Julefrokost - fradrag?
Fra : Iznogood

Dato : 09-11-05 19:30

Hej Gruppe,

Jeg har et lille enkeltmandsfirma.

Hvert år samles alle lokale virksomheder til en stor julefrokost.
Den vil jeg gerne deltage i, men kan jeg trække udgiften fra?
Hvis ja, det hele?

Må jeg invitere min kone med, og trække det fra?
Må jeg invitere kunder med?

Iz

Fra : KNT

Dato : 09-11-05 20:40

Kunne du ikke bare deltage - være glad og betale hvad det koster?

Knud

Fra : Allan Soerensen

Dato : 10-11-05 09:09

"KNT" <knud.thomsensle@tprivat.dk> skrev i en meddelelse

> Kunne du ikke bare deltage - være glad og betale hvad det koster?

Hvad med at svarer på det manden spørger om, i stedet for forargede
kommentarer.

Fra : KNT

Dato : 10-11-05 17:08

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> "KNT" <knud.thomsensle@tprivat.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad med at svarer på det manden spørger om, i stedet for forargede
> kommentarer.

Det eneste korrekt svar er : Betal selv eller bliv hjemme!

Knud

Fra : BJ

Dato : 10-11-05 19:52

"KNT" <knud.thomsensle@tprivat.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det eneste korrekt svar er : Betal selv eller bliv hjemme!

.... og du skulle finde dig et arbejde!

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : KNT

Dato : 10-11-05 19:56

> "KNT" <knud.thomsensle@tprivat.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> ... og du skulle finde dig et arbejde!

Jeg har masser at lave så jeg mangler ikke arbejde.
Jeg kan også finde ud af at betale for min julefrokost uden nødvendigvis at
skulle have skattefradrag for det.

Knud

Fra : BJ

Dato : 10-11-05 19:59

"KNT" <knud.thomsensle@tprivat.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg har masser at lave så jeg mangler ikke arbejde.

Det er altid rart med et langt fortov.

> Jeg kan også finde ud af at betale for min julefrokost uden nødvendigvis
> at skulle have skattefradrag for det.

Der er vel heller ingen fare for nogen inviterer dig.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 10-11-05 20:22

"BJ" wrote

> Der er vel heller ingen fare for nogen inviterer dig.

Jeps Knud har altid selv måtte betale ...
Brødnid er en slem ting

- Peter

Fra : BJ

Dato : 10-11-05 20:23

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeps Knud har altid selv måtte betale ...

Det kan ikke undre én.

> Brødnid er en slem ting

Rønnebærerne er som bekendt altid sure.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : KNT

Dato : 10-11-05 21:09

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
> "BJ" wrote

> Jeps Knud har altid selv måtte betale ...
> Brødnid er en slem ting

Jeg betaler ikke altid selv, men jeg ser ingen grund til at jeg skulle
betale for alle andre - og det er jo det der sker når det trækkes ind over
skatten.

Knud

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 10-11-05 21:46

"KNT" wrote

> Jeg betaler ikke altid selv, men jeg ser ingen grund til at jeg skulle
> betale for alle andre - og det er jo det der sker når det trækkes ind
> over skatten.

Og?

Hvis det er legalt at trække det fra så er det legalt

NB! Jeg ved ikke om julefrokosten kan trækkes fra

Personligt synes jeg det er problematisk at man skal have en revisor for
kunne udnytte sine fradrag fuldt ud
Men hvad pokker i mange tilfælde så betaler det udgifterne til revisoren og
man kan lave noget der er sjovere og giver rigtige penge i kassen

- Peter

Fra : BJ

Dato : 10-11-05 22:42

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Personligt synes jeg det er problematisk at man skal have en revisor for
> kunne udnytte sine fradrag fuldt ud

Helt enig.

Det er galmandsværk = socialdemokratisk tankegang at have en
skattelovgivning som igen mennesker forstå inkl.. medarbejderne hos SKAT.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : BJ

Dato : 10-11-05 22:41

> [...]

> Jeg betaler ikke altid selv, men jeg ser ingen grund til at jeg skulle
> betale for alle andre - og det er jo det der sker når det trækkes ind

Hvis en virksomhed (leverandør eller ansættelsesforhold) inviterer dig på
(jule-)frokost, kan du sagtens bille mig ind, du selv betaler, for det skal
jo ikke gå ud over andre!

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Allan Soerensen

Dato : 11-11-05 10:06

> [...]
>
> Jeg betaler ikke altid selv, men jeg ser ingen grund til at jeg skulle
> betale for alle andre - og det er jo det der sker når det trækkes ind

Prøv liget tænk på alle de lønmodtagere, der i disse måneder deltager i
diverse arbejdsgiverbetalte julefrokoster, mon ikke arbejdsgiveren kan
trække udgifterne fra?
Når vi kommer lidt længere frem får de samme lønmodtagere en
arbejdsgiverbetalt julegave, som er skattefri op til 500 Kr. Mon ikke
arbejdsgiveren trækker udgiften fra.
Samme lønmodtager har naturligvis en delvist arbejdsgiverbetalt
pensionsordning, en arbejdsgiverbetalt sundhedsforsikring, kantineordning
som arbejdsgiveren giver et tilskud til, samt naturligvis fri telefon, avis,
motionsrum, og fri kaffe og frugt på arbejdspladsen. Mon ikke arbejdsgiveren
trækker udgifterne fra?

Som selvstændig er udvalget af lovlige "frynsegoder" særdeles begrænset,
netop pga. nidkære personer som dig, så det er relevant Iznogood spørger om
han kan tillade sig at trække udgiften fra for deltagelse i en julefrokost
sammen med byens øvrige erhvervsdrivende.

Du har absolut ingen grund til at komme med dine nidkære kommentarer. Du er
tydeligvis ikke selvstændig, men den dag du evt. kvitter din forkælede
lønmodtager tilværelse, vil du opdage hvor mange skatteyderbetalte goder du
havde tidligere.

PS: Jeg er glad for at være selvstændig, selv om jeg sagde farvel til
temmelig mange frynsegoder som lønmodtager.

Fra : BJ

Dato : 11-11-05 16:28

> [...]

> Prøv liget tænk på alle de lønmodtagere, der i disse måneder deltager i
> diverse arbejdsgiverbetalte julefrokoster, mon ikke arbejdsgiveren kan

Det er spildte ord på Ballelars.

En meget stor del af lønmodtagere fatter ikke sammenhængen, når talen falder
på selvstændige.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : KNT

Dato : 11-11-05 17:12

> [...]
> lønmodtager tilværelse, vil du opdage hvor mange skatteyderbetalte goder

Jeg er faktisk selvstændig - men derfor kan jeg altså godt betale mine
private udgifter af egen lomme. Spørgeren talte jo ikke om at skulle trække
et beløb fra brugt i firmaøjemed, men sine egne og kones udgifter ved at
deltage i en julefrokost som intet (direkte) med firmaet har at gøre.

Knud

Fra : alexbo

Dato : 11-11-05 17:31

"KNT" skrev

> Spørgeren talte jo ikke om at skulle trække et beløb fra brugt i
> firmaøjemed, men sine egne og kones udgifter ved at deltage i en
> julefrokost som intet (direkte) med firmaet har at gøre.

Det kommer nok an på hvordan man læser spørgsmålet.
Iznegood ønsker at møde andre firmaer ved en julefrokost, det er et udmærket
sted at skabe kontakter.
Hvis de andre har konen med, vil det være klogt også at have det.
Om ikke andet så sikrer det at Iznegood ikke blamerer sig for meget.
Jeg kan ikke noget galt i at spørge om udgiften til dette er
fradragsberettiget.
Jeg ville bare gøre det.

mvh
Alex Christensen

Fra : Allan Soerensen

Dato : 11-11-05 17:53

"KNT" <knud.thomsensle@tprivat.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er faktisk selvstændig - men derfor kan jeg altså godt betale mine
> private udgifter af egen lomme.

Det kan spørgeren sikkert også godt, men hvis han uden problemer kan trække
beløbet fra vil det være underligt ikke at gøre det. Jeg kunne faktisk også
godt tænke mig at få svar på spørgsmålet i stedet for forargede kommentarer.
Er du nu så sikker på at der er tale om en "privat udgift" når der er tale
om en sammenkomst med områdets øvrige virksomhedsejere? Jeg kunne i hvert
fald godt argumentere for det modsatte.

> Spørgeren talte jo ikke om at skulle trække et beløb fra brugt i
> firmaøjemed, men sine egne og kones udgifter ved at deltage i en
> julefrokost som intet (direkte) med firmaet har at gøre.

Hvori består forskellen på det spørgeren spørger om og så det faktum at de
fleste lønmodtagere, som den største selvfølge, deltager i en
arbejdsgiverbetalt julefrokost? Var spørgerens virksomhed et ApS eller A/S
var spørgsmålet enkelt, for så var han lønmodtager og skulle naturligvis
ikke betale firmaets julefrokost af egen lomme.
Jeg ved ikke om man som ejer af en personligejet virksomhed, kan tillade sig
samme "luksus" som alle lønmodtagere og personligt ville jeg betale af egen
lomme. Ikke fordi jeg ser noget forkert i at lade virksomheden betale, men
for at slippe for at skulle diskutere en så tåbelig ting næste gang jeg skal
til torskegilde for at argumentere for en masse andre tåbelige ting, som er
komplet latterlige set i forhold til min virksomheds indtjening og dermed
skattegrundlag.

Fra : BJ

Dato : 12-11-05 00:13

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> sig samme "luksus" som alle lønmodtagere og personligt ville jeg betale af

Det lige netop her kæden springer totalt af for en stor del af lønmodtagere.

De fatter ikke en adm. direktør (normalt) er en ansat lønmodtager og nyder
samme "goder" som alle andre i virksomheden (med de samme skattemæssige
fradrag).

Er man selvstændig, skal man naturligvis betale alt af egen lomme (for man
er naturligvis mangemillionær og i øvrigt et rigt svi.).

