Starte firma
Fra : Mich2

Dato : 09-11-05 11:08

En ven og jeg vil nok starte et firma op, men vi har ingen erfaring med det.
Vi interessere os sådan set ikke for det firma mæssige aspekt i det (lave
regnskab, afstemme moms osv.), så det vil vi gerne have andre til at lave
for os. Nå, jeg stiller lige nogle spørgsmål:

1) Når vi skal have oprettet firmaet (med CVR nummer), skal vi vel kontakte
en revisor? Findes der gode "online" revisore (til en rimelig pris), der kan
hjælpe os med det (hvem)?

2) Hvilke krav er der til at udstede fakturaer? Egentligt havde jeg tænkt at
oprette et webinterface og så lade det være vores bogholderi/dokumentation,
men det er vel ikke nok? Det kræver vel et rigtigt regnskabsprogram, hvor
man ikke kan modificere fakturaer m.v.? Kan man bruge nogle gratis regnskabs
programmer som er nemme/overskuelige?

3) Jeg har hørt, at man kan sende fakturaer/regninger til et firma - de
tager så nogle øre per del og ud fra det, laver de detaljeret regnskab, som
man så kan aflevere til Told og Skat. Er det korrekt og hvilke firmaer
tilbyder det?

4) Når vi nu ikke kan/vil stå for alt det regnskabs tekniske selv, hvad skal
man så forvente, at det vil koste os årligt?

5) Kan man gratis få hjælp til at starte virksomhed? Vi har ikke noget
detaljeret målgruppe beskrivelse, forretningsplan osv. og det ønsker vi
heller ikke. Der behøves ikke indskydes ret meget kapital i firmaet og
risikoen er dermed minimal. Det vi ønsker hjælp til er "har I tænkt på det
og det" samt bare at snakke med nogen som kan vejlede os.

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 09-11-05 11:27

http://www.startguiden.dk/

http://www.virk.dk/VirkPortal/site/VidenOgVaerktoej/VirkTema/Firmastart.aspx

--
/Lars

Forum for DVD+HDD optagere:
www.recordere.dk

Fra : Claus Agerskov

Dato : 09-11-05 14:20

Mich2 wrote:

> 1) Når vi skal have oprettet firmaet (med CVR nummer), skal vi vel
> kontakte en revisor? Findes der gode "online" revisore (til en rimelig
> pris), der kan hjælpe os med det (hvem)?

Nej - det kan gøres direkte hos Skat:

http://www.skat.dk/

> 2) Hvilke krav er der til at udstede fakturaer?

Numrene skal være fortløbende (eller i hvert fald større for hver faktura).
Dato
CVR-nummer
Firmanavn og adresse
Beløb uden moms
Moms
Beløb med moms
Betalingsfrist

> Egentligt havde jeg tænkt
> at oprette et webinterface og så lade det være vores
> bogholderi/dokumentation, men det er vel ikke nok?

Hvis det overholder kravene til fakturaer så er det. Husk dog at tage en
udskrift for dokumentation.

> Det kræver vel et
> rigtigt regnskabsprogram, hvor man ikke kan modificere fakturaer m.v.?

Det er rigtig, hvis du ikke udskriver.

> Kan
> man bruge nogle gratis regnskabs programmer som er nemme/overskuelige?

Det kan man godt. Her er nogle gratis:

SQL Ledger
http://www.sql-ledger.com/
Kræver dog en del at installere, men har ingen begrænsninger. Er fri
software/Open Source. Udviklet i Perl mod PostgreSQL-databaseserveren.

SQL-Finans
http://www.sqlfinans.dk/
Kræver dog en del at installere, men har ingen begrænsninger. Er fri
software/Open Source. Udviklet i Perl mod PostgreSQL-databaseserveren.

A+
http://www.aslani.dk/
Lille regnskabsprogram som kræver Java.

DEMO Net-KasseKladde*Årsregnskab:
http://www.stjernerevision.suite.dk/AaretsGaver/Aarets_gave.
Microsoft Excel-regnark med 100 gratis kassekladdelinjer.

FriFinans
http://www.frifinans.dk/
Er dog ikke kommet i en brugbar udgave endnu, men påregner at være klar
januar 2006. Er fri software/Open Source. Udviklet i Java op mod en JBoss-
server.

> [...]
> som man så kan aflevere til Told og Skat. Er det korrekt og hvilke firmaer

Der findes to typer af disse virksomheder. Rene faktureringsvirksomheder og
almindelige regnskabsvirksomheder, som holder styr på det hele - også
fakturering.

De herligste hilsner

Fra : Mich2

Dato : 09-11-05 15:23

> Numrene skal være fortløbende (eller i hvert fald større for hver
> faktura).

Så 20051109-1 og 20051109-2 er valide fakturanumre (eller skal det være
heltal)?

> Hvis det overholder kravene til fakturaer så er det. Husk dog at tage en
> udskrift for dokumentation.

Er det et krav, at kunden får en fysisk faktura eller er en online faktura
OK?

> [...]
> januar 2006. Er fri software/Open Source. Udviklet i Java op mod en JBoss-

Denne lyder spændende.

> Der findes to typer af disse virksomheder. Rene faktureringsvirksomheder
> og
> almindelige regnskabsvirksomheder, som holder styr på det hele - også
> fakturering.

Du kender ikke tilfældigvis et par eksempler på ovenstående firmaer?

Mange tak for svaret.

Fra : lars

Dato : 10-11-05 08:06

Du er velkommen til at sende e-mail til larsSLET@accp.dk

Lars

Fra : Michael Zedeler

Dato : 11-11-05 00:42

Mich2 wrote:

> Så 20051109-1 og 20051109-2 er valide fakturanumre (eller skal det være
> heltal)?

De er iorden. Iøvrigt må du også gerne lave forskellige serier, når blot
man kan skelne dem fra hinanden (F. eks. A1, A2, A3 og B1, B2, B3). Det
er meget bekvemt for virksomheder hvor flere afdelinger udsender
fakturaer uafhængigt af hinanden.

> Er det et krav, at kunden får en fysisk faktura eller er en online faktura
> OK?

Du må godt nøjes med at sende fakturaen på en mail.

> Du kender ikke tilfældigvis et par eksempler på ovenstående firmaer?

Mange mindre revisorer tilbyder bogføringsassistence, hvor man kan nøjes
med at sende alle bilagene til dem med faste intervaller. Det er mest
oplagt bare at gribe telefonbogen og ringe til den første revisor, du
får øje på. Der skelnes imellem registrerede revisorer og
statsautoriserede revisorer. De sidstnævnte er underlagt nogle strammere
regler og har gennemgået en meget lang uddannelse, derfor kan man
forvente at prisen er højere.

Mvh. Michael.
Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf