USB device not accepting new address
Fra : Kasper Dupont

Dato : 09-11-05 14:39

Jeg har nogle gange haft problemer med USB enheder,
der ikke får kontakt med computeren. Så får man en
række fejlmeldinger som her:

Nov 9 08:49:05 hactar kernel: hub.c: new USB device 00:03.2-1, assigned address 8
Nov 9 08:49:05 hactar kernel: usb.c: USB device not accepting new address=8 (error=-32)
Nov 9 08:49:06 hactar kernel: hub.c: new USB device 00:03.2-1, assigned address 9
Nov 9 08:49:06 hactar kernel: usb.c: USB device not accepting new address=9 (error=-32)
Nov 9 08:49:47 hactar kernel: hub.c: new USB device 00:03.2-1, assigned address 10
Nov 9 08:49:47 hactar kernel: usb.c: USB device not accepting new address=10 (error=-32)

Nogen gange hjælper det at frakoble enheden og
slutte den til igen. Men en af gangene har jeg været
nødt til at genstarte computeren for at få forbindelse
til enheden igen.

Men det var kun en enkelt USB enhed, der var berørt.
Jeg afprøvede tre andre USB enheder, som alle virkede
uden problemer. Jeg afprøvede også den problematiske
enhed i to andre maskiner (som dog kun har USB1), hvor
den virkede problemfrit.

Jeg kører Linux 2.4 og har prøvet at søge efter
ovenstående fejlmelding uden at finde noget definitivt
svar på årsagen.

Er det en hardware eller en software fejl, og såfremt
det er en hardwarefejl, ligger den så i computeren
eller USB enheden?

--
Kasper Dupont
Note to self: Don't try to allocate

Fra : Lasse Jensen

Dato : 09-11-05 20:40

Kasper Dupont wrote:

> [...]
> den virkede problemfrit.
>
> Jeg kører Linux 2.4 og har prøvet at søge efter
> ovenstående fejlmelding uden at finde noget definitivt

Er det en gammel OHCI controller? Den i min bærbare Toshiba Portégé har
samme problem, og der har jeg ikke kunnet finde nogen løsning.

> Er det en hardware eller en software fejl, og såfremt
> det er en hardwarefejl, ligger den så i computeren
> eller USB enheden?

Svaret er nok et PCI eller Cardbus kort til omkring en hund.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 09-11-05 20:58

Lasse Jensen wrote:

> Er det en gammel OHCI controller?

Interessant spørgsmål. Ifølge lspci -v har jeg tre:
00:03.0 USB Controller: Silicon Integrated Systems [SiS] USB 1.0 Controller (rev 0f)
00:03.1 USB Controller: Silicon Integrated Systems [SiS] USB 1.0 Controller (rev 0f)
00:03.2 USB Controller: Silicon Integrated Systems [SiS] USB 2.0 Controller

Og ved opstart fortæller kernen mig, at de første to
er ohci controllere med tre porte hver, og den sidste
er en ehci controller med seks porte.

Der er kun seks USB stik på min computer, og det ser
ud som om samme stik ryger til forskellig controller
alt efter om der tilsluttes en USB 1.0 eller USB 2.0
enhed.

Og det var altså kun min USB 2.0 harddisk, der gav
problemer. Alle tre andre USB enheder var åbenbart
kun USB 1.0 enheder.

Men det gav mig da så et fingerpeg om, hvorfor det
kun var en af de fire USB enheder, der gav mig
problemer.

Jeg har set lignende symptomer tidligere, men dengang
var det med mit kabelmodem, som kun er USB 1.0. Og
dengang havde jeg problemer på begge de computere,
jeg testede med.

> Den i min bærbare Toshiba Portégé har
> samme problem, og der har jeg ikke kunnet finde nogen løsning.

Problemet i den her omgang var med en stationær
computer.

Fra : Lasse Jensen

Dato : 09-11-05 21:34

Kasper Dupont wrote:

> [...]
> ud som om samme stik ryger til forskellig controller
> alt efter om der tilsluttes en USB 1.0 eller USB 2.0

Ja, OHCI controllerne tager sig af USB 1 enheder og EHCI controlleren tager
sig af USB 2 enheder. Men om USB 2 enheder først skal tilsluttes OHCI
controlleren og derefter forhandle sig til en højere hastighed og skifte
til EHCI ved jeg ikke.

> Og det var altså kun min USB 2.0 harddisk, der gav
> problemer. Alle tre andre USB enheder var åbenbart
> kun USB 1.0 enheder.

Det er så ligegyldigt hos mig. Problemet opstår med alt fra kortlæsere til
webkameraer.

> [...]
> var det med mit kabelmodem, som kun er USB 1.0. Og
> dengang havde jeg problemer på begge de computere,

Hmmm... lad os håbe at det var modemet og ikke begge computere, den var gal
med

> Problemet i den her omgang var med en stationær
> computer.

Men med samme type controller. Min bærbare er det eneste jeg har med OHCI,
og det eneste sted jeg har oplevet problemet.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 10-11-05 21:00

Lasse Jensen wrote:

> Hmmm... lad os håbe at det var modemet og ikke begge computere, den var gal
> med

TDC påstod at den eneste mulige forklaring var, at USB
porten på begge computere var brændt af samtidig. De
sagde, at de kunne sagtens komme i kontakt med HFC
porten på kabelmodemet, og så kunne der ikke være
noget galt med USB porten. Den konklusion kom de dog
først frem til, da de fandt ud af, at computerne kørte
Linux.

Efter kabelmodemet havde været slukket i et par timer
begyndte det dog at virke igen. Og det virker stadigvæk
(for det meste). Der var ingen problemer med kabelmodemets
USB port, da jeg testede den her gang.

> Men med samme type controller. Min bærbare er det eneste jeg har med OHCI,
> og det eneste sted jeg har oplevet problemet.

Jeg synes ikke der er nogen klar indikation af, at det er
der problemet ligger. Min laptop har en OHCI USB 1.1
controller, og der oplever jeg ikke problemet. Jeg har i
øvrigt aldrig oplevet problemet med en USB mus, og dem
har jeg ellers brugt en hel del.