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Emil

Dato : 10-11-05 07:58

Hvis det har firma relation vil jeg da mene at du kan trække det fra som
repræsentation.

Husk kun 25 % fradrag for repræsentation

mvh
www.accp.dk

Lars

Fra : Brian R.

Dato : 10-11-05 10:16

Julefrokost for personale m/påhæng, herunder også indehaver m/påhæng er
fuldt ud fradragsberettigede.

Såfremt der er kunder med skal udgiften opdeles, idet disse falder ind under
reglerne for repræsentation - dvs. 25% fradrag.

Vær opmærksom på, at du kan få 1/4 af momsbeløbet retur fra toldvæsenet på
alle restaaurationsydelser, når julefrokosten holdes ude i byen.

Mvh,
Brian

Fra : Iznogood

Dato : 11-11-05 18:19

At tænke sig, ét lille spørgsmål kan trække så mange svar - dog uden at få
et præcist svar.
Men tak alle - det har været særdeles morsomt at læse indslagene.

Selvfølgelig kan jeg selv betale, men hvis det er tilladt at trække fra -
hvorfor skulle jeg så ikke gøre det.

Og jo, selvfølgelig er det ikke kun for egen fornøjelses skyld, det er
selvfølgelig for at skabe kontakter.

knt> din recept på antacida skal vist fornyes..

Iz

Fra : KNT

Dato : 12-11-05 09:34

> [...]
> Men tak alle - det har været særdeles morsomt at læse indslagene.
>
> Selvfølgelig kan jeg selv betale, men hvis det er tilladt at trække fra -

Det er da en syg holdning at skabe udgifter fordi de kan trækkes fra!
Jeg kender da også nogle (landmænd) som foretager enorme (urentable)
investeringer blot for at kunne trække noget fra - og dermed være fritaget
for at betale til samfundet.

> Og jo, selvfølgelig er det ikke kun for egen fornøjelses skyld, det er
> selvfølgelig for at skabe kontakter.

Mon du skaber mange kontakter ved at komme til julefrokost med dine naboer
(som jeg antager du allerede er i kontakt med) - og hvad har din kone med
det at gøre?

Knud

Fra : Allan Soerensen

Dato : 12-11-05 10:17

"KNT" <knud.thomsensle@tprivat.dk> skrev i en meddelelse

> Det er da en syg holdning at skabe udgifter fordi de kan trækkes fra!

Du trænger sgu til nye briller, hvis du kan nå frem til den konklusion i
Iznogood´s post.

Fra : BJ

Dato : 12-11-05 13:52

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Du trænger sgu til nye briller, hvis du kan nå frem til den konklusion i
> Iznogood´s post.

Han er nok ansat ved SKAT.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Iznogood

Dato : 12-11-05 10:29

> [...]
> Jeg kender da også nogle (landmænd) som foretager enorme (urentable)
> investeringer blot for at kunne trække noget fra - og dermed være fritaget

Hvis det er lovligt at trække fra, så trækker jeg det fra. Sygt eller ej.

> Mon du skaber mange kontakter ved at komme til julefrokost med dine naboer
> (som jeg antager du allerede er i kontakt med) - og hvad har din kone med
> det at gøre?

Tvivler på at du er som tidligere nævnt er selvstændig.
Hvis du er det, så gætter jeg på at du er over 60. Du virker ihvertfald som
en meget gammeldags "leder"
Du fatter i hvertfald ikke hvad er godt netværk er.
Og et godt netværk kan fint skabes under en julefrokost.

Men skal vi ikke bare stoppe her med den konklusion, at du ikke ved om det
kan trækkes fra eller ej.

Husk nu det med din recept.

Iz

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 12-11-05 11:01

KNT wrote:

> [...]
> Jeg kender da også nogle (landmænd) som foretager enorme (urentable)
> investeringer blot for at kunne trække noget fra - og dermed være fritaget

Kunne det ikke også være fordi folk tror at bare de
kan trække det fra så koster det dem ikke penge?

JonB

Fra : BJ

Dato : 12-11-05 14:09

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Kunne det ikke også være fordi folk tror at bare de
> kan trække det fra så koster det dem ikke penge?

Jeg kender i hvert fald én skatteassistent, der har den tro.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : alexbo

Dato : 12-11-05 17:57

"Jon Bendtsen" skrev

> Kunne det ikke også være fordi folk tror at bare de
> kan trække det fra så koster det dem ikke penge?

Det tror jeg ikke, det er gerne "de andre" der tror det.
Mon ikke alle selvstændige har hørt," jamen du kan da trække det fra", som
om tingene bliver billigere af det.

mvh
Alex Christensen

Fra : BJ

Dato : 12-11-05 18:25

KLIP

> Det tror jeg ikke, det er gerne "de andre" der tror det.
> Mon ikke alle selvstændige har hørt," jamen du kan da trække det fra", som
> om tingene bliver billigere af det.

Det hele er et spørgsmål om cost benefit beregning.

Jeg kender i hvert fald én skatteassistent som målrettet kører den taktik.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~