Kalde en funktion flere gange i træk
Fra : Silas Boye Nissen

Dato : 09-11-05 19:48

Jeg kalder en funktion med forskellige værdier og et ubestemt
antal gange.

Eksempel:
<?
billed_aarstal("1981");
billed_aarstal("1995");
billed_aarstal("2000");
billed_aarstal("2002");
?>

Er det ikke muligt at sammentrække det, så man kun skriver
billed_aarstal en gang? I stil med, hvad man kan med variabler og
arrays.

Venlig hilsen,
Silas Boye Nissen
www.sporvognsrejser.dk

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-11-05 19:58

Silas Boye Nissen skrev:

> Jeg kalder en funktion med forskellige værdier og et ubestemt
> antal gange.

> Eksempel:

> <?
> billed_aarstal("1981");
> billed_aarstal("1995");
> billed_aarstal("2000");
> billed_aarstal("2002");
> ?>

> Er det ikke muligt at sammentrække det, så man kun skriver
> billed_aarstal en gang?

Jeg kan se to måder:

Du kan omskrive funktionen til at tage et array og så gentage
operationen for hvert element, eller du kan lave en for-løkke der
sender en parameter ad gangen til den nuværende funktion. Den
løkke kan så fodres fra et array. Reelt er de to løsninger dog
ens.

--
Bertel

Fra : Silas Boye Nissen

Dato : 10-11-05 13:53

Bertel Lund Hansen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> [...]
> sender en parameter ad gangen til den nuværende funktion. Den
> løkke kan så fodres fra et array. Reelt er de to løsninger dog

Da jeg har noget svært ved at se, hvorddan det kan udføres, ville
jeg blive meget gald, hvis du kunne give et eksempel på en af de to
metoder - evt. med udgangspunkt i mit eksempel.

På forhånd tak...

Hilsen Silas

Fra : René Lønstrup

Dato : 10-11-05 14:21

Silas Boye Nissen wrote:

> Da jeg har noget svært ved at se, hvorddan det kan udføres, ville
> jeg blive meget gald, hvis du kunne give et eksempel på en af de to
> metoder - evt. med udgangspunkt i mit eksempel.

Løsning 1:
<?php
$aarstal = array("1981","1995","2000","2002");
billed_aarstal($aarstal);

function billed_aarstal($aar) {
if (is_array($aar)) {
foreach($aar as $a) {
echo $a . "<br>"; // eller hvad der nu skal gøres med årstallet
}
}
else {
error("input argument not an array!");
}
}
?>

Løsning 2:
<?php
$aarstal = array("1981","1995","2000","2002");
foreach($aarstal as $a) {
billed_aarstal($a);
}

function billed_aarstal($aar) {
echo $aar . "<br>"; // eller hvad der nu skal gøres med årstallet
}
?>

--
Mvh René Lønstrup
web: http://rene.loenstrup.net?r=usenet

Fra : Silas Boye Nissen

Dato : 10-11-05 17:31

René Lønstrup wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> [...]
> }
>
> function billed_aarstal($aar) {
> echo $aar . "<br>"; // eller hvad der nu skal gøres med årstallet

Tusind tak for jeres hjælp - jeg fået løst mit problem.

Venlig hilsen,
Silas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-11-05 14:29

Silas Boye Nissen skrev:

> Da jeg har noget svært ved at se, hvorddan det kan udføres, ville
> jeg blive meget gald, hvis du kunne give et eksempel på en af de to
> metoder - evt. med udgangspunkt i mit eksempel.

function billed_aarstal ($aar) {
   do_something($useful);
}

// -------- main

$diverse_aarstal = array ('1981','1985','1988','1996','2005');

foreach ($diverse_aarstal as $aar)
   billed_aarstal ($aar);

Nu ved jeg ikke hvad din funktion gør, så du skal være opmærksom
på at foreach-konstruktionen tager en *kopi* af elementerne og
arbejder med den. Hvis din funktion f.eks. lægger 1 til hvert
årstal, sker der ikke noget med de egentlige værdier i arrayet.

Hvis du har brug for at ændre på de oprindelige værdier, skal du
gøre sådan i stedet:

for ($nr=0; $nr<count($diverse_aarstal); ++$nr)
   billed_aarstal ($diverse_aarstal[$nr]);

Men foreach er hurtigere.

--
Bertel