headers
Fra : Leonard

Dato : 09-11-05 12:17

Jeg er ved at redesigne et website og der indgår at nogle af siderne
får helt nye adresser.
Får at gøre dette smertefrit for besøgene har jeg en tabel med de
gamle udgåede URI og de tilsvarende nye. Så redirecter jeg til de nye.
For at undgå at google o.lign. bliver ved med at henvise til de gamel
sider vil jeg gerne sende en header til der viser det først, så jeg
sender disse 2:

header("301 Moved Permanently");
header("location: /ny");

men i serverens log kan jeg se 2 linier:
GET /gammel 302 -
GET /ny 200

Jeg har også en fejlside, hvis siden ikke findes, der begynder med:

header("404 Not found");

men den giver også bare en linie i loggen:
GET /uri 200

Hvordan får jeg skidtet til at sende de headers jeg gerne vil?

--
mvh Leonard
Har du kigget på: http://dk.php.net/ el. http://www.webcafe.dk/

Fra : Jacob Atzen

Dato : 09-11-05 12:38

On 2005-11-09, Leonard <usenet@leonard.dk> wrote:
> [...]
> GET /gammel 302 -
> GET /ny 200
>
> Hvordan får jeg skidtet til at sende de headers jeg gerne vil?

Jeg er ikke sikker på, at det er problemet, men prøv med følgende:

header ('HTTP/1.1 301 Moved Permanently');

Derudover skal "location" angives med en absolut URL, altså:
http://www.example.com/...

- Jacob Atzen

Fra : Leonard

Dato : 09-11-05 13:03

Jacob Atzen <jacob@aub.dk> wrote:

>Jeg er ikke sikker på, at det er problemet, men prøv med følgende:
>
>header ('HTTP/1.1 301 Moved Permanently');

Sørme så, det hjalp, også på 404.

>Derudover skal "location" angives med en absolut URL, altså:
>http://www.example.com/...

Når nu det virker på min server, så er det vel ligegyldigt, men jeg
kan da godt læse i dok at det skal være sådan, så jeg må jo hellere
lave det om. Men hvorfor?

Fra : Peter Brodersen

Dato : 09-11-05 13:43

On Wed, 09 Nov 2005 13:03:14 +0100, Leonard <usenet@leonard.dk> wrote:

>Når nu det virker på min server, så er det vel ligegyldigt, men jeg
>kan da godt læse i dok at det skal være sådan, så jeg må jo hellere
>lave det om. Men hvorfor?

Det har intet at gøre med at det virker på serveren. Serveren sender
fx blot:

Header: /ny

... tilbage. Det er så op til browseren, om den alligevel vil forstå
dette, eller om den vil mene at serveren kan rende og hoppe.

--
- Peter Brodersen

Fra : Leonard

Dato : 09-11-05 13:58

Peter Brodersen <usenet2005@ter.dk> wrote:

>Det er så op til browseren, om den alligevel vil forstå
>dette,

OK, så må jeg jo hellere overholde reglerne, så alle browsere har en
chance.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 09-11-05 14:55

On Wed, 09 Nov 2005 13:57:58 +0100, Leonard <usenet@leonard.dk> wrote:

>OK, så må jeg jo hellere overholde reglerne, så alle browsere har en
>chance.

Nu spolerer jeg sikkert min "overhold standarder"-holdning, men jeg
mindes ikke at være faldet over nogen klienter (heller ikke diverse
kommandolinjeklienter), hvor det i praksis har voldt problemer.

Lynx kommer fx med en alarm over at der er angivet en relativ URL, men
det er mere en irriterende alarm end det er et problem. Generelt
bryder jeg mig dog ikke om Lynx' alarmer ("intrusive" og langvarige),
men hvis det er det, folk vil bruge, så fred med det.

--
- Peter Brodersen

Fra : Leonard

Dato : 09-11-05 15:17

> [...]

>mindes ikke at være faldet over nogen klienter (heller ikke diverse
>kommandolinjeklienter), hvor det i praksis har voldt problemer.

Næh, men man ved jo aldrig hvad en kommende klient kan og ikke kan.
Og ligeher er det jo ikke noget stort problem, det er kun engang det
skal skrives rigtigt.