hvad skal lægen bruge?
Fra : Brian k

Dato : 09-11-05 22:36

Hej

Jeg har min datter mistænkt for at have enten blære eller
underlivsbetændelse, hvad skal lægen bruge for at finde ud af det?

Og ja...jeg er godt klar over at han naturligvis skal bruge min datter

Jeg tænkte mere på om han bare skal have en urinprøve for at fastslå det,
eller om hun skal undersøges (for det tror jeg ikke hun lige syntes er så
fedt...de er jo lidt blufærdige - selv om hun kun er 8 år)

For hvis det bare er en urinprøve, så kan jeg jo bare koge et glas af og
lade hende tisse i det herhjemmefra.....

mvh
brian

Fra : Ukendt

Dato : 09-11-05 22:53

"Brian k" <brian@nospam.com> skrev i en meddelelse news:43726bb5$0$78283

> For hvis det bare er en urinprøve, så kan jeg jo bare koge et glas af og
> lade hende tisse i det herhjemmefra.....

En urinprøve er nok og gerne hurtigst muligt. Blærebetændelse kan være
temmelig ulideligt og smertefuldt. Lægen ( eller sekretæren ) kan teste
prøven på et par minutter. Nogen gange dyrker de den så for, at fastslå om
de har givet den rette behandling.
Husk at få din datter til at drikke en masse. God bedring med hende.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Milea

Dato : 09-11-05 23:02

"Brian k" <brian@nospam.com> wrote in

> [...]
>
> For hvis det bare er en urinprøve, så kan jeg jo bare koge et glas af
> og lade hende tisse i det herhjemmefra.....

Du kunne også smutte forbi apoteket og købe et uringlas - det koster max.
5-10 kr.
Jeg mener det er bedst, at det er morgenurinen man aflevere......

Hvis det er blærebetændelse, vil din datter have ondt når hun tisser,
samt vil det svie. Ved blærebetændelse er det vigtigt at drikke meget
vand - og det er bare slet ikke sjovt, når man ikke har lyst il at tisse,
når det gør så ondt!

/Milea

Fra : Nette

Dato : 09-11-05 23:08

"Milea @hotmail.com>" skrev

> [...]
> samt vil det svie. Ved blærebetændelse er det vigtigt at drikke meget
> vand - og det er bare slet ikke sjovt, når man ikke har lyst il at tisse,

Hmm, er det mon kun gravide, der kan have blærebetændelse uden at det gør
ondt, når man tisser?

Nette

Fra : Jens E. Nyborg

Dato : 10-11-05 05:41

Hej.

Nej det er ikke kun gravide, der kan have blærebetændelse uden at det
gør ondt. Jeg havde kronisk blærebetændelse da barn, det stoppede af sig
selv da jeg var omkring 14, men jeg kunne ikke mærke det.

Fra : Lars Raaby

Dato : 10-11-05 22:06

Jens E. Nyborg skrev:
> [...]
> gør ondt. Jeg havde kronisk blærebetændelse da barn, det stoppede af sig
> selv da jeg var omkring 14, men jeg kunne ikke mærke det.

Jeg syntes at jeg har fået fortalt at det er meget sjælent at
drenge/mænd får blærebetændelse.

--
MVH
Lars Raaby

Fra : Anita

Dato : 10-11-05 09:21

Nette <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> skrev:
> Hmm, er det mon kun gravide, der kan have blærebetændelse uden at
> det gør ondt, når man tisser?

Nej. Min bror har haft det to gange uden at have ondt ved tisning... Til
gengæld blev han så syg at han blot lå i sengen med drønhøj feber.

Og det er, som en anden nævner her i tråden, vigtigt at søge behandling
hurtigt. Min bror blev afvist ved vagtlægen om fredagen (da de ikke kunne
måle det i urinen) - om søndagen var det så slemt, at de var bange for alle
mulige følgevirkninger. Efterfølgende krævedes det flere undersøgelser, dels
for undersøge om betændelsen havde bredt sig og dels for at fnde ud af
hvorfor han fik blærebetændelse, noget som mænd ikke så ofte får.

Venligst Anita

Fra : Milea

Dato : 10-11-05 18:39

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> wrote in

> "Milea @hotmail.com>" skrev

> Hmm, er det mon kun gravide, der kan have blærebetændelse uden at det
> gør ondt, når man tisser?
>
> Nette

Men egentligt 'sjovt' at du spørger, for kan huske de 2x jeg har haft
blærebetændelse (den ene gang da jeg var gravid), at det første læge
spurgte om har været: "gør det ondt når du tisser?"

/Milea

Fra : Ukendt

Dato : 10-11-05 19:58

"Milea @hotmail.com>" <mileamillz<REMOVE> skrev i en meddelelse

> Men egentligt 'sjovt' at du spørger, for kan huske de 2x jeg har haft
> blærebetændelse (den ene gang da jeg var gravid), at det første læge
> spurgte om har været: "gør det ondt når du tisser?"

Første gang jeg havde blærebetændelse mærkede jeg ingenting ( til at begynde
med ), selvom jeg tissede blod.
Når man er gravid bliver der jo jævnligt taget urinprøver, så en evt.
blærebetændelse bliver nok opdaget så hurtigt, at man tit ikke når, at mærke
symptomerne.

Hvis det står rigtig slemt til, render man på toilettet hele tiden, men man
kan ikke tisse, selvom man føler, en enorm tissetrang. Det er yderst
ubehageligt.

Hvordan går det med datteren, Brian ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Brian k

Dato : 10-11-05 23:06

Buffy wrote:

--snip--

> Hvordan går det med datteren, Brian ?
>
> Mvh. www.tjekmig.dk

Tak fordi at du spørger

Faktisk var jeg ret sikker på at der ikke var noget galt - da udmeldingen
blot var at det "sve" lidt - ikke når hun tissede - men bare før sengetid.
Hun fik et hurtigt brusebad og efterfølgende var der ikke mere. (tis kan jo
også være lidt syre holdigt engang i mellem - det kombineret med et hudtyndt
og følsomt område, kan vel af naturlige årsager give lidt sven engang i
mellem).

Men min hensigt var at spørge hende igen om morgenen om det sve - og uanset
svaret bede hende om at tisse i glasset. Udeldingen var at der ikke var
noget om morgenen - heller ikke da hun tissede. Der har heller ikke været
noget resten af dagen - så morgen"prøven" er tilbage hvor den hører til - i
toilettet

(men jeg holder naturligvis øje med hende de næste par dage).

Tak for hjælpen og forespørgelsen.

Mvh
Brian

Fra : Nette

Dato : 10-11-05 20:30

"Nette" skrev

> Hmm, er det mon kun gravide, der kan have blærebetændelse uden at det gør
> ondt, når man tisser?

Tak for jeres svar.... Så fik vi DEN myte aflivet.

Nette

Fra : Brian k

Dato : 09-11-05 23:28

Hej

Takker alle for hjælpen.

Det bliver et kogt glas, da det jo er lidt svært at smutte forbi apoteket -
når begge poder ligger og sover.

Mvh
Brian

Fra : Torben Borre Larsen

Dato : 14-11-05 16:53

Lars Raaby <Lars.Raaby@kabelmail.dk> den 10. november 2005 kl. 22:06 +0100
skrev:
>Jeg syntes at jeg har fået fortalt at det er meget sjælent at
>drenge/mænd får blærebetændelse.
Næh... De får blæreRØVSbetændelse --:)

Undskyld, - jeg kunne ikke lade være.
--