ram i amd64
Fra : Mads Sigvert

Dato : 10-11-05 16:10

Hej

Jeg har lige købt en Amd64 Dual 4200+

jeg har 2x512Mb ram i den, og skla ha købt 2*512mb til at smide i igen.
jeg mindes at have hørt noget om at når man skal ha 4 moduler i, så skal de
2 sidste være single sided ram, ellers vil der være performance tab, passer
det, eller er det bare en skrøne?

Håber nogle kan svare på det
Hilsen Mads

Fra : Hans Joergensen

Dato : 10-11-05 16:26

Mads Sigvert wrote:
> [...]
> 2 sidste være single sided ram, ellers vil der være performance tab, passer

Det med single sided synes jeg ikke giver mening.. dog vil man på
mange motherboards blive tvunget ned i DDR333-fart (kontra den
normale DDR400) når man kører med fire klodser.
Det vil nok give et performance-tab, selv om det sikkert ikke kan
mærkes i langt de fleste situationer.

Generelt anbefales det at nøjes med to klodser.

// Hans, 3800+ X2 @ 2.3GHz, 2x1gig Ballistix med herlige timings
--
Fantastiske pandekager: http://www.ph33r.dk/pancakes.shtml

Fra : Ukendt

Dato : 10-11-05 16:28

Mads Sigvert wrote:
> [...]
> 2 sidste være single sided ram, ellers vil der være performance tab, passer

hvis det er en Venice kerne eller nyere er du home free.

Fra : Mads Sigvert

Dato : 10-11-05 16:44

Det er en 4200+
er de ikke kun lavet med en kerne? kan dog ikke lige se hva slags det er
:(

Fra : Mads Sigvert

Dato : 10-11-05 16:50

et ud af jeg har en manchester model.. kan jeg så?

Fra : Ukendt

Dato : 10-11-05 16:58

Mads Sigvert wrote:
> et ud af jeg har en manchester model.. kan jeg så?

ja.

Fra : Mads Sigvert

Dato : 10-11-05 17:02

oki takker :)

nogle der så kan fortælde om der er et performance drop eller ej?

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 10-11-05 17:15

"Mads Sigvert" <madsholme@email.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> så skal de 2 sidste være single sided ram, ellers vil der være
> performance tab, passer det, eller er det bare en skrøne?

Der er den fejl at hvis du kører med CL3 ram så bliver din hastighed sænket
til DDR333 med 4 moduler. CL2,5 eller bedre (nogen siger man faktisk skal
helt op i CL2) så kan du bibeholde 400Mhz.

--
Bjarke Andersen

Fra : Hans

Dato : 10-11-05 17:27

Bjarke Andersen wrote:
> [...]
> sænket til DDR333 med 4 moduler. CL2,5 eller bedre (nogen siger man
> faktisk skal helt op i CL2) så kan du bibeholde 400Mhz.

Det *skal* være CL2. Ellers falder hastigheden til 333 MHz. og det kan
mærkes markant.

Hans

Fra : Mads Sigvert

Dato : 10-11-05 17:29

PIS og jeg har købt cl 3 :(
godt nok crosair ram.. måske kan de holde til at køre cl 2

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 10-11-05 18:48

Hans wrote:

> Det *skal* være CL2. Ellers falder hastigheden til 333 MHz. og det kan
> mærkes markant.

Jeg kører 400MHz/CL 2,5 med min Athlon x2 4400+
Det er alm. Kingston HyperX dual ram.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Hans

Dato : 10-11-05 19:20

Per Beer Hansen wrote:

> Jeg kører 400MHz/CL 2,5 med min Athlon x2 4400+
> Det er alm. Kingston HyperX dual ram.

Hvor mange moduler? 2 eller 4?

Hans

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 10-11-05 19:27

Hans wrote:

> Hvor mange moduler? 2 eller 4?

4 moduler
Bundkortet er et Asus A8N-SLI deluxe, hvis det skulle have noget at sige.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Hans

Dato : 10-11-05 19:33

Per Beer Hansen wrote:

> 4 moduler
> Bundkortet er et Asus A8N-SLI deluxe, hvis det skulle have noget at
> sige.

Det er første gang jeg hører om 400 MHz. med CL2.5 og 4 dual-rail moduler
sammen med Athlon 64, men det ville da være herligt hvis problemet er løst
på Athlon 64x2. Den går nemlig ikke på en Venice kerne, og da slet ikke på
Winchester.

Hans

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 10-11-05 19:47

Hans wrote:

> [...]
> moduler sammen med Athlon 64, men det ville da være herligt hvis
> problemet er løst på Athlon 64x2. Den går nemlig ikke på en Venice

Jeg slog lige mine ram op på Kingstons side og det viser sig at mine ram er
CL2, men de kører kun med CL 2,5 (ifølge Everest)
Everest siger dog at de kan køre CL 2 ved 333 MHz.
Mine ram kan ses her:
http://www.kingston.com/hyperx/products/khx.asp
Og de hedder KHX3200AK2/1G.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Hans

Dato : 10-11-05 20:03

Per Beer Hansen wrote:

> [...]
> ram er CL2, men de kører kun med CL 2,5 (ifølge Everest)
> Everest siger dog at de kan køre CL 2 ved 333 MHz.

De moduler har jeg prøvet og de kører ganske rigtigt CL2.5 ved 400MHz. og
CL2 ved 333MHz., hvilket de også melder tilbage via SPD. Hvis du kører CL2
og 400MHz., så har du sat timingen manuelt i bios, hvilket jeg også har
prøvet med en aldeles ustabil maskine til følge.

