære af gælden.
Men hvor meget skal det rykke sig, for at det overhovedet er en god
forretning? Jeg mener, i første omgang bliver obl.gælden jo ca. 46000, og de
skal jo først hentes hjem ved en omlægning. Hvor meget - og hvor
sandsynligt - er det, at en ny omlægning senere kan hente dette og noget
mere? Hvor skal renten hen for at det bliver muligt?
Ps.

Fra : Leonard

Dato : 11-11-05 15:02

"----PS" <remove_pbs@adslhome.dk> wrote:

>Hvor skal renten hen for at det bliver muligt?

For at det batter noget at lægge om skal renten vel stige eller falde
en hel %
Så hvis du tror renten stiger til 6% eller falder til 4% indenfor et
år eller 2, så er det måske en god ide. Men regn lige på forskellen i
forhold til hvormeget du kan nå at afdrage på et F1.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Er du skiftet til Firefox? www.mozilla.org

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 11-11-05 19:39

In article <43749cda$0$144$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, ----PS wrote:
> [...]
> sandsynligt - er det, at en ny omlægning senere kan hente dette og noget
> mere? Hvor skal renten hen for at det bliver muligt?

Hvis du regner med renten stiger, hvorfor så ikke et 20-årigt 4% ?
her er kursen fornuftig, og det er dem der nok vil falde mest når
renten stiger.

Jeg lagde selv om til kurs 101,35 for et par måneder siden, og i dag
er den 98,75. Så jeg har tjent 2,5% på 2 måneder.

Ved 1 mio er det 25.000 kr, altså en del mere end omlægningen. Men
jeg kommer selvfølgelig til at betale flere penge for lånet. Det er
dog interessant så længe renten stige, og dermed at kursen og restgælden
falder hurtigere end indbetalingerne.

Fra : ----PS

Dato : 19-11-05 13:01

> Hvis du regner med renten stiger, hvorfor så ikke et 20-årigt 4% ?

4%..Det vil give mig en forøgelse af obl.gælden på hele 173.000 kr...
Så derfor må jeg spørge - hvor meget skal renten så stige, for at jeg kan
bare få de 173.000 igen ved en omlægning senere (til 5 eller 6%) - og så
skulle der iøvrigt jo helst være et større beløb at skære af gælden end
dette, ellers kan det jo være ligefedt?
Hvem kan regne dèt ud?
Ps

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 19-11-05 13:08

In article <437f143e$0$165$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, ----PS wrote:

> [...]
> bare få de 173.000 igen ved en omlægning senere (til 5 eller 6%) - og så
> skulle der iøvrigt jo helst være et større beløb at skære af gælden end

Det forstår jeg ikke. Hvis du tager et 4% 20 årigt, så er kursen tæt på
100, dvs. du usteder obligationer for 1 mio for at få 1 mio.

Hvis du derimod går efter 5% 30-årig, så er kursen også omkring 100,
og du udsteder derfor også obligationer for 1 mio.

Hvis du tager 4% 30-årigt til kurs 95, ja, så skal du udstede
obligationer for ca. 105% af det du skal låne. Og din obligationsrest-
gæld på dag 1 vil være den samme.

Fra : ----PS

Dato : 19-11-05 13:47

> Hvis du tager 4% 30-årigt til kurs 95, ja, så skal du udstede
> obligationer for ca. 105% af det du skal låne. Og din obligationsrest-
> gæld på dag 1 vil være den samme.

Hvis jeg går ind og laver beregningen på Nykredits "omlægningsberegner", så
fortæller den mig da, at jeg ender op med en obl. gæld som er 173.000 kr.
højere end i dag....?! (30 år, 4%, pauselån, kurs 93,41)
Ps

Fra : Leonard

Dato : 19-11-05 15:01

"----PS" <remove_pbs@adslhome.dk> wrote:

>Hvis jeg går ind og laver beregningen på Nykredits "omlægningsberegner",

og hvis du nærlæser forslaget fra før, så er det 4% 20 år, mens du
kigger på 4% 30 år.
Der er stor forskel på 20 og 30 år ...
--
Leonard
Jeg ved ikke meget om penge, jeg har bare brugt rigtig mange af dem i tidens løb

Fra : ----PS

Dato : 19-11-05 16:00

> og hvis du nærlæser forslaget fra før, så er det 4% 20 år, mens du
> kigger på 4% 30 år.
> Der er stor forskel på 20 og 30 år ...

ja det så jeg nu godt - men hvad er der galt med 30 år? Ydelsen på 20-årig
bliver noget større end jeg har "lyst" til....
ps

Fra : Leonard

Dato : 19-11-05 16:11

"----PS" <remove_pbs@adslhome.dk> wrote:

>ja det så jeg nu godt - men hvad er der galt med 30 år? Ydelsen på 20-årig
>bliver noget større end jeg har "lyst" til....

Der er kun det galt at kursen er dårlig og du så taber 173.000 kr!
Hvis du vil have lavere ydelse og skal i et 30års, så skal du i 5%,
der er kursen tæt på 100 og du taber ikke så mange penge på det.
--
Leonard

Jeg ved ikke meget om økonomi,
jeg har bare brugt rigtig mange penge i tidens løb