Sær fejl på bundkort
Fra : Lars Hjortø

Dato : 10-11-05 20:05

Hej..

Jeg har en meget underlig fejl på mit MSI MS-6730 bundkort med et MSI
G4MX440 GeForce 4 AGP-kort.
Pludselig en dag var der en underlig skygge ved siden af muse-curseren. Lidt
efter gik maskinen kold med blå skærm.
Jeg genstartede men billedet i XP var helt "udtværet" og gået ned i 640x480
(tror jeg nok). Jeg havde et gammel Diamond Stealth PCI-kort (der var sgu
engang det var et mægtig fint kort) som jeg monterede og startede maskinen
op. Her var grafikken som den skulle være uden nogen problemer.
Så geninstallerede jeg XP på en ekstra disk og her var der ingen problemer
med det AGP-kortet før jeg installerede driverne til kortet, så skete det
samme igen.
Jeg konkluderede så at det var AGP-kortet der var noget galt med så jeg
købte et GeXCube ATI9600Pro kort og monterede, men det ville slet ikke
starte op.
Nu har jeg fået tjekket begge grafikkort og de fejler ikke noget. Jeg har
også prøvet med en anden strømforsyning og det hjalp heller ikke.
Nogen der har et godt bud på hvad der er galt?
Ellers har jeg et godt grafikkort til salg... ;-(
--
Venlig hilsen Lars Hjortø
5700 Svendborg

Fra : Ulrik Løye

Dato : 10-11-05 22:11

"Lars Hjortø" <lars.hjortoe@nospampost2.tele.dk> wrote in message
> [...]
> samme igen.
> Jeg konkluderede så at det var AGP-kortet der var noget galt med

Det lyder nu som et driver problem, enten grafik driver eller bundkortets
AGP driver. Nu er det jo ikke just et moderne kort - så har du prøvet at
installere en af de gamle drivers fra samme periode som kortet blev
produceret?

> så jeg købte et GeXCube ATI9600Pro kort og monterede, men det ville slet
> ikke starte op.

Det kan skyldes inkompatibilitet mellem AGP standarderne. Et moderne AGP
kort kan formentlig ikke bruges sammen med dit gamle bundkort; det er i
hvert fald mit bud på fejlen.

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-05 08:27

Typisk trækker nyere AGP kort på 1,5v i agp porten, mens ældre kort trækker
hele 3,x v.

Fra : Lars Hjortø

Dato : 11-11-05 16:47

"Jorgen [DK/2200)" <test> skrev i en meddelelse
> Typisk trækker nyere AGP kort på 1,5v i agp porten, mens ældre kort
> trækker hele 3,x v.

Naa.. Er de nye ikke 0.8 V? Man trækker for øvrigt heller ikke en
spænding... Det gør man kun med strøm.

Fra : Lars Hjortø

Dato : 11-11-05 16:46

"Ulrik Løye" <ulrik@loye.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> AGP driver. Nu er det jo ikke just et moderne kort - så har du prøvet at
> installere en af de gamle drivers fra samme periode som kortet blev

Jeg har prøvet med den driver der var på CD'en der fulgte med da jeg købte
kortet, der ver fejlen den sammen i mit bundkort, men installerede jeg
kortet i en anden maskine virkede det fint med den driver. Altså må der
konkluderes at kortet ikke fejler noget.

> Det kan skyldes inkompatibilitet mellem AGP standarderne. Et moderne AGP
> kort kan formentlig ikke bruges sammen med dit gamle bundkort; det er i
> hvert fald mit bud på fejlen.

Så længe det er AGP x8 mener jeg ikke der skulle være nogen forskel, de
kører alle 0,8 V. Desuden er de kodede i soklen så man ikke kan montere
noget der ikke virker sammen uden brug af vold.

Fra : Nicolai

Dato : 11-11-05 10:49

"Lars Hjortø" <lars.hjortoe@nospampost2.tele.dk> wrote in message

> Ellers har jeg et godt grafikkort til salg... ;-(

Du glemte bare at skrive hvilket gode grafikkort det drejer sig om.

Nicolai

Fra : Lars Hjortø

Dato : 11-11-05 16:49

"Nicolai" <news2004@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Du glemte bare at skrive hvilket gode grafikkort det drejer sig om.

Det kan man regne ud af sammenhængen....