Andet multimedie
bentjuul 3670
Farvematching, printer og icc profil
Fra : Esben

Dato : 11-11-05 13:37

Kan man ud fra en hardwarespecifik icc profil afgøre, hvorvidt en given
farve vil kunne vises korrekt på den givne hardware?

--
Esben

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 12-11-05 11:34

"Esben" <nospam@gruf.land> skrev i en meddelelse
> Kan man ud fra en hardwarespecifik icc profil afgøre, hvorvidt en given
> farve vil kunne vises korrekt på den givne hardware?

Ikke umiddelbart - den specifikke ICC profil skal laves på netop det
specifikke stykke hardware som skal lave dit output. Det hjælper ikke at
lave det på hardware magen til. Desuden skal den hardware være i en
tilstand, som du ved du kan gendanne. Snakker vi f.eks. en printer skal
denne være kalibreret og lige efter skal der laves en ICC profil til det
specifikke papir du skal lave outputtet på - hvis den ikke er kalibreret,
har du ikke et fast udgangpunkt og dermed ikke et punkt som du kan gendanne.
Der er mange ting der er afgørende for om farven vises korrekt - er det en
printer så spiller papirvalg, temperatur mv. ind, er det en skærm, så
spiller det omgivende lys en rolle for hvordan du ser farven.

At få en kalibreret setup er ikke nogen let opgave, og kræver investering i
udstyr eller hjælp udefra.

--
MVH Thomas
http://www.pudekamp.dk - live webcam

Fra : Esben

Dato : 12-11-05 12:40

".°o.O Thomas O.o°." <flash4 it.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> skærm, så spiller det omgivende lys en rolle for hvordan du ser farven.
>
> At få en kalibreret setup er ikke nogen let opgave, og kræver investering

Alt det er jeg bekendt med. Det jeg søger er noget i stil med photoshops
"out of gamut" funktion, blot mere specifikt. Fx oplysninger om, "hvor
langt" den farve man arbejder med i PS/Illustrator er fra det printeren kan
præstere, men soft proof funktionen er måske ok til det.

--
Esben

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 12-11-05 13:04

Esben skrev:

> Det jeg søger er noget i stil med photoshops "out of gamut"
> funktion, blot mere specifikt.

Har du prøvet et program, som kan vise et 3D gamut plot af to
eller flere profiler samtidig? Det giver som regel et udmærket
billede af, hvor langt de er fra hinanden og hvor forskellen
ligger.

Apple har deres Lab-plot til OS X og MS har for nylig frigivet
Color Plot til WinXP, som efter min mening giver Apples Lab-plot
baghjul.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Esben

Dato : 12-11-05 13:29

> [...]
>
> Apple har deres Lab-plot til OS X og MS har for nylig frigivet
> Color Plot til WinXP, som efter min mening giver Apples Lab-plot

Ja, jeg har prøvet den nye Color Settings* nye til XP, og den giver et ret
godt indtryk af de forskellige farverum/profilers udstrækning og
begrænsninger. Jeg tænkte bare på om der fandtes noget, hvor man kan taster
værdier for farver ind manuelt, så man kan se den nærmeste farver, der kan
matches.

*Hvis nogen ikke kender den, kan den hentes her:
http://www.microsoft.com/windowsxp/using/digitalphotography/prophoto/colorcontrol.mspx

--
Esben