Hvad er problemet?
Fra : ----PS

Dato : 10-11-05 11:09

Min søns pc vil ofte ikke starte op. Vi kan se, at den ikke finder
harddiskene, og må flere gange manuelt i bios få den til at søge efter
disse - lykkes ofte ikke i første forsøg - men så pludselig er de der, og
han kan starte normalt op.
Men det sker som sagt ofte, tit flere gange om dagen, omend problemet altid
løses ved ovennævnte metode.
Men hvis nu jeg skal fatte i pungen og købe et eller andet til hans pc, som
kan løse dette, hvad skal det så være som skal udskiftes? Ligger problemet
mon i bundkortet (abit kv7v) eller i Ram (2x512 ddr) eller i processoren
(AMD athlon (tm)xp 3000+) ?
For det kan jo ikke være harddiskene, det er galt med, da det er flere som
samtidig ikke findes..?!
preben

Fra : steffendenize

Dato : 10-11-05 11:39

Jeg har et lignende problem. Først troede jeg også det var
harddiskene den var galt med. Det lader dog ikke til at være
tilfældet. Jeg tror nærmere at det er bundkortet der er røget sig en
tur. Lidt irriterende da et skift i bundkort kan betyde at man skal ud
og give penge for noget der er under udfasning.

/Steffen

Fra : Peter Schrøder

Dato : 10-11-05 11:52

----PS skrev:

> For det kan jo ikke være harddiskene, det er galt med, da det er
> flere som samtidig ikke findes..?!
> preben

Jeg synes det lyder som strømforsyningen.
Harddiske som spinnes op trækker en del strøm.
Måske PSU'en er lige lidt klejn til opgaven?
Peter Schrøder

Fra : Peter

Dato : 10-11-05 11:55

"----PS" <remove_pbs@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> processoren (AMD athlon (tm)xp 3000+) ?
> For det kan jo ikke være harddiskene, det er galt med, da det er flere som

Efter at have checket backup batteriet, ville jeg kaste min største mistanke
på strømforsyningen.

PeterB

Fra : Lars & Jane

Dato : 10-11-05 14:19

"Peter" <doc_069X@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "----PS" <remove_pbs@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
>>

> Efter at have checket backup batteriet, ville jeg kaste min største
> mistanke på strømforsyningen.
>
> PeterB
Helt enig med Peter, har selv prøvet det 2 gange hvor det bare viste sig et
nyt batteri var løsningen ( værd at prøve )
Lars...

Fra : ----PS

Dato : 10-11-05 16:26

> Helt enig med Peter, har selv prøvet det 2 gange hvor det bare viste sig
> et nyt batteri var løsningen ( værd at prøve )

Altså - taler I om det lille knapbatteri, der sidder på bundkortet? Kan man
bare uden videre tage det ud og sætte nyt i uden at "et eller andet"
forsvinder?
Og hvis det kun er til backup - hvorfor skulle det så influere på normal
drift, som vel ikke kører på "backup"??
Preben

Fra : Lars & Jane

Dato : 10-11-05 17:10

> [...]
> forsvinder?
> Og hvis det kun er til backup - hvorfor skulle det så influere på normal
Jeps netop den lille runde 3v. " sølvdims "
Styrer netop dine indsstillinger / ændringer / harddisk parametre i biosen,
og er den ved at løbe tør for strøm så går bios amok.
Og ja når man skifter et batteri, forsvinder indstillingerne i bios
somregelt til "Deafault " så første gang efter skal man ind at sætte den op
igen... lige som du jo allerede gør nu...
( 3 Volt - Så kører det for dig )
Mvh Lars & Jane

Fra : kk

Dato : 10-11-05 19:16

"Lars & Jane" <ljgk@vejen-net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> somregelt til "Deafault " så første gang efter skal man ind at sætte den
> op igen... lige som du jo allerede gør nu...
Skift batteriet mens PC' en kører, så mister du ikke noget.
Kræver en rolig hånd og stive tarme, men almindeligvis går det godt, hvis
man ikke bruger metalværktæj. En træpind skulle være nok.
mvh
kk

Fra : Jacob Vind

Dato : 10-11-05 23:57

> Skift batteriet mens PC' en kører, så mister du ikke noget.
> Kræver en rolig hånd og stive tarme, men almindeligvis går det godt, hvis
> man ikke bruger metalværktæj. En træpind skulle være nok.

Det vil jeg på ingen måde anbefale, der skal kun en lille gnikst af
statisk elektricitet til før det kan koste meget dyrt i ødelagt hardware!

Det tager vel kun 3 minutter at lave de justereringer der evt. er
nødvendige i bios.

/Jacob.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-11-05 07:36

"kk" <kru@nospammail.dk> skrev

> Skift batteriet mens PC' en kører, så mister du ikke noget.
> Kræver en rolig hånd og stive tarme, men almindeligvis går det godt, hvis
> man ikke bruger metalværktæj. En træpind skulle være nok.

NEJ!

Lad være med den slags idiot tiltag.

Kun en tåbe og folk, som ikke aner en disse om tingene roder med en tændt
computer.

Smutter batteriet, kan du kortslutte et eller andet og det er et nyt
bundkort vel ikke værd, blot for at spare to sekunders arbejde?

Claus

Fra : Rado

Dato : 10-11-05 23:58

On Thu, 10 Nov 2005 14:18:46 +0100, "Lars & Jane" <ljgk@vejen-net.dk>
wrote:

>Helt enig med Peter, har selv prøvet det 2 gange hvor det bare viste sig et
>nyt batteri var løsningen ( værd at prøve )

Hvorfor bruger man egentlig ikke Flash RAM (der jo ikke kræver strøm)
i BIOS?