Jeg skiftede derfor til nogle High performance KHX3200ULK2/1G HyperX
moduler, og de kører med timingen 2-2-2-5 og 400MHz. uden problemer. I
Everest Benchmark under Latent ender de da også helt i toppen med 26.9 nS.

Hans

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 10-11-05 20:11

Hans wrote:

> [...]
> Hvis du kører CL2 og 400MHz., så har du sat timingen manuelt i bios,
> hvilket jeg også har prøvet med en aldeles ustabil maskine til følge.

Jeg har lige forsøgt at sætte dem til CL 2/400MHz, men det ændrer den så
selv tilbage (kan måske ikke boote op ved den opsætning).

> [...]
> moduler, og de kører med timingen 2-2-2-5 og 400MHz. uden problemer. I
> Everest Benchmark under Latent ender de da også helt i toppen med

OK, jeg synes nu det spiller meget godt, med de 2,5.
Først skal jeg jo lige have sparet sammen til den nye PSU.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Mads Sigvert

Dato : 10-11-05 20:03

ok så lydder det til eneste måde jeg har for at finde ud af om det går, er
ved at åbne dem og smide dem i systemet...

Fra : Mads Sigvert

Dato : 10-11-05 19:32

ok jeg har et ASUS A8N-E

Hvor stor chance er der for mine Crucial cl3 moduler kan køre cl2.5 ?
de har navnet:
CT6464Z40B
har dog ikke rigtig kunne finde noget på google

/mads

Fra : Mads Sigvert

Dato : 10-11-05 23:22

4 moduler i.. mine 2 sidste moduler er cl3.. jeg satte dem dog
til at køre cl2.5 og så valgte den selv 333 mhz men så kunne jeg selv gå ind
og ændre det til 400Mhz.. under Cpu-Z står der så nu:

FSB: 201.5

Under memory står der:
Frequency 201.5Mhz
FSB:Dram : CPU/11
Cas Latency 2.5
Ras to Cas Delay 4
Ras Precharge 4
Cycle Time 7
Bank Cycle Time 10
Dram Idle time 16

betyder det ikke at de køre 400Mhz?
og at jeg så ikke burde ha ydelse drop ved at køre med de her moduler?
såfrem det er stabilt? eller skla jeg ud og købe nye ram klodser?

Fra : Hans

Dato : 11-11-05 01:31

Mads Sigvert wrote:
> [...]
> og at jeg så ikke burde ha ydelse drop ved at køre med de her moduler?
> såfrem det er stabilt? eller skla jeg ud og købe nye ram klodser?

De kører 400 MHz. og såfremt systemet er stabilt er der ingen grund til at
skifte ram.

AMD har åbenbart forbredret timingen i DDR-controlleren på Athlon 64x2, så
det kan lade sig gøre og bruge fire CL2.5 moduler, men det er heldigvis ikke
første gang vi har set den slags fra AMD. Det har dog den uheldige effekt at
det er ret uigennemskueligt og finde ud af hvilke moduler som kan anvendes,
da de ikke er ret gode til at dokumentere det på deres hjemmesider.

Hans

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 11-11-05 07:51

> 4 moduler i.. mine 2 sidste moduler er cl3.. jeg satte dem dog
> til at køre cl2.5 og så valgte den selv 333 mhz men så kunne jeg selv
> gå ind og ændre det til 400Mhz.. under Cpu-Z står der så nu:

Alle moduler Crucial CT6464Z40B?

--
Bjarke Andersen

Fra : Mads Sigvert

Dato : 11-11-05 14:12

est med 4x double sided ram moduler, der kørte cl2.. (de 2
moduler var cl3 men blev sat til at køre cl2.5)

her er mine test:

3dmark01:

2gb ram : 24356
1gb ram : 23912

SiSoftware Sandra 2005:

mem bandwidth benchmark:

2gb - 4696MB/s - 4712MB/s
1gb - 4679MB/S - 4692MB/S
Cache & Memory Benchmark

Cache & Memory Benchmark:

2gb

Benchmark Results
Combined Index : 5670 MB/s
Speed Factor : 7.3
2kB Blocks : 16102 MB/s
4kB Blocks : 16803 MB/s
8kB Blocks : 17172 MB/s
16kB Blocks : 17127 MB/s
32kB Blocks : 14947 MB/s
64kB Blocks : 13998 MB/s
128kB Blocks : 10680 MB/s
256kB Blocks : 9407 MB/s
512kB Blocks : 9305 MB/s
1MB Blocks : 2384 MB/s
4MB Blocks : 2366 MB/s
16MB Blocks : 2372 MB/s
64MB Blocks : 2370 MB/s
256MB Blocks : 2370 MB/s
Results Interpretation : Higher index values are better.

1gb

Benchmark Results
Combined Index : 5599 MB/s
Speed Factor : 7.5
2kB Blocks : 16026 MB/s
4kB Blocks : 16802 MB/s
8kB Blocks : 17175 MB/s
16kB Blocks : 17134 MB/s
32kB Blocks : 14956 MB/s
64kB Blocks : 13998 MB/s
128kB Blocks : 10681 MB/s
256kB Blocks : 9508 MB/s
512kB Blocks : 9431 MB/s
1MB Blocks : 2326 MB/s
4MB Blocks : 2310 MB/s
16MB Blocks : 2304 MB/s
64MB Blocks : 2302 MB/s
256MB Blocks : 2303 MB/s
Results Interpretation : Higher index values are better.

Alstå vil jeg konkludere at 4x double sided ram moduler ikke sætter
hastigheden ned