mysql
Fra : Kristian

Dato : 11-11-05 10:03

hej jeg har brugt denne table kode til min php login
men når jeg skrive den i mysql sige den der er fejl:
#1067 - Invalid default value for 'id'

jeg bruge denne tabel som jeg har fundet på hjemmesideskolen.dk:
CREATE TABLE users(

id int( 10 ) unsigned DEFAULT '0' NOT NULL AUTO_INCREMENT ,
brugernavn varchar( 16 ) ,
PASSWORD varchar( 16 ) ,
PRIMARY KEY ( 16 )
)

er der nogle der kan se hvad der er galt ?
Vhs Kristian Ladefoged

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Benny Nissen

Dato : 11-11-05 10:34

Kristian wrote:

> id int( 10 ) unsigned DEFAULT '0' NOT NULL AUTO_INCREMENT ,

Der står at id skal sættes til default 0 og at id ikke må være 0.
Det går ikke.

Prøv med DEFAULT '1'

--
Benny Nissen

Fra : Kristian

Dato : 11-11-05 11:12

> Prøv med DEFAULT '1'
´
så kommer der en ny fejl:
#1064 - You have an error in your SQL syntax; check the manual that
corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use
near 'id int( 10 ) unsigned DEFAULT '1' NOT NULL AUTO_INCREMENT ,
brugernavn varchar' at line 1

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 11-11-05 11:20

Således skrev Benny Nissen den Fri, 11 Nov 2005 10:34:21 +0100:

>Der står at id skal sættes til default 0 og at id ikke må være 0.

Null er ikke lig med 0.

"NOT NULL" betyder at feltet ikke må være tomt/blankt og ved at sætte
DEFAULT '0' sørger man netop for dette.

Knud
--
Q: Did you hear that Captain Crunch, Sugar Bear, Tony the Tiger
and Snap, Crackle and Pop were all murdered recently..?

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 11-11-05 11:20

Således skrev Knud Winckelmann den Fri, 11 Nov 2005 11:19:39 +0100:

>ved at sætte
>DEFAULT '0' sørger man netop for dette.

Altså at det ikke er tomt.

Knud
--
Never test for an error condition you don't know how to handle.

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 11-11-05 11:16

Således skrev Kristian den 11 Nov 2005 09:03:08 GMT:

>PRIMARY KEY ( 16 )

Prøv med

PRIMARY KEY ( id )

i stedet.

Du skal fortælle den at id skal være primær nøgle.

Knud
--
I'm sorry, did I assassinate your penguin?

Fra : Kristian

Dato : 11-11-05 11:51

> Prøv med
>
> PRIMARY KEY ( id )
>
> i stedet.

så kommer fejlen:
#1067 - Invalid default value for 'id'

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 11-11-05 13:36

Således skrev Kristian den 11 Nov 2005 10:50:51 GMT:

>så kommer fejlen:
>#1067 - Invalid default value for 'id'

Hvad hvis du så dropper DEFAULT ='0' ?

Ellers prøv at høre i <news:dk.edb.database>, der passer bedre til dit
spørgsmål.

Knud
--
Recedite, plebes! Gero rem imperialem!

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 11-11-05 11:34

Således skrev Kristian den 11 Nov 2005 09:03:08 GMT:

>id int( 10 ) unsigned DEFAULT '0' NOT NULL AUTO_INCREMENT ,

Ved nærmere eftertanke, så er DEFAULT unødvendig, når du har et
autoincrement-felt, da det altid vil indeholde den næste værdi.

Jeg har lige leget lidt med en MySQL 4.0.22 via phpMyAdmin og den
ignorerer DEFAULT, uden at give en fejl.

Hvilken version sidder du med?

Knud
--
"Has she ever forgiven you?
Her eyes say, 'Maybe', but the lighter fluid in your

Fra : Kristian

Dato : 11-11-05 11:48

> Hvilken version sidder du med?

MySQL 4.1.14