--
Rado

You can always tell the pioneers - they're the ones with arrows in their
backs.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-11-05 07:38

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev

> Hvorfor bruger man egentlig ikke Flash RAM (der jo ikke kræver strøm)
> i BIOS?

Sikkert fordi det er for nemt at slette eller på anden måde for påvirkelig.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-11-05 11:52

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev

> Hvorfor bruger man egentlig ikke Flash RAM (der jo ikke kræver strøm)
> i BIOS?

Jeg glemte fuldstændig den mest åbenlyse grund; uret skal jo have strøm
alligevel..

Claus

Fra : Rado

Dato : 14-11-05 02:06

On Sat, 12 Nov 2005 11:52:16 +0100, "Claus Tersgov"
<nospamnews@tersgov.dk> wrote:

>"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev

>Jeg glemte fuldstændig den mest åbenlyse grund; uret skal jo have strøm
>alligevel..

Nåja. :) Iøvrigt bruger man vel også Flash RAM nu jeg tænker mig om -
eller ville maskinen jo blive ubrugelig hvis batteriet løber tør eller
bliver afbrudt. Men det er jo kun de individuelle indstillinger der
ryger når det sker. Så der må være både Flash og alm. RAM i,

Fra : steffendenize

Dato : 12-11-05 18:38

Jeg har fulgt med i diskussionen om hvad der kunne være galt med PS's
computer. Jeg har nu skriftet cmos batteriet med lige meget har det
hjulpet. Computeren startet stadig kun op når det passer den? Er det
så mainboardet der er noget galt med?

/Steffen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-11-05 19:58

"steffendenize" <steffendenize@gmail.com> skrev

[...]

Så er det nok strømforsyningen eller måske lytterne på boardet, der er ved
at stå af. Alternativt er det en enhed, som er ved at stå af, og som så
begynder at trække meget strøm. Prøv først med en anden PSU.

Hjælper det ikke, så prøv dernæst at koble *alt* fra, og sæt tingene i een
ad gangen, så du starter maskinen kold hver gang med en ny enhed.

Claus

Fra : ----PS

Dato : 13-11-05 11:11

> Hjælper det ikke, så prøv dernæst at koble *alt* fra, og sæt tingene i
> een ad gangen, så du starter maskinen kold hver gang med en ny enhed.

Forstår godt forslaget - men problemet er jo også, at det ikke er hver gang,
den ikke vil starte, omend det typisk sker mindst èn gang om dagen. Så
metoden er ikke skudsikker.
Jeg kunne ønske mig et eller andet stykke software, som direkte kunne udpege
det svage led i kæden..Sådan noget som strømforsyningen må man da kunne
effektmåle?
Ps

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-11-05 12:15

"----PS" <remove_pbs@adslhome.dk> skrev

> Jeg kunne ønske mig et eller andet stykke software, som direkte kunne
> udpege det svage led i kæden..Sådan noget som strømforsyningen må man da
> kunne effektmåle?

Den software findes kun inde i dit hoved

Det hjælper ikke en dyt at måle på din psu, fordi det kan sagtens skyldes,
at diverse enhender er begyndt at bruge mere strøm, som en følge af, at de
er ved at stå af. Det kan også skyldes støv, dårlig kontakt i stik og 117
andre ting....

Der er desværre ingen nemme løsninger...

Claus

Fra : steffendenize

Dato : 13-11-05 15:32

>Så er det nok strømforsyningen eller måske lytterne på boardet, der er ved
>at stå af. Alternativt er det en enhed, som er ved at stå af, og som så
>begynder at trække meget strøm. Prøv først med en anden PSU.

Jeg har ikke lige en ekstra psu ved hånden der er på 400W

>Hjælper det ikke, så prøv dernæst at koble *alt* fra, og sæt tingene i een
>ad gangen, så du starter maskinen kold hver gang med en ny enhed.

Ok, jeg prøvede med at tage dvd-drevet af så jeg havde kun havde cpu,
gfx, floppy og to stænger 512 RAM. Det virkede ikke. Så prøvede jeg
at tage en stang ram ud og nu starter den. Så prøvede jeg at sætte
dvd-drevet i igen og så nægtede den. Så nu kører den uden dvd og
med 512 mb ram. Jeg har tidligere kørt en mem test i forbindelse med
installation af SUSE 10 og den fandt ingen problemer. Det kunne godt
tyde på at det var psu'en der var ved at være en smule defekt.
En anden ting er at BIOS registrerer min cpu forkert. Det er en barton
2800+ men bios siger 2200+.

PSU'en er en 400W Colorit. Den har tidligere trukket hele systemet
fint. Er det mon på tide at få en ny? Og hvor stor skal den så
være. Den skal trække 9800 pro 128mb gfx, gerne 2 sata, dvd-brænder
og 1024mb ram og så barton 2800+ på et AsRock k7s8xe+ mobo.

/steffen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-11-05 09:23

[...]

Du skal ikke gå så højt op i watt, det er kvaliteten, det handler om. 300
watt i en kvalitets psu er langt bedre end 400 watt i en pap psu.

Så gå efter ordentlig kvalitet.

Claus

Fra : steffendenize

Dato : 14-11-05 09:47

Claus Tersgov wrote:

> Du skal ikke gå så højt op i watt, det er kvaliteten, det handler om. 300
> watt i en kvalitets psu er langt bedre end 400 watt i en pap psu.
>
> Så gå efter ordentlig kvalitet.

Det ville den har måske være:

eller måske:

Og har de overhovedet stik til 'gamle' agp-kort?

/Steffen