Købe min egen pc m.m.
Fra : allan.pe@jubii.dk

Dato : 09-11-05 12:30

Jeg har startet en enkeltmandsfirma. Er det nogen fordel at jeg i
firmaregi køber min egen pc og printer m.m. ? - Hvad skal jeg evt.
være opmærksom på ?

Fra : Lars Brink [2650]

Dato : 09-11-05 13:05

Hej!

> Jeg har startet en enkeltmandsfirma. Er det nogen fordel at jeg i
> firmaregi køber min egen pc og printer m.m. ? - Hvad skal jeg evt.
> være opmærksom på ?

Du kan trække moms og udgiften fra i firmaets regnskab hvis du bruger
den til firmaet. Bruger du den f.eks. 50% privat og 50% til firmaet kan
du trække 50% moms og 50% af afskrivningerne fra (eller udgiften hvis
systemet samlet koster mindre en 10.500)

--
Lars Brink
Colombia.dk - Colombia, Sydamerika fansite!

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 09-11-05 23:55

Lars Brink [2650] wrote:
> [...]
>
> --
> Lars Brink
> Colombia.dk - Colombia, Sydamerika fansite!

Hvor gør man da det?
Karsten H. Jensen

Fra : Lars Brink [2650]

Dato : 10-11-05 10:50

Hej Karsten,

> Hvor gør man da det?

Afskrivninger er en del af de udgifter du kan trække fra i dit regnskab.
Du kan trække 25% af summen af de anskaffede aktiver fra i dit regnskab
hvert år. Har du aktiver som er brugt med en eller anden andel privat
skal du føre seperat udregning for dem.

Køb PC med alt: 15.000

Fradrag i købsåret: (15.000 * 0,25) = 3.750,00
Fradrag i 2. år: ((15.000-3.750) * 0,25) = 2.812,50
etc.

Køb af PC med alt - 50% benyttelse: 15.000

Fradrag i købsåret: (15.000 * 0,25 * 0,50) = 1.875,00
Fradrag i 2. år: ((15.000-3.750) * 0,25 * 0,50) = 1406,25
etc.

Bemærk at selv om du kun i eksempel 2 fratrækker 50% af afskrivningen
falder værdien stadig med de 25% hvert år.

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 24-11-05 00:42

Lars Brink [2650] wrote:
> [...]
> dit regnskab hvert år. Har du aktiver som er brugt med en eller anden
> andel privat skal du føre seperat udregning for dem.

Nu er jeg ikke så god til %-regning.

> Køb PC med alt: 15.000

Det er godt nok mange penge.

> [...]
>
> Bemærk at selv om du kun i eksempel 2 fratrækker 50% af afskrivningen
> falder værdien stadig med de 25% hvert år.

Er det det, man kalder lineær afskrivning?

> --
> Lars Brink
> Colombia.dk - Colombia, Sydamerika fansite!

....og så må jeg vist gentage mit spøgsmål: Hvor gør man dog det?
Karsten H. Jensen

Fra : Søren G

Dato : 11-11-05 12:45

"Lars Brink [2650]" <usenet2005@papayaREMOVEconsulting.com> wrote in message
> [...]
> du trække 50% moms og 50% af afskrivningerne fra (eller udgiften hvis
> systemet samlet koster mindre en 10.500)

Der bliver ikke beregnet moms hvis hans firma køber hans egen private PC og
printe.

--
Søren

Fra : allan.pe@jubii.dk

Dato : 09-11-05 15:45

Skal man kunne dokumentere i hvilket omfang pc'en også bruges til
private gøremål ?

Fra : Lars Brink [2650]

Dato : 09-11-05 15:55

Hej Allan,

> Skal man kunne dokumentere i hvilket omfang pc'en også bruges til
> private gøremål ?

Det er jeg faktisk ikke klar over. Min tommefinger-regel er: "Lad være
med at lyve, så skal du ikke huske på hvad du har sagt".

Det er vist som udgangspunkt dem som skal bevise at du bruger den mere
privat end det angivne.

Fra : KNT

Dato : 09-11-05 17:22

Deter der ikke en sjæl som vil forsøge på at konrollere, hvis du i øvrigt
har en fornuftig omsætning hhv. overskud af din virksomhed. (så meget at det
ikke betragtes som omgåelse af momslovgivningen)

Knud

Fra : alexbo

Dato : 10-11-05 11:25

<allan.pe@jubii.dk> skrev

Jeg har startet en enkeltmandsfirma. Er det nogen fordel at jeg i
firmaregi køber min egen pc og printer m.m. ? - Hvad skal jeg evt.
være opmærksom på ?

Hvis firmaet køber din egen private PC, er der ingen moms at trække fra.
Derudover skal du vælge en pris der er sandsynlig, samme pris som hvis du
havde købt PCén af naboen.

Jeg formoder at firmaet hører til i privaten, og så vil det være svært at
overbevise nogen om, at det er en firmaPC.
Jeg vil fraråde det, hvis firmaet senere kan bære det, så køb en ny til
firmaet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Lars Brink [2650]

Dato : 10-11-05 11:49

Hej!

> [...]
> overbevise nogen om, at det er en firmaPC.
> Jeg vil fraråde det, hvis firmaet senere kan bære det, så køb en ny til

Hvis det f.eks. er en bærbar computer ville jeg ikke have noget problem
med at forklare at det var til xxx% firmabrug. Jeg købte i 1999 til mit
firma en bærbar med 100% firmaudnyttelse og en stationær med 50%
firmaudnyttelse og det er der aldrig stillet spørgsmålstegn ved.

(at de så brokkede sig over at jeg havde udgiftsført en mus og noget
netværkskabel nu det var *åbentlyst* noget der skulle bruges med et
aktiv er en anden sag