Andet multimedie
bentjuul 3670
Runde hjørner
Fra : Søren

Dato : 10-11-05 16:36

Hej ..

Hvis jeg har et foto hvor jeg gerne vil have runde hjørner med en given
radius.. hvordan gør man det ?

Photo Shop

Søren Thomsen

Fra : per christoffersen

Dato : 10-11-05 17:02

"Søren" <jada@mail.ingen> skrev i en meddelelse
> Hej ..
>
> Hvis jeg har et foto hvor jeg gerne vil have runde hjørner med en given
> radius.. hvordan gør man det ?

Jeg plejer at gøre sådan her:
Jeg vælger 'Rounded Rectangle Tool' og indstiller hjørneradius som jeg vil
have den.
Med værktøjet trækker jeg en kasse ud som dækker det område, jeg gerne vil
have bliver tilbage. I 'Path-paletten' vælger jeg vector masken til den
figur jeg lige har lavet, og laver den om til en selection via menuen i den
lille trekant foroven til højre.

Den selecetion inverterer jeg(Ctrl+Shift+i) og derefter sletter jeg området.

Man kan jo også vælger at lave en layer mask ud af selectionen, - om det er
en god ide kommer meget an på, hvad man skal bruge billedet til (og hvor
meget man gider at gemme af originalen).

/Per

Fra : Søren

Dato : 10-11-05 17:38

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> en god ide kommer meget an på, hvad man skal bruge billedet til (og hvor
> meget man gider at gemme af originalen).

Hmm Hvad er Path paletten og vector maske ?
Er ny bruger af Photo Shop

Søren

Fra : per christoffersen

Dato : 10-11-05 17:58

"Søren" <jada@mail.ingen> skrev i en meddelelse
> Hmm Hvad er Path paletten og vector maske ?

Den plejer at ligge som et faneblad ved siden af layers-menuen.
Vis ikke den gør det, så kan du få den frem ved at vælge Window/Paths.
(Jeg håber du har en engelsk version...)

Hvad vector masken er giver (næsten) sg selv, når du får Path-paletten frem.

/Per